Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fel tryck på prewar mj Hummel figurin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • fel tryck på prewar mj Hummel figurin

    Har en hum#94 med fel tryck från fabrik bara några få kända i hela värden. hur värde sätter man en sådan eller hittar rätt samlare.
    har även andra Hummel figuriner. har dem på tradera. önskar gärna få mer. info om någon vet o kan vissa. vägen till nån som behöver i sin samling
    Click image for larger version

Name:	1669666790149.jpg
Views:	1
Size:	97,6 KB
ID:	703875Click image for larger version

Name:	1669666724785.jpg
Views:	1
Size:	134,5 KB
ID:	703876Click image for larger version

Name:	1669664771992.jpg
Views:	1
Size:	122,2 KB
ID:	703877Click image for larger version

Name:	1669664592580.jpg
Views:	1
Size:	137,7 KB
ID:	703878Click image for larger version

Name:	1669668213756.jpg
Views:	1
Size:	63,6 KB
ID:	703879Click image for larger version

Name:	1669668142262.jpg
Views:	1
Size:	136,9 KB
ID:	703880

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Vad jag kan se, så har du en Hummel 94 TMK 1 (den äldsta versionen). En sådan här:
    Hummel, Surprise. Has incised crown. Old Name "The Duet" or "Hansel and Gretel". Also "What's Up?" Rectangular base. Hummel measures approx. 5 1/2" tall. Hum 94, TMK-1. No cracks, chips, crazing or repairs. No box. See our other auction lots for more rare large and small M.I. Hummel and Goebel figurines. Provenance: From the estate collection of Donald Deeks (1931-2020) of Venice, Florida, who assembled what is purported to be one of the most important collections of rare Hummel figurines in existence. Blackwell Auctions has been commissioned by his family to sell the entire collection of about 2,000 pieces, many of them either unique or nearly so.

    objekt 303 vid denna auktion:
    Catalog-6252:Purported to be one of the most important collections of its kind ever assembled, including many of the scarcest Hummel figurines ever produced: the four so-called “Mamas and the Papas,” more than two


    På vilket sätt är din felmärkt?

    En sådan hade jag försökt sälja via en större auktionsfirma, med en rimlig bevakning, helst på en kvalitetsauktion eller specialauktion för samlare. Som du kan se har värderingen på ovanstående objekt mycket stort spann och är alltså osäker (det gäller alla objekten på denna auktion). Det är i stort sett omöjligt att någorlunda säkert värdera ting som i stort sett aldrig säljs. Man vet inte hur pass "galna" samlarna är. Skador påverkar naturligtvis också priset (- det ser ut att vara ett mindre nagg på fotplattan på din figurin, möjligen en tillverkningsdefekt). Icke desto mindre är den mycket fin och värdefull.
    Bara för skojs skull visar jag några exempel på vad Hummelfiguriner kan kosta, även om jag är övertygad om att Markus inte är ovetande om detta:


    Mvh, Eskil

    Comment


    • #3
      Den ska vara märkt 94/I eller 94/II
      och min saknar den märkningen pratat med hummel själva. så fick info där i från bara ett fåtal i världen som är kända då de märkte de tidigt i produktionen. ja oj där va lite andra priser på de aktionerna än vad man ser på tradera. kanske borde kontakta dem.

      ska vara intressant bob följa den auktionen. du hummel sa att de hade inga uppgifter på nån försäljning av en 94 med fel trycket. o den som ligger uppe på den auktionssajten kommer från en stor samlare massa super ovanliga fuguriner. ska bli spännande o se slut pris.

      trodde de skulle finnas lite mer intresse här i Sverige på tradera. har min 336 på auktion o inget vidare pris. just nu. så borde ta ner de två utan bud o kolla med en firma som du så som vet lite om fuguriner prata med Bukowskis o de värder de inte ens fyra stycken till 1000kr.

      tycker det e riktigt svårt i Sverige med fuguriner.. men den aktion firman du länka till har jag inte sett tidigare så bra tips.

      och min doubel crown tmk1 101 hade till o med jag kunnat fixa till bättre då den tappat huvudet och är på limmat. men sitter lite fel dock saknas inget så sätter man de bara på rätt ställe så hade de knappt synts finns väl folk som kan restaurera så de blir som nytt. frågan är om de e värt att lämna iväg den. känns ju nästan som de om man hittar någon som är duktig o inte tar en förmögenhet för jobbet. har ärvt dessa med lite roliga militär säker bland annat från ww1 tysk wind mätare för plan. sett priser mellan 6000-80000 sålda så de e lite skoj. men fuguriner har jag nollkoll på o vill ju helst de kommer till en samlade specielt 94 då den är så ovanlig.
      Last edited by Markus.E; 2022-12-08, 18:53.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Markus.E Visa inlägg
        precis den sista sidan känner jag väl till. tror inte jag har lärt mig så mkt ombfuguriner som jag gjort de senaste månaderna kollat över allt mer eller mindre. Den ska vara märkt 94/I eller 94/II
        och min saknar den märkningen pratat med hummel själva. så fick info där i från bara ett fåtal i världen som är kända då de märkte de tidigt i produktionen. ja oj där va lite andra priser på de aktionerna än vad man ser på tradera. kanske borde kontakta dem.

        trodde de skulle finnas lite mer intresse här i Sverige på tradera. har min 336 på auktion o inget vidare pris. just nu. så borde ta ner de två utan bud o kolla med en firma som du så som vet lite om fuguriner prata med Bukowskis o de värder de inte ens fyra stycken till 1000kr.

