Personligen är jag inget förtjust alls i de lokala varianterna, utan tycker att .com-varianten bör få blomma ut i full majestät.
Är det ironi eller varför tycker du så? Jag tycker att det är ganska praktiskt med de lokala varianterna eftersom man då slipper tänka så mycket på fraktkostnader hit och dit och har lite bättre koll på vad man kan hitta vart. En enda stor com-sajt tror jag skulle bli så fruktansvärt belamrad med prylar att den blir i princip obrukbar. Redan nu är den svårnavigerad.
Eftersom jag är ute efter specifika saker så använder jag den förträffliga sökfunktionen på eBay. På eBay Sverige kan man (än så länge) inkludera eBay globalt, men inte på så många andra ställen. Troligen är det en eftergift till den låga aktiviteten hittills på eBay Sverige.
Och när jag ska lägga ut en vara vill jag naturligtvis ha hela världen som kundområde, inte bara enstaka marknader. Ska jag lägga ut min österriska vas på eBay.au eller eBay.com?
Jag är inte ett dugg ironisk utan tycker att föremålen i sig är viktigare än var de befinner sig. Möjligen med undantag för transportkostnaden, då. Och det är väl det som är själva vitsen med Internet? Kortare avstånd till hela världen! Om jag köper en bok på Amazon.com eller Amazon.co.uk beror bara på vilket som blir billigast i slutänden.
Och när jag ska lägga ut en vara vill jag naturligtvis ha hela världen som kundområde, inte bara enstaka marknader. Ska jag lägga ut min österriska vas på eBay.au eller eBay.com?
Jag förstår problemet, tror du att det skulle bli bättre om man lade över allt på en enda sida?
Själv så upplever jag redan nu com-adressen mer än till bredden överfylld av saker och svår och framför allt väldigt jobbig att söka igenom om man inte vet exakt vad säljaren kallar prylen för något (långt ifrån alltid detsamma som en själv kallar saken, kärt barn har många namn) och jag är rätt övertygad om att det är många saker som aldrig blir sålda/sålda till ett skamligt lågt pris bara för att dem som vill ha sakerna aldrig får syn på dem.
Personlig går jag sällan in på Ebay.com för att söka ngt, blir väldigt irriterad och förvirrad även om JAG vet vad jag söker. Alldeles för stor marknad för mitt tycke. I nu läget kan jag t.ex gå in på franska ebay och söka efter franska object, vet hur fransmännen resonerar och uttrycker sig liksom hur svenskar gör, danskar etc, men E-bay med asieter, sydarmerikaner etc gör det hopplöst jobbigt att söka samt att ÖVRIGT är allt annat än vad man övrigt önskar sig. Nej, hellre större regionala ebay´s. Vore bra om ebay.se kunde sjunka in i Traderas form istället för tvärtom. Önskar själv nå så många köpare som möjligt men är inte riktigt säker på att en större världvidd kundkrets borgar för att jag verkligen når dem.
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Jahapp, nu är faktumet spikat i kistan. Läste igenom det nya användaravtalet och funderar redan på att säga upp medlemskapet. Avtalet är helt klart amerikanskt, dvs användarvidrigt! Det ger Tradera/Ebay alla trumf och användaren inga som helst rättigheter gentemot företaget, ger bolaget rätt att snylta på din upphovsrätt, ditt varumärkesnamn, sprida din personliga information till samtliga assoccierade företag, osv osv.
Då jag inte driver något eget företag ännu så spelar det inte mig någon större roll, förutom det där med spridandet av mina personliga uppgifter som jag inte känner mig bekväm med, men som entreprenör skulle jag aldrig någonsin godkänna ett sådant här avtal!
Är köpare och ibland även säljare på Tradera.
Är liksom du lite skeptisk till det hela framförallt
vad gäller personliga uppgifter. Avvaktar med att
både köpa och sälja att tag framöver. Tycker att
Tradera fungerat i stort sett bra före upköpet. Av
ren bekvämlighet säljer jag de få gånger som jag gör
det bara i Sverige och hoppas det går för sig även i
framtiden. Som sagt ligger lågt ett tag.
Inte så lite fräckt att begära att man ska acceptera nya vilkor på detta sätt. Vill man komma åt de auktioner man redan har ute så måste man ju acceptera. Utpressning!
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment