Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tranor hela lördagen och igår, söndag, blev det ejder för hela slanten. Det blåste småspik och fåglarna kom som projektiler, så snabbt att vi inte alltid hann att fotografera dem när de flög över huvudena på oss.
    Emellertid hade jag den stora glädjen att få en praktejder på bild. Den flög i en ganska stor flock "vanliga" ejdrar men utmärkte sig med sina färger (som ni kan se). På bilden innan närbilden flyger den i "fören" i gruppen som är underst. Man kan skymta dess orange färg på huvudet.
    Herr o fru gravand passerade också liksom ett par småskrakar.
    Efter fyra timmar var jag - och mina kamrater - ganska urblåsta där vi stått på klippan i havet. men det var , som alltid, en underbart upplevelse med ejderstrecket
    Bifogade filer
    Last edited by TinaSand; 2013-04-08, 15:47.

    Comment


    • Gott att det börjat röra på sig. Då finns det hopp för oss här norrut Tina!

      Jag hade förresten besök av en " herr och fru" koltrast i morse. Dom har det besvärligt ännu eftersom snön fortfarande ligger djup (ca.4-5 dm). Finkrossade/mortlade jordnötter och hällde ut, som jag vet att de gillar. Och mycket riktigt så var de snabbt på plats och åt. Steglitsarna som varit synliga i snart fem veckor är fortfarande kvar.

      Tack för bilderna.
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

      Comment


      • Hej, Tina!
        Det var en imponerande flygtrafik ni har i Blekinge! Kanske dags att besöka Falsterbo för att få se något liknande.
        Härliga bilder, härliga fåglar!
        p-son

        Comment


        • Förutom krokus, var fåglarna i bästa "vårform" i parken igår. Halvannan timme förflöt som vore det endast en kvart, när jag njutande strosade runt.
          Click image for larger version

Name:	a.jpg
Views:	1
Size:	74,3 KB
ID:	547207
          Ingen, mer än jag, lade märke till den glänsande staren som satt i en ganska låg oxel och sjöng för full hals.
          Click image for larger version

Name:	b.jpg
Views:	1
Size:	89,4 KB
ID:	547208
          Inte heller såg någon den lilla pigga nötväckan, som, mellan födosökandet, upplät sin höga stämma.
          Click image for larger version

Name:	c.jpg
Views:	1
Size:	33,3 KB
ID:	547209
          Och tänk, att inte ens den synnerligen iögonfallande stora truten väckte intresse.
          Click image for larger version

Name:	d.jpg
Views:	1
Size:	24,5 KB
ID:	547210
          Men en kråka väckte i alla fall intesse, dock inte människors!
          Click image for larger version

Name:	e.jpg
Views:	1
Size:	21,7 KB
ID:	547211
          Den intog en position som om den var ett stridsplan på uppdrag

          Comment


          • Staren är verkligen färggrann när man kommer nära inpå.
            Jag har aldrig sett en kråka flyga upp och ner tidigare. Den ville väl visa truten att den är en lika god "luftakrobat som den.
            Det ser hoppfullt ut att fåglarna äntligen börjar komma.
            Tack Tina.
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

            Comment


            • Kråkan och truten är verkligen iögonfallande bilder, Tina! Har aldrig tidigare sett en kråka flyga på det viset.
              p-son

              Comment


              • Inte för att blunda....

                Hallon Tina,
                Där fick man sig en tankeställare. Varför upp och ner? Jo, självförsvar, tror jag. För att kunna se den större och starkare motståndaren och angripa ur underläge. Våra jyckar har samma beteende, på lek. Vore kul att höra en förklaring från någon som vet? Tack för som alltid fina bilder, och bilder som ställer frågor är alltid bäst.
                So long....
                PS. Har hört talas om att kråkorna flyger upp och ner över grannkommunen Tierp. Varför? Ja, dom vill vill inte skiten...
                förlåt bebyggelsen...

                Comment


                • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  ...

                  PS.... Har hört talas om att kråkorna flyger upp och ner över grannkommunen Tierp. Varför?
                  Ja, dom vill vill inte skiten...
                  förlåt bebyggelsen...
                  Den förklaringen var bra Kim. Har jag aldrig hört tidigare.
                  Tack för det!
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                  Comment


                  • En arktisk bosättare som ses mera allmänt häcka utmed vår kust här uppe.
                    Här en från Österbottenkusten på andra sidan.
                    Vitkindad gås Branta leucopsis


                    "Vi vitkindade håller på att erövra världen!" foto och text G.N.
                    Bifogade filer
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                      [COLOR="#000000"]En arktisk bosättare som ses mera allmänt häcka utmed vår kust här uppe.
                      Här en från Österbottenkusten på andra sidan.
                      Vitkindad gås Branta leucopsis
                      Vi skickar gärna upp några till er för här är det gott om dem. Ska vi ta några av dessa också?
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                        En arktisk bosättare som ses mera allmänt häcka utmed vår kust här uppe.
                        Här en från Österbottenkusten på andra sidan.
                        Vitkindad gås Branta leucopsis


