Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beredskapstiden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Beredskapstiden

Hej, jag skickar ut en efterlysning om dagböcker, brevväxling mellan olika personer som på något sätt berördes av beredskapen under andra världkriget.
    Dessa vill jag gärna låna till hösten för att använda i min C-uppsats i historia.
    Finns det även personer som minns hur det var är jag intresserad av att intervjua dessa personligen eller via telefon.
    Fotodokumentation är även det av vikt, tror du att du kan hjälpa mig hör av dig via mail eller tel: 073-0312872.
    Jag är tacksam för all hjälp.
    Utan historia vore vi icke

Hallå C,

Jag har skrivit en krönika om Stenskärs historia, ligger på fastlandet strax norr om Öregrund, och kunde naturligtvis inte hoppa över krisgsåren som starkt präglade temperaturen i vårt område. Rysskräcken, du vet.

På vår lilla halvö finns ett bevarat kanonsfäste med viss dokumation.

Det är ganska många sidor, lite bilder och skönor, men om du är intresserad kan jag bränna en CD och posta till dig. Meddela din adress, lämpligen som personligt meddelande. Eller ring 0173-132 26. Kanonkul... so long...

Comment

Tack Kim Von Platen, jag har skickat ett privat mail till dig.
      UPPSKATTAS!!

Comment

Hallå Ch,
        Jo, jag har läst och skickar svar. Undrar om om kapten har ett och annat att tillföra?
        Men ämnet är ju väldigt brett och f-n vet var man skulle börja. So long...

Comment

Nej, det är inte mycket jag har, men jag kan varmt rekommendera Johan och Marie Andrées privata museum.

Beredskapsmuseet - Kanonerna på Djuramossa
          Beredskapsmuseet - Sveriges enda museum i en underjordisk försvarsanläggning från andra världskriget.

Men, det är som Kim skriver ett gigantiskt ämne och det hade nog varit lättare att hjälpa Dig om Du hade specificerat den avgränsning som Du tvingas göra.

Comment

Hej, avgränsningar var det ja. Min tanke är att försöka beskriva hur situationen var för fruarna till de inkallade och se hur deras vardag tedde sig i männens frånvaro.
            Det ställde naturligtvis stora krav på dem då könsrollerna förändrades. Detta är arbetshypotesen men den kan naturligtvis förändras under arbetets gång. Genom brev och dagböcker kan jag utläsa mycket information som annars är svår att hitta. Tror du som läser detta att du kan hjälpa mig eller känner någon som kan hör av er. MVH Christer

Comment

Här kanske det kan finnas något att hämta:
              Lär dig mer om anläggningar inom militären och om vad olika militäranläggningar har för funktion. ✓Bostäder ✓Träningslokaler ✓Matsalar ✓Garage ✓Förråd m.m. →

Comment

Working...
              X