Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Läsljusstake, men hur gammal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Läsljusstake, men hur gammal?

    Hallå i höstmörktret,
    Tänkte ge den här i julklapp till min son och söker hjälp att kolla lite fakta. Det är ju kul att kunna berätta lite om klappen. Så bekräfta eller dementera, om du har tid och lust. (Tror inte att läsljusstakar varit uppe på Pes tidigare).

    1. Läsljusstake brukar det stå i katalogerna, men för att kunna läsa måste man ha bra ögon. Just den här typen med två ståndare och en liten vovve
    har ett speciellt namn, vilket?

    2. Tiden, jag tror att stakarna kom i slutet av 1700-talet, men de flesta är sengustavianska eller tidig empire. Men typen tillverkades en bit in på 1900-talet, ljushållarens dekor andas väl lite jugend och vovven är ganska platt. Den där gjutna "blaffan" på skärmen är nog inte så gammal.

    3. Materialen, mässing, marmor (Kolmåden?), och plåt. Men jag har inte putsat på 30 år.

    4. Funktionen, höj och sänkbar plåtskärm. Har alltid trott att skärmen ska
    avskärma från draget i kåken.

    5. Elinstallationen är inte från tiden.

    6. Läsljustakarna såldes väl oftast parvis?

    Har du tid och är jag glad... alla är välkomna med svar...so long...
    Bifogade filer

  • #2
    Den där hunden kan du pilla loss och sända till mig
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Den är betydligt senare än vad den utger sig för att vara. Som du redan säger: ett stilobjekt från 1900-talet. Att läsa in jugend i ljusarmen är att gå för långt. Jag menar att hela arrangemanget där lamphållaren sitter i stort sett är historiskt riktig. Jag tror att den är från tider då man gillade sånt här - d v s från 1920- till 50-talen, men övervikt för senare halvan av detta tidsspann.

      Säkert ursprungligen såld som i ett par.
      Marmorfundamentet är importerad vit marmor, inte fån Kolmården
      Last edited by HgF; 2010-11-11, 17:54.

      Comment


      • #4
        Hallå och tack,
        Trodde att den var lite tidigare, men du har nog rätt. So long...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Den där hunden kan du pilla loss och sända till mig
          Hallå Äjth,
          Dessbättre vill vovven stanna hos husse, vi har varit kompisar i minst 40 år.
          So long...

          Comment


          • #6
            Välgjorda stilkopior var ju ganska stort på den soliga sidan av Karlavägen under decennierna omkring och efter kriget - fast jämfört med förebilder är hunden bara "så där". Jag skulle avelektrifiera den och bygga om den till levande ljus.

            Comment


            • #7
              Hallå HgF,
              Tack för tipset, men jag tror min som vill ha glödlampa i julklapp och återställandet är gjort på fem minuter. Dessutom ger "lampan" ett ganska fint riktad punktbelysning åt en gammal fullriggare i diorama. Man kan naturligtvis lätt göra både och genom att dra elsladden genom låtsasljuset och skifta är man vill ha det lite mysigt. Tomten kanske kommer med något annat?

              Vände upp och ner på läslampan och hajade till inför slitaget på den filtklädda sockelns undersida. Ljusstakar flyttar man ju inte på varje dag. Kul att ha någon kunnig att "pucka" med när man sitter isolerad på en halvö i norra rolsalgens famn. Tack för det.
              So long....
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Builottelampa, Bouilottelampa? Hittade två stavningsalternativ på din fråga om vad modellen kallas Kim.

                Bouillotte, a vying 18th century French gambling card game of the Revolution, based on Brelan,[1] very popular during the 19th century in France and again in America for some years from 1830. Bouillotte is regarded as one of the games that influenced the open-card stud variation in poker.[2]



                Ensida med lite historik Kim:

                Comment


                • #9
                  Jag var inne på att den eventuellt kunde kallas bouilottelampa när jag läste tråden igår, men efter noga övervägande anser jag att det är den runda modellen som avses med denna term. Jag har dock sett auktioner i Sverige där de kallas just bouilottelampor. Det kanske säljer bättre?

                  Comment


                  • #10
                    Hallo John,
                    Tack, min pjäs platsar inte i sällskapet på dina länkar, men trivs bra på landet. Fantastiska skapelser.

                    Menar du att den här typen av låga läsljusstakar stammar från Frankrike (inte omöjligt) och var avsedda för belysing vid kortspel? Jag trodde mer på sängkammaren.

                    Intressant, men benämningen jag är ute efter är någonting som "snushund", om du snappar vad jag menar?

                    So long...

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Jag var inne på att den eventuellt kunde kallas bouilottelampa när jag läste tråden igår, men efter noga övervägande anser jag att det är den runda modellen som avses med denna term. Jag har dock sett auktioner i Sverige där de kallas just bouilottelampor. Det kanske säljer bättre?
                      Hallå kapten,,
                      Tack, lägg inte ner mer möda på den här trista, men trevliga prylen. So long..
                      som jag brukar skriva.

                      PS för den som har tid. I plugget var jag sällan närvarande från tidig vår och en bit in på sommaren, vi hade hade båtar att fixa med. På den tiden hade man en liggare för frånvaro och intyg krävdes, någonting far skulle vilja undersöka. Jo, intyget var skrivet på hans maskin och med nästan identisk namnteckning. Men far hade alltid brunt bläck i pennan, min namnteckning var blå. Avslöjad. Det är bra att lära sig läsa stämplar och signaturer. DS.

                      Comment


                      • #12
                        Den enda lampa jag vet som har en benämning som "Snushund" är ju "Strindbergslampa" och den ser ju inte ut som den här!
                        Men annars så stämmer ju namnet!!

                        Comment

                        Working...
                        X