                        "Vi vitkindade håller på att erövra världen!" foto och text G.N.
                        Ja, nog har de vitkindade fått ett rejält uppsving de senaste åren. Även här nere har vi en del under sommaren men mest på hösten, då de stannar till någon dag eller två för att äta upp sig inför vidare flygtur söderut. Senaste veckorna har det sträckt tiotusentals norröver. Förra veckan, när jag var nere och gav "mina" kråkor lite mat kunde jag räkna till ca 12000 - 14000 vitkindade som sträckte under endast en timmes tid. Och det mitt över stan. Fast det är kanske inte så konstigt, då staden ju ligger långt ute i havet .

                        Här kommer ett par (o)- skönheter som inte sträcker - annat än på halsen ibland
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                          Ja, nog har de vitkindade fått ett rejält uppsving de senaste åren. Även här nere har vi en del under sommaren men mest på hösten, då de stannar till någon dag eller två för att äta upp sig inför vidare flygtur söderut. Senaste veckorna har det sträckt tiotusentals norröver. Förra veckan, när jag var nere och gav "mina" kråkor lite mat kunde jag räkna till ca 12000 - 14000 vitkindade som sträckte under endast en timmes tid. Och det mitt över stan. Fast det är kanske inte så konstigt, då staden ju ligger långt ute i havet .

                          Här kommer ett par (o)- skönheter som inte sträcker - annat än på halsen ibland
                          "Fulsnygga" skulle jag kalla dom Tina.

                          .................................................. .....

                          En bild från Österbotten idag.


                          "Storskrakshonan lämnade skrakholken med minst 14 nykläckta ungar idag".

                          foto och text G.N.
                          Bifogade filer
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                          Comment


                          • Underbar bild på skrakhonan med sina små. Det är en härlig tid nu med alla djurungar som föds. Här, mitt i stan, har jag haft koll på några par skäggdoppingar som häckar på en liten holme. Några har kläckt sina ungar och några ruvar fortfarande. Ska lägga in några foton på dem när jag har redigerat dem.

                            "Mina" kråkor, som bor nästgårds, och som jag har presenterat tidigare, har jag fortfarande kontakt med. De flesta har flyttat ut en bit från stan men två är kvar. Och de kommer flygande när jag kommer. De vet, att det vankas godsaker och med denna muta, låter de sig gärna fotograferas.
                            Häromdagen fick jag en härlig bildsvit på något hundratal bilder. Här kommer några av dem. Det "härjar" även trutar och måsar där kråkorna bor och de är inte såta vänner Deras förehavande är synnerligen amuserande att skåda, tycker jag. Kanske kan de ge upphov till något litet leende även på PES?
                            Bifogade filer
                            Last edited by TinaSand; 2013-06-19, 18:32.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                              "Fulsnygga" skulle jag kalla dom Tina.

                              .................................................. .....

                              En bild från Österbotten idag.


                              "Storskrakshonan lämnade skrakholken med minst 14 nykläckta ungar idag".

                              foto och text G.N.
                              Hallon Lars,
                              Spejar varje ljus timme mot gamla skrakholken, men inte ett liv. Kul att se ungarna hoppa ut en efter en. Ja, vart tar dom vägen? I våra grunda vikar är truten största boven (effektivaste jägaren).
                              Visste ni att sjöbönderna hade skrakholkar vid sjöboden? En gammeldags hönsgård. Varje morgon hämtade man ägg till frukosten och honan la strax nya ägg. Mysko, skrakhanarna flyger ju till havs, sitter på en kobbe och ljuger... fin bild...
                              so long...

                              Comment


                              • Plattfot...

                                Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                                Underbar bild på skrakhonan med sina små. Det är en härlig tid nu med alla djurungar som föds. Här, mitt i stan, har jag haft koll på några par skäggdoppingar som häckar på en liten holme. Några har kläckt sina ungar och några ruvar fortfarande. Ska lägga in några foton på dem när jag har redigerat dem.

                                "Mina" kråkor, som bor nästgårds, och som jag har presenterat tidigare, har jag fortfarande kontakt med. De flesta har flyttat ut en bit från stan men två är kvar. Och de kommer flygande när jag kommer. De vet, att det vaknas godsaker och med denna muta, låter de sig gärna fotograferas.
                                Häromdagen fick jag en härlig bildsvit på något hundratal bilder. Här kommer några av dem. De "härjar" även trutar och måsar där kråkorna bor och de är inte såta vänner Deras förehavande är synnerligen amuserande att skåda, tycker jag. Kanske kan de ge upphov till något litet leende även på PES?
                                Hallon Tina,
                                Vilken bildsvit! Bravo. Men ändå är det ditt sätt att berätta som imponerar mest på mig. Från plattfot till stor i truten.
                                Bravo igen...och so lomg...

                                Comment

                                Working...
                                X