Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kylleskruf.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Visa bild på botten.
    --eller hur det nu va.

    Comment


    • #17
      Bottenbild

      Jo det kan nog blomma i rabatten...
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Lägg in bilder från alla möjliga vinklar och helbild, nu vill vi gotta oss och dregla
        --eller hur det nu va.

        Comment


        • #19
          Tjusigt!
          Nu kanske LS måste ge ut en ny upplaga av "Knoppisboken"
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
            Tjusigt!
            Nu kanske LS måste ge ut en ny upplaga av "Knoppisboken"
            Ölflaskor 1:1
            --eller hur det nu va.

            Comment


            • #21
              Dra åt helvete! Skrönor blir till verklighet. Men snälla, fixa lite bilder utan blänk så vi får svettas lite till och låt oss höra historien.

              Comment


              • #22
                Ere sant!!!!!!!!!!????????????
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #23
                  fler bilder

                  Ganska svårt att fota utan blänk märkte jag.
                  Fler bilder finns här:
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Var har du hittat denna, du sitter med en skatt vad jag kan förstå
                    --eller hur det nu va.

                    Comment


                    • #25
                      Den är köpt på en loppis i, vill jag minnas Målerås eller i den trakten någonstans ialla fall.
                      Inte av mig själv men, men av en bekant som inte längre samlar flaskor. Jag övertog den och hans samling med flaskor i förra veckan. Denna var den klart trevligaste i de tre backarna med knoppisar.

                      Comment


                      • #26
                        Kylleskrufs Glasbruk

                        Kylleskrufs Glasbruk har fått ett par sidor i skriften "En gång Bergdala - alltid Bergdala", i serien I Glasriket, ett studieprojekt som drevs på 1980-talet vid ett flertal glasbruk.

                        Man skriver att K var en föregångare till Bergdala. Där man har bevarat den s k Kylleskrufsbyggningen som uppfördes av rivningsvirke från Kylleskrufs glasbruk 1889. Numera rymmer det huset reception, matsal och bostad för ägarna till Bergdala Wärdshus.

                        "Kylleskrufs glasbruk anlades 1879 av tre glasarbetare: Nils Gustaf Torstensson och hans två söner. Delägare var också glasblåsaren Martin Söderbom i Kosta. Tillverkningen vid K utgjordes i huvudsak av ölflaskor. Endast ett år efter starten sattes K i konkurs.
                        K inköptes då av glasblåsarna och delägarna i Åfors Glasbruk: bröderna Oscar och Alfred Fagerlund. Dessa ändrade tillverkningen till hushållsglas, som blåstes i fyra verkstäder. - - - År 1887 ödelades såväl hytta som övriga lokaler av brand och någon återuppbyggnad kom aldrig till stånd. Grunden till glasbruksbyggnaderna ligger ännu kvar i skogen några hundra meter från byn och många har under årens lopp letat efter glas under markens mossa."

                        Byn Kylleskruv ligger knappt en mil nornordost om Bergdala.
                        Produktionen av ölflaskor skulle alltså enligt denna studiecirkel ha pågått endast under det första året 1879-80.

                        Bild med Kylleskrufsbyggningen vid infarten till Bergdala glasbruk:
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Det bör tilläggas att uppgifterna om Kylleskruf i studiecirkelboken om Bergdala är hämtade från Jan-Erik Anderbjörks uppsats "Glasbruken i Lenhovda". Den finns i boken Lenhovda – en värendssocken berättar, utgiven av Lenhovda hembygdsförening 1948.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av tingsryds Visa inlägg
                            Den är köpt på en loppis i, vill jag minnas Målerås eller i den trakten någonstans ialla fall.
                            Inte av mig själv men, men av en bekant som inte längre samlar flaskor. Jag övertog den och hans samling med flaskor i förra veckan. Denna var den klart trevligaste i de tre backarna med knoppisar.
                            Du får gärna visa fler "svåra" knoppisar om du har
                            --eller hur det nu va.

                            Comment


                            • #29
                              Bara att gratulera Tingsryds för en riktig raritet!

                              Man har hittat trasiga flaskor med K och ordet LITER
                              i den nedbrända hyttan, vilket tyder på produktion
                              av dem vid branden 1887.
                              Vad man hittar i skogar och glaskrossar runt ett glasbruk
                              har inte samma värde, kan komma ifrån vilken del av
                              världen som helst då och ha olika åldrar.

                              Och sedan gjorde med störrsta sannolikhet inget annat
                              glasbruk knoppölsflaskor 1879-1880 än Hammar som
                              var med och tog fram modellen.
                              Och dom gjorde inte själva mycket 1879-1880 då
                              glasbruket tydligen stod stilla lite under 1879 och hela
                              1880, plus lite under 1881.

                              Man kan säga att Hammar gjorde knoppisar 1878, 1879
                              och 1881, troligen inget annat glasbruk.

                              ( Årtal m.m. står i LS ölflaskor 1 bok. )

                              Comment


                              • #30
                                Ska väl tillägga att jag inte tvekar på att det är en Kylleskruf
                                du har.
                                Rätt ålder på den och en rätt knopp på den.

                                Äntligen har man fått se en sådan, grattis igen!

                                Comment

                                Working...
                                X