Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glaspjäs Zoega

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glaspjäs Zoega

Med Zoegasdiskussionen i bakhuvet drog jag ut på Lunchloppis. Vände på en vas i glas med typiskt 60-70 tals utseende och vad fick jag se Zoegas märke givetvis. Den fick hänga med hem...

Nu till den egentliga frågan, gjorde Alsterfors reklamartiklar åt Zoegas tro? Vasen är nämligen väldigt lik de klarglasvaser med skrovlig yta som PO Ström designade för Alsterfors på slutet av 60-talet. Man ser även att den har varit etikettmärkt, så en ytterligare fråga är om någon har möjlighet att mäta storleken på en Alsterforsetikett.

Jag har sett Alsterfors-märkta pjäser med reklam för Zoega.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Ursprungligen postat av Ballonggreven
      Jag har sett Alsterfors-märkta pjäser med reklam för Zoega.
      Perfekt Greven, nu har jag det konfirmerat från två oberoende håll. Kul loppisfynd.

Comment

Här kommer bild på "Zoegas-vasen", kanske är det en kaffeburk? Någon som sett en liknande med lock? Lite opraktiskt kanske, men det skulle stämma bra med storlek och mynningens utseende.
        Bifogade filer

Comment

Ovanstående inlägg är kopierade från denna tråd..

Glasexperterna kanske kan sprida ljus över frågan.

/Admin
          /Admin
          admin@precisensan.com

Comment

Vasen är tillverkad vid Alsterfors och formgiven av P. O. Ström och har artikelnummer S 5051.
            Troligen är det så att Zoegas har gjort en specialbeställning där de har fått sin logotyp in etsad i botten, möjligen som kund eller personalgåvor.

Comment

Working...
            X