Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lådor och Skrin- Gammalt och nytt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    De två sista är heller inte speciellt märkvärdiga men lite kul – och förstås funktionella.
    Men, som sagt, om bara böckerna hittar nya hem så kommer mina hyllor att fyllas med lådor, etuier och askar
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      De sista.
      Appropå den tennask så var de vanliga på 30-40-talet. Har en från Hudiksvall från 1940 om den finns kvar, och en lite som mormor hade för smånipper i utan bild från 1933.

      9. Svartmålat furuskrin med mässingshantag från sent 1800-tal.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Jösses vad skrin det dök upp. Häller på med vedvändning så jag får studera bilderna lite senare.
        Skrin fanerat, mahogny blindträ av furu. 30 cm. långt. Invändigt klått med sammet. Ett äldre kläde finns kvar under det senare. Lås och andra detaljer gör att jag tror det är från 1800-talets andra hälft.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Tar tre på raken utan kommentarer.
          Kommer snart in på det som jag gillar bäst. M.a.o. lite "enklare" skrin och lådor och annat med lock.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Att understundom njuta en cigarr är kanske inte så vanligt som förr.
            Cigarrfodral med plats för fyra någorlunda välmatade cigarrer. Metall och sten lagd som en ram runt en bild. Verkar vara en interiör från en kurort. En massa människor som befinner sig i ett byggnad där en stor eld brinner. Fråga mig inte vad de gör. Fodralet är märkt Karlsbad i guldskrift i botten. Har sökt lite på nätet och funnit att det var vanligt att man köpte en souvenir som minne från badorten där man vistades.
            Insidan har mönster i pressat läder. Cigarrerna stoppades in under lädret och låg som i en ficka. Åldern på fodralet är runt sekelskiftet 1900.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Askar och lådor har i vissa fall en bestämd funktion men oftast upp till ägaren att bestämma vad den skall användas till.
              Denna låda har en bestämd funktion. Kan tänka mig att den medfördes vid besök på företag eller andra som var i behov av oljor. Rören innehåller olika sorters oljor. Står på baksidan av rören vilken sorts olja de olika rören innehåller. Lite kul att den finns kvar. Vet inte när namnet Esso fanns som oljebolag i Sverige men kan tänka mig att lådan är från mitten av 1900-talet eller lite senare.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Oj, vad mycket roliga lådor det finns.
                Jättekul att se.

                Fortsätter med ett par cigarettaskar.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Det blev en storstädning i min byråda.
                  Hittade en del bortglömda smycken och en del som skall lämnas till loppis.

                  Lika så gott att ta med ett par cigarraskar också.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                    Askar och lådor har i vissa fall en bestämd funktion men oftast upp till ägaren att bestämma vad den skall användas till.
                    Denna låda har en bestämd funktion. Kan tänka mig att den medfördes vid besök på företag eller andra som var i behov av oljor. Rören innehåller olika sorters oljor. Står på baksidan av rören vilken sorts olja de olika rören innehåller. Lite kul att den finns kvar. Vet inte när namnet Esso fanns som oljebolag i Sverige men kan tänka mig att lådan är från mitten av 1900-talet eller lite senare.
                    Där sitter du på en rejäl slant ulferic!!!!
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #25
                      Med de priser som är på bensin och andra petroleumprodukter så kanske det är lönsamt att kränga rören i något gathörn.
                      Askar och lådor och dosor för snus och rökverk är vanligt. Tar en snusdosa i läder. Stommen är av trå och lädret är format runt denna. Mönster i lädret som jag hoppas framgår av bilden. Snyggt pliggad. Tyvärr är stroppen avsliten.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Ett par askar till.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          En förbandslåda passar till mycket smått och gott.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Skrin i mässing är inte heller helt fel.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              En ask till.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                En ask av sten bör man också ha.
                                Även om man inte behöver ha så läskiga färger.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X