Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny InkÖpta Flaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny InkÖpta Flaskor

    En liten porter som jag tror är från Hammar.
    Det finns ett H i kanten på botten.
    Vad är det för ålder ??

  • #2
    Bilderna förhoppningsvis.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Sen ett par knoppisar.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Inget dåligt köp, visserligen är jag jävig men det är 3 kanonflaskor du köpt.

        Brevik är ju inte vanlig, Hammarsknoppis med LITER är mycket ovanlig, din
        har dessutom rökpunkter vilket gör att den tillhör det äldsta i knoppisväg
        du kan hitta, den är ju gjord mellan 1879 och 1884 ungefär.

        Fast att jag bara bor 1 mil ifrån Hammar har jag bara 2st H knoppisar med
        ordet LITER och den ena har jag fått genom LS

        Den H:märkta porterflaskan är som du säger ifrån Hammar och 1800-tals,
        exakt när den är gjord får du se i LS bok som kommer ut snart.

        Comment


        • #5
          Det gör fortfarande ont när jag ser en hel Brevik. Jag försöker förtränga mitt missöde så mycket som möjligt. Snygga flaskor BH_

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av E.B.
            Det gör fortfarande ont när jag ser en hel Brevik. Jag försöker förtränga mitt missöde så mycket som möjligt. Snygga flaskor BH_

            Tack för svaren AF.
            Jag får invänta LS nya bok.
            Det var min första knoppis med hela ordet LITER.
            Extra kul när det är rökknoppar i botten.
            Jag har bara sett porterflaskor från Hammar med hela namnet förrut.

            E.B. Säljaren hade 2st Brevik till salu om du är intreserad !
            En i från 1901 som var i bra skick och en från 1902 i sämre skick.

            Comment


            • #7
              Hammar var med och utveckla knoppölsflaskan, dom var först med att göra
              dem och har du då en med rökpunkter och LITER så är det en av de första
              knoppisarna, du hittar nog ingen som är äldre.

              Porterflaskor eller Engelskmodell finns med olika märkningar ifrån Hammar,
              den du tänker på är nog den här, den är lite tidigare än de som har H med
              hakar.

              Det här är en hela.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Vackert AF, en mysig miljö du skapat åt flaskan, en stor fördel är att man slipper se tapeten.

                Comment


                • #9
                  I vilken världsdel håller du till BH_? Problemet med knoppisar är ju att frakten ofta dubblar priset ungefär.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av E.B.
                    I vilken världsdel håller du till BH_? Problemet med knoppisar är ju att frakten ofta dubblar priset ungefär.
                    Ja frakten är ju inte gratis.
                    Jag bor i Uppsala, men flaskorna finns i Stockholm.

                    AF Det var den porterbotten märkningen jag hade sett tidigare.
                    Snygg flaska.

                    Läste i LS bok att Hammar producerade nära 1 miljon flaskor redan 1881.
                    Då borde inte min knoppis vara så ovanlig eller ?

                    Comment


                    • #11
                      Alla knoppöl med ordet LITER är ovanliga och en Hammar med LITER och
                      rökpunkter är ännu ovanligare.

                      Det LS skriver att man blåste 1 miljon flaskor år 1881 på Hammar måste vara
                      alla flasktyper, porter, knoppis, portvin, sprit m.m.

                      Kan aldrig tänka mig att man blåste fram 1 miljon knoppisar år 1881, men
                      det är nog bäst att han svarar själv på det om han läser detta.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av A.F
                        Alla knoppöl med ordet LITER är ovanliga och en Hammar med LITER och
                        rökpunkter är ännu ovanligare.

                        Det LS skriver att man blåste 1 miljon flaskor år 1881 på Hammar måste vara
                        alla flasktyper, porter, knoppis, portvin, sprit m.m.

                        Kan aldrig tänka mig att man blåste fram 1 miljon knoppisar år 1881, men
                        det är nog bäst att han svarar själv på det om han läser detta.
                        Jo, enl. uppgift var det en mille knoppöl. Men man får betänka att det var returflaskor det handlade om, de återanvändes så länge de fyllde sin funktion vilket innebär att den första generationen knoppöl naturligtvis slets ut före alla andra. Om man under sitt sökande ser tvåhundra knoppöl ute i marknaden får man vara glad om det finns en LITER-märkt med. I teorin innebär detta att om en vanlig knoppis kostar 20 kr. så skulle en LITER dito kosta 4000 kr. Men, som sagt, det är teori och inte verklighet.
                        --I de blindas rike är den enögde kung.--

                        Comment


                        • #13
                          Där ser man, det kunde jag inte tro att man blåste så många på Hammar
                          redan 1881.

                          Då kanske man blåst fram 4-5 miljoner LITER knoppisar med rökpunkter
                          mellan 1878-79 och 1884-85 och ändå har jag som bor 1 mil ifrån
                          Hammar aldrig hittat någon sådan själv.

                          Jag har en LITER med rökpunkter, men den blev jag vid av dig LS.

                          Comment


                          • #14
                            Jag trodde alla LITER knoppisar hade rökpunkter,
                            men så är det visst inte.

                            Comment


                            • #15
                              Olika glasbruk hade rökhål i bottenplattan olika länge, man började med
                              rökhål i kanten på bottenplattan sedan.

                              Vissa glasbruk hade redan på 1860-talet tagit bort rökhålen mitt i botten-
                              plattan, andra hade det ända in på 1890-talet, Hammar slutade med det
                              ca:1885 eller lite tidigare.

                              Titta på en knoppis ifrån 1900-talet så ser du rökhålen runt kanten på
                              bottenplattan så ser du dem som lodräta streck runt botten.

                              Här är en som man ser de nyare rökhålen väldigt tydligt på, det är en
                              Gefle 1890-tals knoppis.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X