Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Warning: Undefined array key "p" in /home/precisen/public_html/antikforum/includes/vb5/template.php(404) : eval()'d code on line 794 Fågelfråga - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
    Den hade gjort sig fint i en gran den 1 april!
    p-son

Comment

• Kråkor i första vårmånaden mars

idag har solen fullkomligt strålat hela dagen. Så passligt eftersom jag har varit ledig. Så på morgonen gick jag ut och kom hem frampå eftermiddagen. Det blev en mycket härlig promenad i sta'n och dess närmaste environger och en hel del foton tagna (896 närmare bestämt). Mest fåglar av skilda slag.
      Men just nu skall jag presentera ett par av "mina" kråkor, som jag har på nära håll och har matat under vintern. De är verkligen trevliga att studera och de är synneligen amuserande, förutom att jag beundrar deras intelligens. Idag skrattade jag gott åt en när den på försiktiga fötter "anföll" en brödbit. Och två en riktigt intressant föreställning. Håll tillgodo
      Bifogade filer

Comment

• ...och så fighten.........
        Bifogade filer

Comment

• Hallå Tina,
          Avundas dig som kan se vardagsnära livet genom kameraögat och fånga situationer som nästan alla missar. Tack för att du bjuder oss på dina upplevelser... so long....

Comment

• Underbara foton, TinaSand! Med din kamera blir kråkorna majestätiska.

Comment

• Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
              ...och så fighten.........
              Härliga "gråkappor" Tina.

Såg att "mina" skator har börjat bygga i stora pilen på gården.
              Trots att snön föll tungt idag med stora lappvantar.
              Men vad bryr sig en skata om vädret när dagarna bara blir längre och ljusare.
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

• Om Du med en kråka,
                kunde förståndigt språka.
                Så skulle det uppenbaras,
                ja, helt enkelt förklaras.
                Varför dom måste bråka.

Comment

• Det var fler vårtecken samma dag som jag skrämde hjortarna och rådjuret skuttade över vägen. På håll hörde jag ett välbekant trummande och visste var trummisen borde sitta; i ett stort dött träd en bit bort. Mina aningar visade sig stämma och när jag kom närmare såg jag spillkråkan. De brukar vara väldigt varska men denna var så upptagen med sitt revirtrummande, att jag kom ovanligt nära, trots att den såg mig där den satt på mitten av trädstammen. Men dess motto var uppenbart: ”Gradibus in Altum” och snart hade den nått högsta lilla grenen, som sannerligen inte dög till trumvirvlar pga dess klenhet. Men jag tror spillkråkan ville lyssna efter möjliga konkurrenter.
                  En sådan fanns, upptäckte jag ca 700 meter senare när jag kom till bilen. Denna spillkråka var fullt upptagen med att hacka ur en murken stubbe. Månne den har tänkt stubben som bosättning? Fast det torde inte vara lämpligaste platsen utmed marken. Nåväl, den första spillisens trummande hördes klart hit och stubbfågeln klev upp en bit med ett lite förtretat uttryck. Då den inte önskade sig någon artfrände i närheten flög den, med viss motvilja att lämna sin stubbe, upp i en närliggande björk där den lyssnade spänt men utan att besvara trumvirvlarna. Kanske ville den inte avslöja sin plats eftersom stubben tycktes ha en oemotståndlig dragningskraft.

När jag körde vidare ut mot Hasslö (en av många öar i Karlskronas skärgård) såg jag i ögonvrån, att något prydde en hög med bråte. Stannade bilen och kollade i kikaren och jodå, en ormvråk hade, likt en tupp på gödselsta’n, fattat posto högst upp. Chansade på att komma lite närmare och körde över vägen mot platsen där vråken satt. De är oftast så väldigt vaksamma på stannade bilar och lyfter vanligen långt innan man har fått stopp på bilen. Men denna gång hade jag lite tur och kom relativt nära och hann ta ett par bilder, innan den fick syn på mig och fann för gott att dra ut över isen.

Igår blev det en promenad till närbelägna Stumholmen, där ”mina” kråkor bor. Mat hade jag med mig men igår var måsarna förfärligt envisa och lämnade inte mycket till kråkorna att äta. Måsarna blev dock så glada och dansade omkring i luften, ja nästan in i träden (ställföreträdande trädmåsar ). Men några föredrog att sola sig.
                  Bifogade filer

Comment

• Fantastiska foton, som vanligt! Nej, ännu mer fantastiska tror jag.

Har du inte funderat på att bli proffs-naturfotograf? Förresten, det är du redan, vare sig du vill eller inte.

Men du får börja ta betalt för fotona!

Comment

Det var fler vårtecken samma dag. ...
                      ...
                      ...Igår blev det en promenad till närbelägna Stumholmen, där ”mina” kråkor bor. Mat hade jag med mig men igår var måsarna förfärligt envisa och lämnade inte mycket till kråkorna att äta. Måsarna blev dock så glada och dansade omkring i luften, ja nästan in i träden (ställföreträdande trädmåsar ). Men några föredrog att sola sig.
                      Maffiga bilder som alltid Tina.

Man känner av vårstämmningen i dem.
                      Väntar på "Skrattisarna" som skall tala om att våren nått ända hit. Men först måste de bli "huvud-doppade" i choklad allihop.
                      Ser att de inte är riktigt färdiga förr flytt hit upp ännu.

Det "stora" som hände i stan i dag var att en vilsekommen slaguggla hälsade på i parken utanför domkyrkan.
                      Hann tyvärr inte se den innan den försvunnit.

Strix uralensis framför Rådhuset .foto. Gunnar Stattin/TÅ
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars F; 2013-03-26, 20:11.
                      - - - - - - - - - -

Comment

• Det var ju synd att du inte hann se slagugglan. Det är en art jag själv har på önskelistan och hoppas på, att någon individ kan flyga vilse till mina breddgrader. Gärna till ett av träden utanför mina köksfönster (när jag nu ändå är igång och önskar).
                        Bifogade filer

Comment

• Såg alldeles nyss på "Svalan - dagens fågel" att slagugglan inte överlevde natten. Ledsamt. Den hade enligt tidigare information flugit in i ett fönster innan den satte sig i björken. Måste ha varit en rejäl kolllison.

Comment

Såg alldeles nyss på "Svalan - dagens fågel" att slagugglan inte överlevde natten. Ledsamt. Den hade enligt tidigare information flugit in i ett fönster innan den satte sig i björken. Måste ha varit en rejäl kolllison.
                            Jag hörde detsamma från " skådare" i stan.. Tragiskt.
                            - - - - - - - - - -

Comment

• Nattjobb till trots har jag passat på att gå promenader på dagarna. Solen har lyst men vindarna har varit kalla som bara den. Emellertid har det börjat våras bland "stadsfåglarna" - både de landlevande och vattendito.
                              Två solande trutar, varav en inte kunde hålla truten i solgasset
                              .Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	61,7 KB
ID:	546883Click image for larger version

Name:	5.jpg
Size:	58,1 KB
ID:	546884
                              Och så en sothöna, som blev lite för yster av vårsolen och greps av klätterlust. Det slutade lite snöpligt, kan man kanske säga
                              Click image for larger version

Name:	6.jpg
Size:	97,4 KB
ID:	546885Click image for larger version

Name:	7.jpg
Size:	95,6 KB
ID:	546886Click image for larger version

Name:	8.jpg
Size:	110,2 KB
ID:	546887Click image for larger version

Name:	9.jpg
Size:	102,3 KB
ID:	546888

Comment

• Sothönans klättring var en härlig bildsekvens. Sådana är guld värda.
                                p-son

Comment

Working...
                                X