Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Naivistiska lergodskonstnärer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ännu en fint skriven krukmakarberättelse har blivit levererad av prylsnubben.
    Du kan det där bra och fler bilder emotses!

I mitt tycke är Rune P en naivist, men mörsaren Tjocka Bertha ska inte säga emot herr Messerschmitt, i sin egenskap av TS.

Vi kanske kan knåda till det med en annan lerklump, kallmålad och välkänd?
    Tyvärr är naivisten (?) inte identifierad, så en god i histora i prylsnubbens klass, kan jag inte presentera.
    Bifogade filer

Comment

CHS = Carl Harry Stålhane

Comment

Visst, visst - men det är bara det att "alla" jag frågat tidigare och de fått höra förslaget Stålhane, så har de garvat byxor och kjolar av sig...

Comment

[quote=Gideon;148704]
          I mitt tycke är Rune P en naivist, men mörsaren Tjocka Bertha ska inte säga emot herr Messerschmitt, i sin egenskap av TS.

I min egenskap av TS påminner jag om trådens namn:
          NAIVISTISKA LERGODSKONSTNÄRER.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Visst, visst - men det är bara det att "alla" jag frågat tidigare och de fått höra förslaget Stålhane, så har de garvat byxor och kjolar av sig...
            Denna kan ju vara egenhändigt modellerad av konstnären själv Med tanke på att de flesta andra alsterna tillkom med hjälp av modellörer och drejare

Fast samtidigt så påminner Nils Holgersson väldigt mycket om rutebo leksands små figurer och/eller Elsi Borelius...

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Bara drista på, prylsnubben! Jag läser och njuter av bilderna.
              [quote=Gideon;148704]Ännu en fint skriven krukmakarberättelse har blivit levererad av prylsnubben.

Äras den som äras bör:
              Britt Andersson, från stenkärle till prydnadskeramik
              En bok om krukmakartraditionen i Arvikatrakten
              Heidruns Förlag
              REKOMMENDERAS VARMT

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Sjutton hakar, har sett denna signatur förr. Men på vad. Knappast Stålhane ivarjefall.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Sjutton hakar, har sett denna signatur förr. Men på vad. Knappast Stålhane ivarjefall.
                  Klart det inte är Stålhane Jag har också sett den tidigare... hmm ..nånstans i bakhuvudet vill Christina ?? komma fram Bekant är de ialla fall

Comment

Jag håller med Er, signaturen är mycket bekant och med tanke på Nils Holgersson är keramikern förmodligen skåning.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Dristar mig till att föreslå ännu en Arvika-keramiker till listan:
                      Emmanuel Nilsson-"Målle på San".

Emmanuel, född 1861, var en av Nils på Stortorpets söner, som valde att emigrera. År 1879 reste han tillsammans med brodern Jacob till Wasburn, Ohio.
                      Där gifte han sig med Karolina Pettersson från Mötterud , och fick sex barn: Sally, Artur, Jenny, Helmer, Agnes och Carl.
                      Emmanuel brevväxlade med sin bror Axel i Oppstuga. Här hemma ökade efterfrågan på tegel kraftigt strax efter sekelskiftet sen det blivit vanligt med tegelhus även i mindre städer och på landsbygden murade man upp en del av ladugården. Slå tegel låg ju nära till hands för en krukmakare.
                      Axel skrev till brodern om detta, och föreslog att han skulle komma hem och starta ett tegelbruk. År 1900 gjorde Emmanuel och Karolina slag i saken och reste hem med sin stora familj...
                      Medans vi funderar på upphovsmakaren till Nils och Akka, har jag en undran om Emmanuel.
                      Han var 18 år gammal vid utvandringen till Washburn i Wisconsin. Vad hade han för utbildning i packningen och vad lärde han sig i Amerikat?
                      Så ung och ändå frimodig.

Hittade den här länken:

Term: pottery and earthenware industry in Wisconsin
                      "...By the early 20th century, most manufacturers had realized that importing finished products was more economical than local production."

Året 1900, då familjen flyttade tillbaka, hade lerfolket alltså bättre möjligheter att försörja sig, än på andra sidan atlanten.