        tycker det e riktigt svårt i Sverige med fuguriner.. men den aktion firman du länka till har jag inte sett tidigare så bra tips. fast efter kollat runt lite så här jag kommit in på den sidan tidigare kom jag på nu i efterhand.

        och min doubel crown tmk1 101 hade till o med jag kunnat fixa till bättre då den tappat huvudet och är på limmat. men sitter lite fel dock saknas inget så sätter man de bara på rätt ställe så hade de knappt synts finns väl folk som kan restaurera så de blir som nytt. frågan är om de e värt att lämna iväg den. känns ju nästan som de om man hittar någon som är duktig o inte tar en förmögenhet för jobbet. har ärvt dessa med lite roliga militär säker bland annat från ww1 tysk wind mätare för plan. sett priser mellan 6000-80000 sålda så de e lite skoj. men fuguriner har jag nollkoll på o vill ju helst de kommer till en samlade specielt 94 då den är så ovanlig.
        verkar som den du hitta oxå är utan den märkningen. så här skrev himmel till mig:
        Surprise“, Hum 94 was designed by a group of sculptors and first placed in the line in the late-1930s in two basic sizes. It has also been called „The Duet“ and „Hansel and Gretel“ in past company literature as well as „What’s Up?“ The 94/I size has been found erroneously marked 94/II. The error was apparently caught early, for only a very few have shown up. Older examples of the 94/I size have been found without the „/I“ (like your figurine!)
        Last edited by Markus.E; 2022-12-08, 18:48.

        Comment


        • #5
          Intressant med udda ting! Som jag förstår det är din figurin inte felmärkt, den är märkt så som de allra första i serien. Att 1:an saknas visar detta. Auktionen som jag länkade till (från 16 jan 2021) visar världens kanske förnämligaste samling Hummelfiguriner, som nu har skingrats (Donald Deeks samling). En figurin som din såldes där, som enskilt objekt. Det tyder på ett betydande värde.
          Här står lite om auktionen:
          CLEARWATER, FLA. - Rarity remains a differentiator - even in the rarified world of Hummel collectors. That was clearly evident in Blackwell Auctions' January 16 sale, which was totally devoted to the estate Hummel collection of Donald Deeks of Venice, Fla. Purported to be one of the most important of its kind, the 2,000-plus-piece accumulation included many of the rarest Hummel figurines ever produced, including the four so-called "Mamas and the Papas," more than two dozen of the 1940s international figures, many prototypes and one-of-a-kind pieces and original artwork by Sister Hummel. The sale realized $270,000, thanks to the voracious appetites of some 300-400 bidders who were active during the entirety of the auction.


          Som du kan se, så är flera av de dyraste figurinerna sålda vid denna auktion, 16 jan 2021:


          Men tyvärr är inte skadade figuriner så attraktiva på marknaden (gäller den lagade, är det kanske bäst att jag tillägger).
          Last edited by Eskil; 2022-12-08, 19:42.

          Comment


          • #6
            Det va dem på hummel som berättade för mig att den är fel märkt de fick säkert 20bildwr på varje. o tog två månader på sig att samla info. fick två a4sidor från dem med info. så skulle vara konstigt om de som jobbar på företaget nämner de e fel stämplade. David & Aida va de jag hade kontakt med på himmel.. nä den med limmat huvud förstår jag med inte är så intressant. är ju om man lämnar in den till en riktigt duktig resturerare.

            Comment


            • #7
              Ja, har du fått beskedet från Hummel att din figurin är felmärkt, så är det säkert så.

              Det framgår dock inte av texten, som du citerade: "The 94/I size has been found erroneously marked 94/II". Här talas om att ett fåtal figuriner av storlek 94/I felaktigt blivit märkta 94/II och att felet tydligen upptäcktes tidigt. Sedan skriver man att äldre exemplar av 94/I storleken har hittats utan ,,/I (som din figurin!).
              Så om en figurin, i samma storlek som din, är märkt 94/II, så är den felmärkt.

              Står det att en figurin märkt som din, med 94 utan 1:an, är felmärkt, så gäller detta så klart. Det framgår inte av texten, som du visade, men det står kanske någon annanstans i texten, som du fått.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
                Ja, har du fått beskedet från Hummel att din figurin är felmärkt, så är det säkert så.

                Det framgår dock inte av texten, som du citerade: "The 94/I size has been found erroneously marked 94/II". Här talas om att ett fåtal figuriner av storlek 94/I felaktigt blivit märkta 94/II och att felet tydligen upptäcktes tidigt. Sedan skriver man att äldre exemplar av 94/I storleken har hittats utan ,,/I (som din figurin!).
                Så om en figurin, i samma storlek som din, är märkt 94/II, så är den felmärkt.

                Står det att en figurin märkt som din, med 94 utan 1:an, är felmärkt, så gäller detta så klart. Det framgår inte av texten, som du visade, men det står kanske någon annanstans i texten, som du fått.


                ja jag vet inte om de menar att de är /I för sett stämplar som är nummer och sen/I /II efter för så de har skrivit ut över de jag la upp fatta jag de som att de va så de mena märkningen skulle vara för att där är en ett kan de ju inte missa för fick fyra bilder på bara foten. o sen att det klart va den som va mest intressant av figurinernna.

                men kanske inte va så jag tänkte. för förstod de som min hade fel tryck. o har googlt en massa o den e svår att hitta.

                Comment

                Working...
                X