Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytillverkningar av antikviteter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytillverkningar av antikviteter

    Det är väl allom känt att man nutillverkar många olika typer av antikviteter.
    Dessa bilder är klippta från en amerikansk site där man säljer dylika tingestar.
    Repliker

    Ca 30 $ stycket för dessa flarror.
    Bifogade filer

  • #2
    Har man aldrig sett en originalflaska kan det för den ovane kanske vara lite lurigt att se att de är nytillverkade. Men ginflaskan tycker jag är klart synbart att den inte är gammal, och det beror främst på att det står en på hyllan strax bredvid här.

    $Trettio är billigt, lite fin smärgelduk på rätt ställen så kan man lägga till en nolla till vid eventuell försäljning, dvs om man har "rätt" typ av samvete.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Självklart ser man på dessa bilder att det är något lurigt.

      Men står man på en loppis i centrala delarna av tex Mockfjärd och skådar in en dylik flaska som är rejält sliten och skitig, då är det sannerligen inte lätt.

      Comment


      • #4
        Vad är syftet med nytillverkningen, då? Att luras? Eller tycker man att den gamla tidens flaskor var så formfulländade att man vill ge fler möjligheten att ha egna flaskor med sned hals? Jag tycker, som jag tidigare predikat i andra sammanhang, att var tid har sin formgivning, som med tidens förutsättningar kan vara fullständigt fullkomligt (eller helt anakronistiskt). Alla 60- och 70-talspastischer vi ser idag är enligt mig helt förkastligt.

        Comment


        • #5
          Syftet med nytillverkningen är nog i detta fallet att fler skall få tillgång till dem. Siten verkar vända sig till inredningsintresserade.

          Comment


          • #6
            Och sen finns det dom som verkligen lägger sig vinn om att framställa något som ser gammalt ut.
            En anledning till att jag inte tagit så hårt på flaskor, en och annan har det blivit beroende på dess charm men likväl, dom är för lätta att kopiera i normal fall. Gillar inte sådant som man kan misstänka är gjort igår.
            Däremot är chansen inte så stor att Dom rafsar upp myrmalm.. gjuter denna med flytande vax metoden och utbjuder.
            Mycket arbete älskar inte förfalskare heller såvida inte en maskin kan framställa. Tyvärr får man väl säga har man fått en för djup inblick i vad som kan vara och är nytillverkat.

            Comment


            • #7
              Trevlig mod. En gammal sådan hade man inte tackat nej till.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ser faktist för steril ut, saknar en hel del från det gamla. Undrar hur den är tillverkade för att bli så pass dassig med tanke på utseendet än om formen är där.

                Comment


                • #9
                  Som ett kvitto på det 766 är ute efter lägger jag in en bild på en ginflaska vilken finns representerad i originalinlägget. Eventuellt framgår skillnaden gentemot det nya exet?
                  Bifogade filer
                  --I de blindas rike är den enögde kung.--

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av LS
                    Som ett kvitto på det 766 är ute efter lägger jag in en bild på en ginflaska vilken finns representerad i originalinlägget. Eventuellt framgår skillnaden gentemot det nya exet?
                    Om det gör!!! ( Jag menar skillnaden gentemot det nya exet ).
                    Det är nog den bästa genever flaska jag sett den du har LS.

                    Vad gäller USA och nygjorda flaskor så har jag sett ett flertal sidor
                    som gör replica bottle, även Europeiska förstås.
                    Jag har ett flertal gånger sett på Ebay flaskor som säljs som 1700-tals,
                    men som jag uppfattat som nya, man får passa sig när det gäller
                    bilder på nätauktioner, det är ganska svårt ibland att se på en bild om
                    det är ny eller antik glassak.

                    Comment

                    Working...
                    X