Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 109

Ämne: Troll

Citat Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
    Troll och annat knytt har vi gott om i Trolltiven. Själv har jag inte så många men har ofta besök av dom.
    Detta Bergatroll har just gjort dagens rov. Han håller ett litet barn i näven.
    Christian Eriksson som gjort orginalet hade vad jag hört Frödings dikt Det gamla Bergatrollet som inspiration. Trollet är 27 cm högt och väger ett antal kilo. Gjutjärn naturligtvis. Tyvärr har trollet som så många andra troll svartmålats. Detaljerna syns inte så tydligt då mitt troll både svärtats och svartmålats. Trollet är signerat C. E.

Har ett likadant som antagligen inte ändrat utseende sen det tillverkades. Detta grundar jag på att det kommer från en äldre gjuteri/smedjearbetare i Arvika, och han troligtvis fått det från sin arbetsplats.
    Ser ut att vara lackat i någon bruntonad lack, och det är inte ett dugg lättare att urskilja detaljer på detta än ditt svarta.
    Någon som vet när dessa tillverkades?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Alltmöjligtsamlare!

Här ett till i solitt tenn ca 20 cm högt

Här kommer några troll som finns hos mig. Fyra små gummitroll, ett Nittsjö, ett JIE, ett Ekeby och tre Tore Borg.

Glastroll från blandade glasbruk.
    Har ingen trollkoll.

Och här ett keramiktroll som jag inte ser vad det står under.

Kan det vara Tore Borg? Signaturen ser misstänkt lik ut hans, men det ser ut som ett I mellan T och B. Tycker inte heller att stilen på trollet är riktigt bekant.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Här är ett av mina troll. Från Rörstrand, "Trollet som vaktar skatten"

Som synes så saknas kulan som fungerar som ett lock, så om någon har en sån till övers, hör av er!

Här kommer en trollfamilj som bor hos min faster i Trånkan.

.

Citat Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    Här kommer en trollfamilj som bor hos min faster i Trånkan.

.
    Söta troll. Är det porslinsmålning?

Pst...Bor du på samma sida av stan som din faster?

Citat Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Men hallå! När var ni ungar egentligen?
    Jag hade både lyckotroll o penntroll - dock fick de vara med om en hel del så jag har inte ett enda i originalskick...

Här under är de troll jag har hemma för närvarande:

Det första stentrollet fick jag av mamma när jag var 8-10 år. Fungerar nu som bokstöd.

Samlingen med massor av småtroll köpte jag på en marknad för ett pris som INTE motsvarade arbetet. (80:- ?, minns inte riktigt.)

Det andra stentrollet fick jag av en väninna för inte så länge sedan. Skapat av Inger Hägglund i Trehörningsjö.

Det omärkta keramiktrollet i mitten köpte jag på Kupan bara för att det var så gulligt...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •