Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minne från...............

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Jag minns Olofström som vore det en dröm.....
    Liten glasgömma i blått med emaljmålning.
    Bifogade filer

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Tackar för länken till bildarkivet, mycket intressant!

      Sprang på denna bägare i tenn (9 cm) från Jubileumsutställningen i Göteborg 1923. Motiven är entrégården, idrottshallen och minareterna. Tennbägaren är tillverkad av Schreuder & Olsson i Stockholm för Ströms Göteborg, vilket bör vara herrklädesbutiken. http://www.stroms-gbg.se/


      Denna typ av bägare finns med vyer från flera olika städer och har sålts som souvenirer. Det är dock första gången jag har stött på denna från Göteborgsutställningen.
      Lite mycket Göteborg på denna tråd...... Här varé Stockholm, men S&O får vara kvar.
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Lite mycket Göteborg på denna tråd...... Här varé Stockholm, men S&O får vara kvar.
        Stockholmaren kom till Göteborg och hoppade på en spårvagn och frågade:
        -Vad kostar det att åka med denna höskrinda?
        - 10 kronor säcken! svarade föraren.
        p-son

        Comment


        • #64
          Minne från Ronneby år 1901 (Cypraea tigris schilderiana http://park.org/Guests/Shells/Shell_...ilderiana.html )

          Kaméteknik http://en.wikipedia.org/wiki/Cameo_(carving
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Stockholmaren kom till Göteborg och hoppade på en spårvagn och frågade:
            -Vad kostar det att åka med denna höskrinda?
            - 10 kronor säcken! svarade föraren.
            Där fick han så han teg, tur att man inte är Stockholmare......har "bara" bott här sedan 1969, plus i Tullinge 1962-66. Men jag är ju fortfarande Boråsare i själ och hjärta. Sin barndomstad överger man inte så lätt.

            Comment


            • #66
              Fortsätter på den här tråden för det är ju dags för en kopp kaffe, eller hur? Eller egentligen 8 koppar
              Bifogade filer
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #67
                Roligt att se Adelborgs koppar i nyskick. Jag har sett hennes bägare med samma färgställning och motiv från Stockholmsutställningen 1930.

                Men vem köpte så många av dessa?

                Comment


                • #68
                  Har ingen aning, de kom till mig i 8-pack Nä, blev själv förvånad över mängden, funderade på om de har hittats en o en eller levt tillsammans, frågade faktiskt inte säljaren. Har inte sett kaffekoppar förut, endast vaser och assietter.
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                    Fortsätter på den här tråden för det är ju dags för en kopp kaffe, eller hur? Eller egentligen 8 koppar
                    Verkligen tjusigt Tingeling, Du kan duka till ett riktigt högklassigt kafferep.

                    Comment


                    • #70
                      Måste vara mycket ovanligt att få tag på sådana koppar och fat, och i sådant fint skick dessutom!

                      Toppmoderna då som nu, med stilrent stramt gult och svart band.

                      Grattis till en snygg upsättning, Tingeling!

                      Comment


                      • #71
                        Tackar! Får se om de kommer till användning någon gång, skulle kanske vara om Adelborgssamlaren kommer på en kopp kaffe
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                        Comment


                        • #72
                          fina koppar!!
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #73
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Konst- och industriutställningen i Malmö 1896 är kanske mest känd för att den första svenska filmförevisningen för allmänheten ägde rum här den 28 juni. Utställningen var förlagd till Pilstorp.
                            Bing & Gröndahls minnestallrik från "INDUSTRI UTSTÄLLNINGEN 1896", visar "MALMÖ STADS VAPEN GIFWIT", "ANNO 1437". Jättesvår att fotografera, mörk omväxlande med ljusa partier och blank glasyr. Stämpeln (den oläsliga) på baksidan säger B&G, Danish China Works, Copenhagen. Den stämpeln användes 1895-97 av Bing & Gröndahl. Dessutom står siffran 20. Enligt Carlotta heter formgivaren Thjeerd Ackerman efter vad jag kan förstå, vem nu det är . Tyvärr har tallriken ett pyttelitet avslag, någon har haft den i en vägghållare av ståltråd, aja baja.http://www.malmo.se/Medborgare/Kultu...tadsvapen.html
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Fin tallrik och jag tror att den är ovanlig. Jag har i alla fall inte sett den tidigare.

                              Comment


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                                Fin tallrik och jag tror att den är ovanlig. Jag har i alla fall inte sett den tidigare.
                                Tack, den är riktigt trevlig.

                                Comment

                                Working...
                                X