Comment

DET har anlänt till tråden!
                        Jag sätter hela min tillvaro på PES på spel genom att presentera denna, sambon undrade om jag blivit galen
                        när jag rullade ut den ur tidningspapperet.
                        Naivistisk, javisst, erkänd lergodskonstnär, det tål att diskuteras?
                        Har på intet sätt för avsikt att förstöra tråden, med haren(?) vill vara med.
                        Hur som helst känns det som att den skulle kunna ha lite ålder.
                        Singerad under AP 91.
                        Dessutom har skaparen doppat penseln djupt ned i målarburken.
                        Utslängd och mobbad eller intressant historia, få se vad Ni säger
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          DET har anlänt till tråden!
                          Jag sätter hela min tillvaro på PES på spel genom att presentera denna, sambon undrade om jag blivit galen
                          när jag rullade ut den ur tidningspapperet.
                          Naivistisk, javisst, erkänd lergodskonstnär, det tål att diskuteras?
                          Har på intet sätt för avsikt att förstöra tråden, med haren(?) vill vara med.
                          Hur som helst känns det som att den skulle kunna ha lite ålder.
                          Singerad under AP 91.
                          Dessutom har skaparen doppat penseln djupt ned i målarburken.
                          Utslängd och mobbad eller intressant historia, få se vad Ni säger
                          Nu ska inte sambon vara så´n. Ka nin te ha lite överseende med vissa smärre brister rörande keramikens finrum så kommer Ni omedelbums att portas från denna tråd.
                          Vår lilla vän Kanin AP 91 platsar i menageriet tillsammans med Gottfrid Gris och Emmanuel Katt. Avgörande för det höga naivistiska värdet är nosen, svansen och rinningarna. Att AP 91 dessutom är blåögd är ju ett klockrent exempel på kaninens höga naivistiska karaktär.

Tänk om det är en ung Axel "Döderhultarn" Pettersson som roat sig med lite naiv lerkonst 23-år gammal........
                          Last edited by prylsnubben; 2010-08-17, 21:27.

Comment

AP-Kaninen tackar så mycket för välkomnandet till de naivas skara
                            och sina nyfunna vänner. Nu slår den igen sina små blå och drömmer om
                            Gottfrid Gris och Emmanuel Katt och tänker att lika barn leka bäst.

Vem AP är tål att tänkas på, Gideon beskrev de glada laxarna som "knådade med smörkniv", kanin kanske är knådad med täljkniv, vem vet?

Comment

För mig ser den bedårande kaninen ut som ett långörat får - får man be om förlåt?
                              Ny, uppfräschad make-up också, minsann.

En högst ovetenskaplig analys säger att det inte är brukligt med att sätta punkt efter årtal, det behöver den ett bindestreck till.
                              Alltså är det ett modellnummer?
                              AP blir svår att greppa, såvida han/hon inte söks i de större fabrikerna och de medelstora krukmakerierna runt förrförra sekelskiftet - och då blir det genast mycket lättare. Puh.
                              Var dök den upp för första gången i Ditt synfält och när, simco?

Skicka gärna över den för vidare och mer ingående analys hos KTL här, så kommer slutredovisning omsider. När? Ja, det tar tid, men fåret har väntat ett jättebra tag, så det gör väl inget med en livstid för det utlåtandet? Barnen får ju ändå något att läsa sedan upp för barnbarnen...
                              Det är kanske lika bra, för är kreaturet vad jag tror, kommer prylsnubben att krevera och öronen flyga snabbare härifrån, än den hinner säga morot - förlåt - Bä!

Comment

[quote=Gideon;149753]För mig ser den bedårande kaninen ut som ett långörat får - får man be om förlåt?
                                Ny, uppfräschad make-up också, minsann.

En högst ovetenskaplig analys säger att det inte är brukligt med att sätta punkt efter årtal, det behöver den ett bindestreck till.
                                Alltså är det ett modellnummer?

En punkt efter ett årtal används ibland om årtalet går att läsa på olika sätt. T.ex som 16 istället för 91.
                                Förresten får jag kraftiga Arvika-vibbar av kaninen, kollade just att Hilma Perssons far var möbelsnickaren Anders Persson, AP alltså.
                                Visst är AP signeringen lite Hilma Persson lik.
                                Last edited by prylsnubben; 2010-08-18, 21:46.

Comment

Working...
                                X