En fat? I klart ljusblått glas. Med tre små fötter med "små blommor omkring), sen lutar det in mot mitten. Tre fåglar inpressade underifrån. Och vad jag tror ett slipat puntelmärke i botten. Vad kan man ha använt det till osv. 14 i dia. h = 2. Är det pressglas?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad kan detta vara
Collapse
X
-
Mycket liten karaff då.Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggDet är väl vad man förr kallade ett kredensfat.
Därpå kunde t.ex. stå en likörkaraff och några glas.
Nog ser det ut som pressglas alltid.
14 cm i diameter är fatet.
Comment
-
Det lutar in mot mitten, så för någon karaff fungerar det nog inget vidare
Såg ett nästan likadant - samma mönster och samma blå färg - fast fötterna såg lite annorlunda ut, de var pålagda efteråt och inte pressade, men var mera som små snurror snurror än på rubus fat.
Var lite trevligt och kostade bara 10:- - men tänkte jag skulle försöka begränsa mig lite och vänta tills jag lite äldre saker - har nog fullt härhemma som det är
Comment
-
Jag har ett likadant så jag behövde inte läsa så noga...............Ursprungligen postat av Sladden Visa inläggFör damer
Kanske skall man läsa all text i inläggen?
Men det är oftast jobbigt...

Det är INTE något slipat puntelmärke i botten. Det är enbart mönster.
Ett trevligt fat för några småkakor.
Comment
-
jaha, Kakor, liten litent tårta eller servering (med starka drycker) ur "Flakong"...Ursprungligen postat av Kecke Visa inläggJag har ett likadant så jag behövde inte läsa så noga...............
Det är INTE något slipat puntelmärke i botten. Det är enbart mönster.
Ett trevligt fat för några småkakor.
Måste fråga varför man har små fötter på detta fat
Någon som kan hjälpa mig med Glasbruk, Ålder mm. Kan det vara hos fint folk med Bakelse. Smula inte på min duk.
Comment
-
Var på loppis idag, då såg jag några, en hel del modernare än det jag såg i Halmstad, och ganska mycket djupare också - snarast skålar - mö. De hade också den här runda kulan undertill i formen som Rubus fat har...
Därför tror jag att det här fatet också är nyare, och troligen av utländsk tillverkning.
Comment
Comment