Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var det inte lite vackrare förr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Var det inte lite vackrare förr

    Här är försättsbladet till Orrefors katalog 1908. Tyvärr har jag inte katalogen.
    Orrefors gjorde en mapp med detta tryck på till jubileet 1976
    Bifogade filer

  • #2
    Om inte annat var buteljerna vackrare förr.

    Comment


    • #3
      Jo, trycken på gamla priskuranter, räkningar, aktier osv. har ett utseende som jag också tycker är vackra. En bekant samlar på priskuranter från gamla järnbruk, speciellt de som handlar om kaminer och spisar, riktigt vackra saker så gott som allihopa.
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #4
        För att tala om gamla aktier som är som vackra konstverk. Oftast är det riktiga gravyrer
        Tyvärr har många av dem stigit mycket. Är ibland uppe i det nominella värdet har jag förstått. Själv har jag bara en och den är från Sala Zink. Den gav jag 30 kr för. Synd att jag inte köpte alla som de hade.
        mvh DG

        Comment


        • #5
          Även jag ligger inne med en styck aktie, en inramad sådan från tidigt 1900-tal, Ädelfors Guldgruva. Den hänger med sedan myntsamlartiden, den tycktes då mycket rolig i och med att man under 1700-talet präglade ett mindre antal dukater med guld från Ädelfors, dessa hade Smålands vapen på ena sidan.
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

          Comment


          • #6
            Jag vill minnas att de dukaterna är guld värda idag.
            Vi skall skriva om Kleva och Ädelfors gamla gruvor nästa gång i vårt lilla sällskap.

            mvh DG

            Comment

            Working...
            X