Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arvikakeramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
    Men visst är det väl en stämpel vi ser på Polssons och Prylsnubbens föremål och på den här skålen?

    Snygga saker av Persman, Karlsson och Böving!!!
    Instämmer i "visst är det väl en stämpel" och tycker dessutom att skålen är fantastiskt fin. Tycker att min nyinförskaffade gök från Arvika-trakten, även får vara med i denna tråd. Erik Nilsson påstås det att signaturen "EN" står för.
    Bifogade filer
    p-son

    Comment


    • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      20 kronors loppisfat med diametern 23 cm. Nog passar de bra ihop, Samuels charmiga krus och fantastiskt arbetade fat!
      Hur ser a-et på slutet i Arvika ut på Din stämpel Polsson, ser lite ut som ett skrivstils a ?

      Comment


      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Hur ser a-et på slutet i Arvika ut på Din stämpel Polsson, ser lite ut som ett skrivstils a ?
        Så här!
        Bifogade filer
        p-son

        Comment


        • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Så här modest brukade han ju vara, skålen annars i lite likartad dekor.
          Ännu en bild på samma signatur, svårt att se på bild men känns som ristad för mig.
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Så här!
            Inte så här alltså, som jag alltid sett det förut, vad jag kan minnas....
            Bifogade filer

            Comment


            • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Inte så här alltså, som jag alltid sett det förut, vad jag kan minnas....
              Svar: Nej!
              Det sista a:et kan kallas ett skrivstils-a.
              Tänker så här: Eftersom Samuel precis som du skriver har tydliga stämplar på en grej av dig och ytterligare en annan, varför skulle han då börja rista helt plötsligt. Att han inte har en ram på de flesta av stämplingarna av visat gods på PES, kan innebära att det inte är samma sorts stämpel.
              Last edited by Polsson; 2010-10-26, 22:41.
              p-son

              Comment


              • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Tycker att min nyinförskaffade gök från Arvika-trakten, även får vara med i denna tråd. Erik Nilsson påstås det att signaturen "EN" står för.
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Svar: Nej!
                Det sista a:et kan kallas ett skrivstils-a.
                Tänker så här: Eftersom Samuel precis som du skriver har tydliga stämplar på en grej av dig och ytterligare en annan, varför skulle han då börja rista helt plötsligt. Att han inte har en ram på de flesta av stämplingarna av visat gods på PES, kan innebära att det inte är samma sorts stämpel.
                Göken är av Emmanuel Nilsson, signeringen är identisk med den på min likaledes blå Målle-katt gök. Eriks E var lite annorlunda.....

                Säg så här (gammalt Söderbergcitat). Kanske Samuel ristade sin signatur på äldre saker (då produktionen inte var lika stor?) för att se´n övergå till att stämpla.

                Comment


                • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Göken är av Emmanuel Nilsson, signeringen är identisk med den på min likaledes blå Målle-katt gök. Eriks E var lite annorlunda.....

                  Säg så här (gammalt Söderbergcitat). Kanske Samuel ristade sin signatur på äldre saker (då produktionen inte var lika stor?) för att se´n övergå till att stämpla.
                  Ännu bättre med Emmanuel! Tack för det, prylsnubben!

                  Jag ifrågasätter inte citatet, men att mitt fat tillhör "se´n" är jag benägen att
                  framhålla.
                  p-son

                  Comment


                  • SJ-signaturen i inlägg 108 och 109 känns för mig som klart stämplade och identiska även om den saknar ram.

                    Rester av "lerskröfs" på stämpeln har gjort att prylsnubbens stämpel ser ut som den är ristad.

                    Det verkar åtminstone finnas två Arvikastämplar som han använt.
                    Last edited by Kaptenen; 2010-10-26, 23:29.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      SJ-signaturen i inlägg 108 och 109 känns för mig som klart stämplade och identiska även om den saknar ram.

                      Rester av "lerskröfs" på stämpeln har gjort att prylsnubbens stämpel ser ut som den är ristad.

                      Det verkar åtminstone finnas två Arvikastämplar som han använt.
                      Vissa känns väldigt ristade, kan stämpeln tagit så dåligt så att han "karvade" lite på den i efterhand......
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Det är möjligt, men jag tror inte att han bemödade sig med det.

                        Det lättaste sättet att kontrollera att det rör sig om stämplar är ju att ni mäter t ex höjden på J:et.

                        Comment


                        • Kul att ni granskar SJ märkningarna!

                          Jag tycker att det ser ut som att det finns ett par stämplar bland föremålen där det ser ut som att SJ är i relief. Skulle vara jätteintressant att veta höjden på S respektive J för att se om de är stämplar. precis som Kaptenen skriver. Har också tänkt på att signeringen ser lite för perfekt ut. SJ ser mycket lika ut på alla föremål, inte de vanliga variationerna i höjd och mellanrum som man brukar se vid signerat för hand. Pyttesmå avvikelser kan ju även förekomma med stämpel, hur hårt man tryckt (vilket kan avgöra om ramen syns eller inte), om man ruckat lite vid inpressningen etc.
                          Jämför man mina små tingestar skiljer sig skrivstilen och form och storlek åt, även om de borde vara signerade vid samma tillfälle.
                          Tack för att ni kikar på era föremål, det här med skrivstil intresserar mig.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Måste även gratulera till alla era fina föremål som lagts in.
                            Bengt H.s fina Böving-fat, Rosas härliga skål och Polssons läckra "Målle på San"-gök och inte minst nobe´s pampiga kottevas av HPH
                            Last edited by simco; 2010-10-27, 08:58.

                            Comment


                            • Har skickat ett mail till Stortorpet, hoppas på svar

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                                Har skickat ett mail till Stortorpet, hoppas på svar
                                Bra Simco, då håller vi tummarna för att Ulla Nilsson svarar.....

                                Comment

                                Working...
                                X