Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avsluta en auktion för tidigt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Avsluta en auktion för tidigt?

Hur gör ni som har auktioner på tradera eller ebay? Blir ibland kontaktad av folk som ber att man ska avsluta auktionen tidigare och hitills har det inte varit aktuellt för mig, men blev nu erbjuden en massa dollar som känns lite frestande. Vet att jag själv skulle bli skitförbannad om det hände mig att auktionen avslutades tidigare, så vad jag egentligen undrar är om det är vanligt att det går till på det här sättet? Blir lite fundersam då det är en återkommande fråga från eventuella köpare.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Jodå detta har hänt mig. Jag ska inte säga ofta, men ändå frekvent. Hitintills har jag inte avslutat en auktion när jag blivit ombedd, däremot sagt att om auktionen blir osåld kan vederbörande kontakta mig (tror inte att det är ok med bl.a Traderas regler, men ok, det är ändå en fri värld i vissa avseenden)
    Jag hade en kund som lämnade ett bud direkt till mig på en pågående auktion med bud som skulle löpa ut under den närmaste timmen! han visste inte hur man la ett bud! och det han budgav mig var ett bättre än det som låg. Shit happens! Det lägre budet gick igenom och mannen som inte förstod sig på...blev utan! Den som vill avsluta i förtid är mkt angelägen och jag tycker nog att vederbörande bör lägga sitt bud trots allt.
    Det finns ju ingen anledning egentligen för e presumtiv köpare att bli förbannad för att en auktion plötsligt tas bort eftersom man lägger ett bud om man är tillräckligt angelägen. Att "snipa" i sista stund för att få ett bra pris kan ha sina nackdelar och de kan te sig på olika sätt. Du som säljare har ju annars rätt att avsluta dina auktioner när du vill - oavsett skäl, anser jag!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Auktionen har redan flera bud och den som ber mig avsluta auktionen leder. Det är flera dagar kvar innan den går ut och jag kan se att den ligger i flera bevakningslistor så det är många som har ett intresse även om det bara är för att se vad varan går för.
      Att avsluta en auktion som inte har några bud vet jag att det är folk som gör men när det redan ligger bud?
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Herregud va nyfiken jag blev

Comment

Om det inte redan ligger ett bud, vill säga. För då går det inte att avsluta i förtid. Därför brukar jag lägga lägsta tänkbara om jag är intresserad (om ingen annan redan hunnit göra det) medan jag funderar på strategi och tak. En gång har en pryl tagits bort som jag tänkte lägga senare på, och det var en gång för mycket...

Det finns väl två orsaker till att man vill avlsuta i förtid. Antingen ligger slutdatum så långt i fjärran att man aldrig hinner få hem den perfekta presenten, eller också vill man inte vara med i den nervpirrande uppgörelsen. (Kerstins exempel borde vara ett undantag. Går man in och letar varor på Tradera borde man veta hur man ska bjuda också, tycker jag).

Sista budet är ju inte lagt förrän auktionen är avslutad, så jag tycker att de borde vara med och bjuda istället. Auktionsformen är ju också utformad så att kunderna tillsammans bestämmer priset och inte säljaren. Om man ska deala med säljaren borde priset vara ett helt annat än vad auktionen visar just nu.

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling
            Auktionen har redan flera bud och den som ber mig avsluta auktionen leder. Det är flera dagar kvar innan den går ut och jag kan se att den ligger i flera bevakningslistor så det är många som har ett intresse även om det bara är för att se vad varan går för.
            Att avsluta en auktion som inte har några bud vet jag att det är folk som gör men när det redan ligger bud?
            Är det på eBay man kan se att de finns i bevakningslistorna? Jag har inte sett den funktionen på Tradera iallafall. Ha is i magen, tycker jag.

Comment

På Tradera kan man inte stänga igen en auktion som det är bud på! Har du den på en annan site bör den givetvis ligga kvar tills alla intressenter gjort sina insatser. Optionen att avsluta finns inte i detta läget, anser jag.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Om det inte finns något bud på mina auktioner och någon erbjuder ett bra
                pris så avslutar jag direkt.

Jag brukar då och då kontakta personer med auktioner som intressearar mig
                och fråga om jag får köpa den direkt för xxx kr, ibland får man och ibland inte.

Eftersom jag vet att det går till så här så lägger jag alltid ett litet bud på
                saker som intresserar mig för att låsa auktionen ifrån bortagning.

Men är det bud så är det, då tycker jag inte du ska krångla Tingeling.

Comment

Trot eller ej men under de här timmarna har jag fått två till erbjudanden om att avsluta auktionen! Har beslutat att det är renhårigast att tacka nej till erbjudanden, kommer att låta er få veta om jag tjäna något på det eller ej. Vilket inte har någon betydelse egentligen, vet vad jag gav och är redan nu nöjd med buden.

Är det på eBay man kan se att de finns i bevakningslistorna? Jag har inte sett den funktionen på Tradera iallafall. Ha is i magen, tycker jag.
                  På Ebay har de en funktion som talar om hur många som lägger auktionen på bevakning och det kan bli lite vilseledande, ibland är det bara 2 personer och de slåss som galna hundar på slutet. Ibland är det så många att man tror det ska bli krig på slutet och det blir en lam budökning

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet
                    Herregud va nyfiken jag blev
                    Jag också!

Comment

Här en till, nyfiken alltså, vad säljer DU?
                      I’m a real mean bitch!

Comment

Ska väl tala om att buden inte kom upp i den summan som jag blev erbjuden, - $240. Köparen har fått sina varor och det är samma person som erbjöd mig en högre summa och han är jättenöjd med köpet. Och det är väl vad det går ut på, ha nöjda köpare, eller hur?

Comment

Det verkar som om alla är nöjda och glada. Så länge du själv gått med vinst är ju inget förlorat iallafall. Och när man säljer systematiskt måste man räkna med den genomsnittliga vinsten enligt lagen om gungor och karuseller...

Comment

Working...
                          X