Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket auktionshus i Sthlm rekomenderar du?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vilket auktionshus i Sthlm rekomenderar du?

Hej alla,
    Har några föremål som jag ev tänkte lämna in på försäljning på ett auktionhus i Stockholm. Jag har ingen erfarenhet av det och undrar vilket auktionshus ni rekommenderar och har bra erfarenheter av. Det gäller lite porslin och antikt silver av bättre kvalitet. Bäst pris of course, men även bemötande är viktigt.
    Ni kan även dela med er av dåliga erfarenheter.

Jag tror att det kan vara många som funderar på dessa frågor, är man inte van så är det inte så lätt, man vill ju inte bli lurad.

Ser fram mot många svar och långa diskussioner. Tack!
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Du ställer svåra frågor som det egentligen inte finns några svar på, samtidigt som varje auktionskund säkert har absoluta uppfattningar mejslade i sten om det där med "bemötande".

"Bäst pris" går knappast att utröna när det gäller enkla saker som du nämner: porslin och silver. Det är mest marknadens dagsform, säsong, väderlek och andra tillfälligheter som fäller avgörandet. Samma sak kan det vara när det gäller bemötande. Varumottagaren på auktionsfirman kan ha en dålig dag.

Det som en säljare uppfattar som "dåligt bemötande" kan i själva verket vara bra för företaget och verksamheten i det långa loppet och i en förlängning även bra för säljarna. Det kan t ex gälla då varor refuseras på grund av ringa värde.

Till exempel: auktionsföretaget vill hålla en viss kvalitetsprofil, medan inlämnaren anser att mormors ärvda porslinsservis från 1940-talet är av högsta kvalitet. Här finns risk för att en uppfattning om dåligt bemötande kan uppstå då auktionsföretaget på ett tydligt sätt vägrar att ta emot servisen.
    Det kan också gälla olika uppfattningar om utropspriset. Även ganska erfarna auktionssäljare kan vara häpnadsväckande fixerade vid utropsprisets nivå.

För en del år sedan i fall med likartade föremål fick Sthlms auktionsverk bäst betalt. Det var ganska avancerade objekt, bl a skåpet Slottsbacken.

Comment

Klokt skrivet, Hgf.

Ja det är svårt att beskriva vad man menar med bemötande, det kanske var fel ordval, det är ju svårt att definiera vad ett bra bemötande är.
      Och jag förstår att "mina skatter" kanske inte är det för alla.
      I detta fallet vet jag att de håller måtten.
      Vi får se om några fler vill rekommendera auktionshus. Hoppas.

Comment

Hallå Viol,
        Jag vet ju inte vad du vill sälja, värde etc, men gissar att det ganska eftertraktade föremål eftersom du talar om Stockholm. Men glöm inte Uppsala. Vilket auktionshus du nu väljer spelar nog ingen större roll, ca 80% av det som går på kavlaitetsauktinerna ropas in av handlare världen över. Visning samtidigt, auktion dagen efter,

Värderingen som ligger till grund för utropet, har då en en betydelse eftersom handlarna litar på värderingen. Jag litar mest på Bukowskis och Uppsala.

Skall träffa Buckan på måndag. Visa vad du vill sälja så kan jag fråga värderingssnubben/snubban.

So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Viol,
          Jag vet ju inte vad du vill sälja, värde etc, men gissar att det ganska eftertraktade föremål eftersom du talar om Stockholm. Men glöm inte Uppsala. Vilket auktionshus du nu väljer spelar nog ingen större roll, ca 80% av det som går på kavlaitetsauktinerna ropas in av handlare världen över. Visning samtidigt, auktion dagen efter,

Värderingen som ligger till grund för utropet, har då en en betydelse eftersom handlarna litar på värderingen. Jag litar mest på Bukowskis och Uppsala.

Skall träffa Buckan på måndag. Visa vad du vill sälja så kan jag fråga värderingssnubben/snubban.

So long...
          Hej Kim,
          Sthlm har jag valt eftersom jag ränner runt i trakterna, bor där. Tack för erbjudandet om Buckanvisning men det ordnar sig med det.
          Jag tycker bara det är en djungel med alla auktionshus hit och dit, "kataloger", "stadsauktion","Kvalitetsauktion", "nätauktion" "telefonbud" "veva med spade" blablabla etc. Det är ju inte som på Antikprogrammen precis, värdering, sen försäljning i nästa sekund av programmet Jaja, man är ett litet blåbär i början men förhoppnngsvis lär man sig efter hand. Jag är allmänt nyfiken även om mina föremål inte skulle gå på auktion. Jag får smyga runt och spejja lite på stan tror jag...

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
            "Bäst pris" går knappast att utröna när det gäller enkla saker som du nämner: porslin och silver.
            Ursäkta Hgf, men jag hakade upp mig på att antikt silver skulle vara "enkla saker"

Hur som helst, Viol, ta kontakt med auktionshusen och berätta vad du har, skicka bilder eller ta med dig dit för bedömning/värdering. Sen löser sig resten. De föreslås vilken typ av auktion föremålen passar på. Du behöver ju inte vifta med spaden om du ska sälja

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
              Ursäkta Hgf, men jag hakade upp mig på att antikt silver skulle vara "enkla saker"

Hur som helst, Viol, ta kontakt med auktionshusen och berätta vad du har, skicka bilder eller ta med dig dit för bedömning/värdering. Sen löser sig resten. De föreslås vilken typ av auktion föremålen passar på. Du behöver ju inte vifta med spaden om du ska sälja
              Bra tips att gå till flera och höra sig för, tack Rosa. Men förbinder man sig inte att sälja om man tar värderarnas tid, man kanske betalar om man beslutar sig för att inte sälja?

Så du menar att jag inte får en egen spade som säljare??? Haha! Tur att jag har en egen stor spade i trä, allmoge-skyffel, då syns man iallafall om man vill köpa något.

Comment

Nej det kostar inget att få en bedömning/värdering. Bäst att du kollar på resp auktionsfirmas hemsida för säkerhets skull. Jag har bara erfarenhet av Stockholms auktionsverk. Det som var dåligt med dom var att de först sa att en tavla (som min mamma ville sälja) skulle gå på kvalitetsauktion, men sen bara skickade ett brev där det stod att den passade bättre på stadsauktion, med ett mycket lägre utropspris. Mamma fick ingen förklaring, trots att hon ringde flera gånger och sökte värderingsmannen och bad att han skulle kontakta henne. Tavlan såldes i alla fall och det var ju huvudsaken.

Comment

Working...
                X