Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora tråden om Jugend

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Mycket bättre! Helt odiskutabelt jugend. Skulpturen skulle naturligtvis kunna vara något annat, men hårsvallet och hennes hand på bröstet avslöjar... Och att hon leker en farlig lek med betraktaren! Men så smal rumpa som hon har så undrar jag vem som stod modell? Jag skulle med ledning av frisyren säga att den är senare än 1880. Troligen 90-tal. Det är väl en utsläppt sån här:
    http://www.marquise.de/en/1800/arte/a1897_1.shtml (Renoir 1897)

Väven är jättefin och skulle absolut platsa hemma hos mig... Alfons Mucha gav ju upphov till en hel "Mucha-stil" som den här är ett barn av. Troligast fransk va?

Vet du något mer om dessa?

Comment

Mucha-väven ser ut att vara av nyare datum. Var ju väldigt populär på slutet av 1960-talet och börjn av 1970-talet. Den kan inte vara från den tiden?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Det är nog kameravinkeln som inte gör damens bak rättvisa. 1880 eller 1890, vem vet?

Väven är av äldre dato Ballonggreven. Den är med största sannolikhet från tiden runt 1920. Det har en expert på textilier som tittat på den kommit fram till det. Garnet är bland annat växtfärgat och det är fler färgnyanser i den än vad man först tror. Såg du den live så skulle du se det. En bild på baksidan ger lite mer info.
        Bifogade filer

Comment

Denna tråd är nu en tematråd.
          /Admin
          admin@precisensan.com

Comment

Så mycket om jugend, varför samlar alla så hårt på allting, all jugend är ju inte ens vacker om man synar det noga och nog blir man lite förvirrad och mister både i kropp och tidsuppfattning, rökte dom inte en massa opium och tittade på rökfraktaler?

Comment

Jag vet inte hur man gör för att citera, men uj,uj,uj E.B vilka snyggingar du har hemma, ställ dom inte i ett skåp, bygg ett rum omkring dom.

Comment

Passar på att lägga in lite tidskriftsbilder i den här tråden. Köpte ett nummer av The Studio från 1904 i lördags på loppis - bara massor av jugend i hela tidningen...
                Bifogade filer

Comment

Working...
                X