Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gevalia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gevalia

Hej, är det bara jag som trodde att Gevalia enbart rostade kaffe? Har en liten glasburk med Gevalia i botten och en förslutning vilken det står Gevalia Kvalitets Kryddor.Hade Gevalia kanske ännu fler produkter? Kryddorna måste väl ha funnits innan eller parallellt med kafferostningen? eller...?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jo då Äjht visst har Gevalia haft kryddor Vicktor Th Engwall grundaren till Gevalia Kaffe hade både kaffe och kryddfabrik När så Victor sålde Gevalia till Kraft General Food (efter 120 år i familjen) i början av 70 talet så tror jag det va då namnbytet kom till Kockens kryddor Det har ju varit en del fusioner under årens gång mellan Unilelever bestfood Kraft food samt General Food men dom har i dag vad jag vet Gevalia Marabou Philadelfia Karat och Ali i DK samt The om jag inte har alldeles fel och Kockens Kryddor såldes under 90 talet till Knorr.
    Jag gjorde några års uppehåll från restaurangyrket pga av att min dåvarande man ville se mig hemma på kvällarna, Och då i slutet av 70 talet fram till 85 så arbetde jag som arbetsledare just på Kockens kryddfabrik i Gävle
    Namnet Gevalia är det latinska namnet för Gävle

Comment

Tack CR!!!! fantastiskt vilken information jag fick här!!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja, visst är det underligt vad vi sitter inne på information om vi slår ihop våra påsar...

Comment

Om det kommer oväntat besök till Drottningholm, så bjuds det nog på en mugg Gevalia kaffe. http://www.gevalia.se/gevalia2/page?...1&PagecRef=681
          Men vem som gjort muggen framgår inte men nog är det väl en Rörstrand?
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X