Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Härliga bilder med uven, kråkorna, gässen, svanarna och örnen, Tina, men fy fan för tandvärk.

    Härligt med säkra vårtecken, Lars F!

    Vi flyger vidare!
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2012-03-15, 18:03.
    p-son

    Comment


    • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
      Tack Tina för underhållande bilder och texter.

      Än har inte skrattmåsarna kommit hit till stan. De brukar dyka upp i April och då är de helt utfärgade i sommardräkten med sina chokladbruna huvud. Deras ankomst talar om att våren kommit på allvar.

      Här är en som snart är på väg
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Härliga bilder med uven, kråkorna, gässen, svanarna och örnen, Tina, men fy fan för tandvärk.

        Härligt med säkra vårtecken, Lars F!

        Vi flyger vidare!
        Polsson, kråkbilden är ju smått fantasktisk tycker jag. Vilken bild!
        Pes är mitt google.

        Comment


        • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
          Här är en som snart är på väg
          Tina, Tina! Vänta på oss. Vi vill gärna se norrland!
          Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
          Polsson, kråkbilden är ju smått fantasktisk tycker jag. Vilken bild!
          Tack för det, wasistdas! Med superobjektiv, fast inställning och vackert väder kan även en blind höna hitta ett korn.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2012-03-18, 13:54.
          p-son

          Comment


          • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
            Här är en som snart är på väg
            När dom, som jag nämnde tidigare , kommer hit är det vår.

            Detta skräniga, skrattande, opportunistiska och framfusiga gäng märks verkligen när de drar in och intar stan´.
            Man kan inte undgå att höra och se när de kommit.

            En av mina favoriter bland fåglarna

            Tack Tina och måsen, jag väntar.





            Sommarvacker
            foto:Steve Dahlfors
            Bifogade filer
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

            Comment


            • Sjung ut i Svansjön...

              Hallå,
              Visade den här bilden på tråden Vårtecken, men undrar hur man räknar. Det lär finnas ca 4000 häckande par av sångsvan i landet (från att ha varit utrotningshotade).
              En förvånansvärd stor andel av dessa mötte jag på några fält strax väst Öregrund.
              Inte mindre än 500 svanar (en ornitolog hade varit där och räknat) vilket skulle betyda att ca 6% av beståndet samtidigt skulle vara på samma lilla plats. Konstigt tycket jag.

              Samma snubbe räknade till 2500 gäss på fälten. Tidigare har man räknat antalet betande fåglar i tiotal. Enligt grannen till bonden är förklaringen att man lät bli att skörda säden på fälten, för dålig skörd...

              Ja, vad tror ni... sjung ut
              So long
              Bifogade filer

              Comment


              • Den kändaste samlingsplatsen för sångsvanen i Sverige är väl denna...........http://www.orebrotown.com/sv/uppleva...nfestival.html

                Comment


                • Hallå Tysslingen,
                  Tack Snubben undrar bara hur man räknar. Svanarna räcker liksom inte tlll.
                  So long..

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Tysslingen,
                    Tack Snubben undrar bara hur man räknar. Svanarna räcker liksom inte tlll.
                    So long..
                    Det är väl som när man räknar kor, man adderar benen och dividerar med fyra,
                    fast nu dividerar man bara den totala bensamlingen med två, tror jag (eller hur det var),
                    slutdividerat för ikväll, gonatt.
                    Ps Det svåraste som finns är för övrigt att räkna tusenfotingar.........

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Tysslingen,
                      Tack Snubben undrar bara hur man räknar. Svanarna räcker liksom inte tlll.
                      So long..
                      Det måste verkligen vara en fantastisk upplevelse att se och höra svaninvasionen vid Tysslingen.

                      Men en fundering har jag.
                      Jag ser att man räknar dem varje dag precis som man gör med tranorna vid Hornborgasjön.


                      Såg att dagens notering (21/3) var 2154 st. Hur kan man räkna dem så exakt?
                      Och inte nog med det. Man redovisar 6 (sex) stycken Mindre sångsvan bland dessa 2154 stycken vanliga sångsvanar. Hur vet man att det inte är 7 eller 77 stycken?
                      Har alltid funderat på det här med hur man räknar fåglar som uppträder i stora mängder?



