Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få bort prislappar från porslin som sitter hårt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Få bort prislappar från porslin som sitter hårt.

På diverse loppisar och framför allt second handbutiker så envisas de med att sätta prislappar på sakerna. Varenda gång jag skall ta av dessa så får jag givetvis bara av halva och resten får jag rulla bort som en tok med tummen. Det är ytterst irriterande. Finns det något medel eller nåt knep att få skiten att lossna?
    Min tumme är sliten och porslinen klibbigt... Eller är det dags att spara till långa naglar kanske...

Jag kör med varmt vatten (på glas iaf). Dock inte för varmt.

Comment

Aceton (utan olja) i en tuss kemiskt ren bomull, kör jag nästan alltid med. Det får effektivt bort limrester på glaserat gods av keramik, och avslöjar också obarmhärtigt gamla retuscheringar.
      Metoden ska naturligtvis inte användas på föremål, som målats efter sista bränningen.
      Går också bra på glas och andra hårda material, men förstås inte organiskt material som läder, skinn och annat.
      Last edited by Gideon; 2010-08-03, 14:09.

Comment

Miljövänligt och effektivt sätt att få bort gamla prislappar/klisterlappar eller klisterrester efter dessa.... ta vanlig matolja och gnid på lappen/klisterresterna som ska väck. Funkar på glas porslin keramik dvs allt som tål matoljan.

Comment

Ursprungligen postat av Pectore Visa inlägg
          Miljövänligt och effektivt sätt att få bort gamla prislappar/klisterlappar eller klisterrester efter dessa.... ta vanlig matolja och gnid på lappen/klisterresterna som ska väck. Funkar på glas porslin keramik dvs allt som tål matoljan.
          Precis så gör jag också, efter tips från min "svärmor" Det funkar bra, oftast behöver man bara gnida med tummen. Sen är det bara att diska bort oljan.

Comment

Matolja är en annan bra huskur att använda, men inte på krackelerad glasyr eller oglaserat lergods.
            Det säger sig självt vad som händer då.

Comment

ok! Tack för alla tips!

Comment

Bensin, ni vet sådan som säljs i små flaskor, funkar bra. Men jag vet inte om den kan påverka vissa färger negativt..

Comment

Varför ta bort den om den sitter bra kan den väl få sitta om den nu ska säljas vidare?.
                  Annars valfri matolja. Alt. avfattning för bilar försiktigt givtvis och inge högtryck.

Comment

Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
                    Varför ta bort den om den sitter bra kan den väl få sitta om den nu ska säljas vidare?.
                    Annars valfri matolja. Alt. avfattning för bilar försiktigt givtvis och inge högtryck.
                    hur tänkte du nu? Brukar du låta prislappar sitta kvar om du lämnar in något till auktion? Inte vidare snyggt och ganska osmart.

Comment

Hur menar du då? Jag lämnar aldrig in till något till auktionsverket däremot har jag sett att tekniken dvs en ny prislapp ovanför en gammal förkommer på loppis, antikbodar och dylikt. Kanske inte särskilt smart men sparar kanske på säljarens tålamod.
                      Och tänk vilken rundvandring på varor med olika etiketter det är. Först säljs varan på auktion sedan loppis och efter det i butik det blir ju siffror på siffror på en tv och tre lappar. Det sista stegen innan man börjar om kan ju vara åter till en auktionshall.
                      Asch, jag tror jag sk_ter i att tänka på det jag på en annan sak.

Comment

Jag har även på mässor sett gamla prislappar som sitter kvar, men där säljaren har satt en etta framför inköpssumman.

Comment

Working...
                        X