Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jernbolaget eskilstuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jernbolaget eskilstuna

    Innehar dessa rostfria oanvända knivar i orginalkartong, undrar lite över tillverkningsår och om det går att få tag på gafflar till dessa?
    tycker det är lite märkligt med fruktkniven den kan väl inte höra hemma med bordsknivarna.
    Bifogade filer

  • #2
    En Ostkniv är det väl? Den har väl kanske hamnat i fel låda hemma hos förre ägaren?
    Tycker askarna ser ut som 30-40-tal, och det verkar väl kunna stämma med besticksmodellen.

    Comment


    • #3
      Är det inte fruktkniv ändå? Vad är det för skillnad och hur ser en fruktkniv ut isåfall?

      Comment


      • #4
        Fruktknivar är väl smala med spetsig udd?
        Nu sitter jag på jobbet och skall hem och värma en skada rygg efteråt - så jag kan inte visa några av mina fruktknivar.
        Kanske kan lägga upp några imorgon kväll.

        Comment


        • #5
          "fruktkniven" är en ostkniv. Kompletterade delar kan du hitta på marknaden - ut och leta på antikmässor och i antikaffärer.

          Comment


          • #6
            Tyckte det var märkligt att fruktkniven som var en ostkniv hamnat i fel ask när de är nya och oanvända.Fruktkniv var det enda som kom upp när jag såg den, är nog lite för ung för ostknivs-epoken, däremot kommer jag ihåg att morfar hade en osthyvel med pianotråd, och att det blev fina viktväktar-skivor av den.

            Comment


            • #7
              dette er en frugtkniv. Sådan ser de ud - den anden er en ostekniv.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Du ved vel, at det er middagsknive og frokostknive du har.
                Jeg ved ikke om der findes matchende frokost- og middagsgafler hertil. Det var meget almindeligt at man købte sølv - skeer og gafler - og brugte knive som dine. Læg mærke til hvor svært det er at finde sølvknive. Det var fordi man brugte knive som dine. Hvorfor man gjorde så - ja det ved jeg ikke, men det var vel et økonomisk spørgsmål. Mine frugtknive er helt i sølv. Også bladet er i sølv. Det er usædvanligt eftersom sølv er for blødt. Hvorfor man så har brugt sølv til bladet ? istedetfor det mere hensigtsmæssige jern ? tja.

                Det her er iøvrigt kageknive - igen er knivsblade i sølv. Til ting som kager og frugt er sølv hårdt nok, til andet der taber sin form.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Tack Hose och alla som bidragit i tråden, det var fina knivar du hade och väldigt informativt om dessa + några spörsmål oxå. Jag förstår ditt resonemang om frukostknivar, mina kallas dock dessertknivar, förr så var det ju inte bara en smörgås och kaffe till frukost utan en riktig måltid.Så är det forfarande i asien där jag varit en hel del ris och gårdagens middagsrester till frukost. Jag har mätt en av dessa bordsknivar och de är ca 1 cm längre än de nyare knivarna som jag har hemma har det skett en minskning på storlekarna av bestick generellt sett?
                  Bifogade filer
                  Last edited by pallevanten; 2008-03-13, 09:04.

                  Comment


                  • #10
                    Hose hann visa några fruktknivar, men eftersom jag ändå hunnit ta en bild på mina fruktknivar tillsammans med ett fruktfat så satte jag in dem. Mina är i simpelt nysilver - men annars är det intressant att bladen så ofta ändå är i silver på fruktknivar - vinsyran från frukten borde ju snabbt svärta bladen. Å andra sidan gör man saltskedar i silver där det är riktigt olämpligt - elegans före funktion :-)

                    Dessertknivar brukar de kallas i sverige - finns nog de som kan sakerna bättre, men i Sverige betraktades en rejäl frukost tidigare som lite "bonnigt", ingenting elegant. I Dannmark och många andra länder har det varit annorlunda, vi talar ju fortfarande om Continental frukost.
                    Angående bestickens storlek så har matbesticken minskat i storlek. Det finns en tråd i ämnet på ett annat forum under Silver och ädelmetaller.
                    Är det oproblematiskt att hänvisa dit eller vill admin att man undviker?

                    Tänkte pellevanten, det är väl ingenting som tyder på att besticken skulle vara oanvända? Visserligen har man varit ordentlig och stoppat tillbaka knivarna i kartongen efter användning, men nog finns det visst slitage, så oanvända är de väl inte?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Det där med "bonnigt" stämmer nog till viss del, jag var med och "packa" hö som grabb och då var det 5 rätters med potäter kl 9.00. Men så har jag jobbat på byggen en hel del framför allt i stockholm. Då åkte matbackarna ut från värmeskåpet kl. 9.00 som är matrasten,många av de äldre hade även med sig ett smörgåspaket till ett-rasten eller elva-kvarten som egentligen inte finns. Undrar lite hur du ser slitage på knivarna? det enda jag kan se är lite damm inte en repa el. minsta hack på knivarna.

                      Comment


                      • #12
                        Jag tänkte mest på askarna. De kan ju visserligen ha blivit slitna utan att besticken använts men ändå.
                        Rostfritt är ganska hårt, så man lär ju vara ganska hårdhänt om de skall få repor. Även om dom inte är några superexklusiva bestick är de lite dyrare och har nog varit finbestick. Om vi nu är inne på lite äldre vanor så låg ju mormors nysilverbetick i en sammetsklädd låda inne i "salongen". Vi barn fick för allt i världen inte ens öppna dörrarna dit in själva och besticken åkte fram högst några gånger om året. Så snart de var diskade och lagda på en linnehanduk på en bricka åkte de tillbaka in i schatullet.

                        Comment


                        • #13
                          Jag har en uppsättning av dessa knivar i samma paket. Tyvärr vet jag inget om dem förutom företaget. Är det någon som vet vad de är till för och när de tillverkades?
                          Click image for larger version

Name:	336962170_174926758730328_6213728550317821728_n.jpg
Views:	1
Size:	102,2 KB
ID:	577260

                          Comment


                          • #14
                            skaldjursknivar

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                              skaldjursknivar
                              Tack, det var vad jag tänkte.

                              Comment

                              Working...
                              X