                      Foto Roland M
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars F; 2012-03-21, 10:47.
                      - - - - - - - - - -
                      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                      Comment


                      • Botten upp Lars F.
                        Det måste ju vara genom någon form av överslagsberäkning. Säg att man utgår ifrån skarpt avgränsade områden vars areal man vet, då får Du fågeltätheten på en viss känd yta. Därefter generaliserar man fågeltätheten till att vara samma genomsnittligt över hela
                        lokalen, vars yta är känd. (Tillvägagångsättet måste bygga på tidigare insamlade fakta över delar av området som studerats över tid).
                        Däremot dessa ovanliga arter måste ju räknas manuellt från gång till gång över hela fågelkolonin.
                        Detta sätt att räkna tror jag benhårt på................

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Botten upp Lars F...
                          ...
                          Däremot dessa ovanliga arter måste ju räknas manuellt från gång till gång över hela fågelkolonin.
                          Detta sätt att räkna tror jag benhårt på...............:.

                          Tack för ett mycket pedagogisk och uttömmande svar Snubben.
                          Jag hade nog mina aningar att man gjorde på det sättet.
                          Men jag kan inte släppa de där 7 (sju) stycken Mindre sångsvanarna.
                          Hur kan man bland en skock på 2154 vanliga sångsvanar se de sju Mindre, i den trängseln?
                          Om de hade avvikande färg, svarta t.ex. så skulle de ju ganska lätt upptäckas. Men nu är de ju också vita, visserligen något mindre, men annars nästan identiskt lika.

                          Jag blir helt konfys


                          Svart svan (Cygnus atratus)
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars F; 2012-03-21, 18:19.
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                          Comment


                          • Nej det vore ju lättare om de vore svarta som Du säger, eller för den delen väsentligt STÖRRE, inte mindre. Enda förklaringen som jag ser det är att de mindre sångsvanarna dels inte beblandar sig med de "vanliga", dels mer eller mindre håller ihop sinsemellan. Då skulle man kanske kunna urskilja dom som "en grupp" för sig i det stora fågelhavet.......... Det där med att ange antalet exakt till 2254 är ju också lite lustigt. Det måste ju vara så att det i verkligheten betyder 2254 plus/minus låt säga 300. Om man då först rundat av summan till 2300 t.ex. då har man ju ändå fortfarande samma plus/minus 300 och riskerar alltså att hamna längre ifrån det VERKLIGA antalet svanar vid ett givet tillfälle. Detta gäller ju när avrundningen slår åt motsatt håll mot det exakta antalet.
                            Last edited by prylsnubben; 2012-03-21, 20:13.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                              Jag blir helt konfys
                              Lars! Du måste börja räkna i liten skala varefter rutinen infinner sig.

                              P.s
                              Kan man inte använda utgångspunkt för målangivelse, eller delar av den?
                              D.s
                              Bifogade filer
                              Last edited by Polsson; 2012-03-21, 21:40.
                              p-son

                              Comment


                              • Hallå fågelräknare,
                                Efter att halva natten räknat hoppande får och dividerat i fyra kommer jag fram till siffran four. Eller fore. Fårlåt.

                                Återvände till svanarna i morse, men sången hade upphört och minst hälften hade flaxat iväg. Norrut, i mindre v-formade sällskap som pågick hela tiden.

                                Anledningen till mitt återbesök var att prova en idé till fågelräkning, med hjälp av kamera av Anka-modell. Men svanarna blev allt mer lätträknade, så idén stannade vi idé.

                                Håller med Lasse Kik om det bör vara omöjligt att avgöra vad som är stor och liten och Snubben om att geometri är framkomlig väg. Men min fråga kvarstår; om det räknats ca 2200 på en lokal och ytterligare ca 500 på en annan, samtidigt, återstår bara ca ca 5000 svanar för alla övriga lokaler i hela landet. Ja, hur fasen räknar man?

                                Forumets fågelexperter är bortflugna. Det hade jag inte räknat med.
                                So long...

                                Comment

                                Working...
                                X