Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undran från Japan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Undran från Japan

Fick en fråga från en av mina japanska kontakter om denna kopp från Gustavsberg. Vad heter serien och vem har designat dekoren. Godset är väl Stig L's?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Visst ser det ut som Stig L's modell LI för Gustavsberg (samma som för Spisa Ribb, bl.a.), även om hänkeln ser lite klen ut. Dekoren har jag aldrig sett förut men mina tankar går såhär: Det är ju en skånsk korsvirkeslänga. Undrar om inte Zoegas beställt en specialupplaga? Det skulle vara intressant med botten också eftersom Spisa producerades ett kort tag på 80-talet också.

Maila Zoegas och fråga, vetja!

Comment

Men är inte dekoren därnere bokstäver då? Jag tycker att jag ser ett tydligt N.

Comment

Lustigt! Min tanke gick direkt till Zoegas när jag såg koppen också.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Har skickat bilden med fråga till Zoegas. Återkommer om jag får svar.
          Konfucius

Comment

De hade även för ett par år sedan en mycket fin kaffekoppssamling på nätet och som affisch. Jag tror de värnar om kaffekulturen, liksom.

Comment

EB: Vänta bara tills du kommer till skåne och ska försöka stava dig fram mellan husväggarna! En riktig stavgång!

Comment

Jag tror fortfarande att det står något med bokstäver. Det kommer jag tro ända tills jag blir överbevisad. Tror inte att det är en slump. Visst kan det vara Zoegas, men det står något där. Kanske som inbyggd grafitti i den skånska längan.

Comment

Det där "N:et" hittar du på varenda skånelänga. Jag lovar.
                  Konfucius

Comment

Hemligheten med varje fackverk är en diagonalslå så att man får stadga vid byggandet. Huset kan annars falla som ett - korthus!

När man bygger i korsvirke så är det de svarta stolparna som är själva den bärande stommen. Eftersom det historiskt sett funnits så lite timmer i Skåne så har denna teknik utvecklats där. Mellan stommarna bygger man upp en s.k. "lerklining" av vass och lera som vitkalkas och får vara yttervägg. Stommens träkonstruktion målas mörkt som dekoration mot den vita väggen.

Det här huset heter NINNI:

Vad det här huset heter vågar jag inte tänka på:

(NIXON?)

(PS: Zoegas säljer fortfarande sin affisch i shopen. Men jag såg inget som liknade frågans kopp på den lilla tumnagel jag såg).

Comment

Självklart kan man ha hämtat inspiration från korsvirkeshus som design till koppen, men är vi 100 säkra på att det inte är en text? Du har inte bilder på andra sidan Greven?

Comment

Jag har nu fått svar från Zoegas:

"Hej!
                        Tack för Ditt mail. Jag har frågat runt bland dem som jobbat hos oss länge och varit ansvariga för beställning av koppar och muggar och ingen av dem känner igen koppen Du skickat oss.
                        En gissning; kanske kan det vara något som tagits fram för Skånskan Kaffe på sin tid, som också fanns i Helsingborg. Det företaget finns inte längre.

Med vänlig hälsning
                        Monika Reimers"
                        Konfucius

Comment

Skånskans kaffe fräter bäst när det drickes som mest!
                          I din kopp Ballo..

Comment

Inläggen om glasvasen har fått en egen tråd och är flyttade hit..
                            Förhoppningsvis kan frågan få en lösning under en bättre anpassad rubrik.

/Admin
                            /Admin
                            admin@precisensan.com

Comment

Japaner i nuläget verkar att vara lindrigt sagt blåsta, dom har gjort så mycket fina prylar själva och nu så köper dom svenskt blaha.
                              Man kan kanske kalla dom för hemmablinda i stället för blåsta? Sistnämda är väl ytterst överslätande sagt eftersom det måste skett en stod degradering hos dom av kunnandet inom vad konsthantverk är.

Comment

Working...
                              X