Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Orlando Visa inlägg
    En god Mårtensafton tillönskas med dessa två "lergåsar" av Klase Jr, Klas-Göran Klaesson!
    Med tanke på att det är ont om gäss i Skåne, enligt en kollega som har gässeri och som påstår att det knappast lönar sig, blir kanske Klase Jr:s gäss
    populärare framledes. Att Klase är en mästare, som The Ocarinas skriver, är jag benägen att hålla med om i fråga om figurer.
    p-son

    Comment


    • Klase Jr

      "Inte bara snack utan lite verkstad med" Så jag får väl passa på och visa en av Klase Jrs lergökar. Denna köpte jag -93 och är en mina absoluta favoriter.Vet att jag skrev jag inte skulle visa fler men ... minns Di Levas ord "vem ska man tro på".Så här kommer en till. Lovar inte tvärsäkert att de blir sista.
      Bifogade filer

      Comment


      • Vilken harlig kamel.....och benstallningen bakifran ar ju helt obetalbar....tycker lergoksmedlem no.3

        Comment


        • Ja visst har Klase Jr fångat benställningen perfekt. Precis så som kamelerna i Höganäs brukar stå.

          Comment


          • Edvin Larsson

            I min samling har jag två lergökar gjorda av mästerdrejaren Edvin Larsson hos Törngrens krukmakeri i Falkenberg.
            De är signerade med ristat "E L" resp namnstämpel "Edvin Larsson" och "Falkenberg (1932)".

            Edvin Larssons lergökar ser onekligen lite kantiga och "nedsuttna" ut och verkar sakna den spänst och formsäkerhet som den traditionella Törngrenslergöken besitter!
            Bifogade filer

            Comment


            • en lergök från Rönninge förfärdigad av Ulla Lidholm
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                en lergök från Rönninge förfärdigad av Ulla Lidholm
                Onekligen en mycket intressant gök. Grovt skulpterad, ej finputsad och sedan
                en "illblå" glasyr ända ut på det dinosarieliknande huvudet. Kommer dessutom att tänka på Cornelius "Hönan Agda".
                Last edited by Polsson; 2010-11-16, 20:09.
                p-son

                Comment


                • Lergök med många toner.
                  söffe
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                    Lergök med många toner.
                    söffe
                    Utseendemässigt är göken ingen höjdare, men törhända ger den ljud ifrån sig utöver det vanliga.
                    p-son

                    Comment


                    • Nummi

                      Ursprungligen postat av sippa Visa inlägg
                      Hej Polsson! Kan det stå NUMMI under din kukkopilli från Erikshjälpen? Nummi eller på svenska Nummis är en stadsdel i Åbo. Kupittaan Savi OY låg i denna stadsdel.??? och angående din Tradera-tupp tror jag att det står Savisirkku. Det finns ett företag med detta namn i Mynämäki som ligger lite norr om Åbo och som tillverkar presentartiklar mm i lera.

                      Vänliga sommarhälsningar från Karlstad till alla i "Cuculus-canorus-klubben". Ska ut på sommarloppisturne så fort semestern börjar och återkommer förhoppningsvis med några spännande och vackra gökar att visa upp.
                      Nu har jag också fått fatt i NUMMI-gökar. En lillnummi och en stornummi.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Kulturens bildalmanacka 1986

                        Här en bild från almanackan 1986. Vad ett pilgrimshorn är vet jag inte.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Nu har jag också fått fatt i NUMMI-gökar. En lillnummi och en stornummi.
                          Grattis till lill- och stornummi, Lars M!

                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Här en bild från almanackan 1986. Vad ett pilgrimshorn är vet jag inte.
                          Inte jag heller, men almanackan var intressant.
                          p-son

                          Comment


                          • En osignerad gök blev det också i dag.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                              En osignerad gök blev det också i dag.
                              Med tanke på var göken lägger sina ägg, är det förståndigt att inte ha någon signatur. Kan samtidigt inte låta bli att fundera över varför den gör på "Ditta viset".
                              p-son

                              Comment


                              • Helene Wager-Sandström

                                Helene Wager-Sandström (tidigare Wager-Reid) från Växjö-trakten är känd för sina konstnärligt utformade lergökar.
                                Här några bilder på hennes lergökar, någon miniatyr och någon modell större.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X