Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny plåtburkssamlare....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Häftigt med alla dessa fina burkar! Man skulle bara ha större plats!

    Comment


    • #32
      Likadan fast olika!

      Ursprungligen postat av eje5666 Visa inlägg
      Söffe Söffe!!!! Vacker, vacker, har du vart hemma å hämtat min! Ser likadan ut. ja den är en pärla
      Javisst är den fin! Du kanske varit sambo med min mormor i smyg?

      Comment


      • #33
        Hahaha! Nä, jag Dras inte till någons Mormor,kanske din Morfar om han inte är för gammal.

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Mentolburken var fin, hur ser den ut - resten.
          Hoppas att det är det här Du vill se Äjth
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Tack Lasse! Den förkylda tjocknäbben, den gillade jag stort!! Vilken sort ska den föreställa tro? ngn eucalyptusätare fr. Australien
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Tack Lasse! Den förkylda tjocknäbben, den gillade jag stort!! Vilken sort ska den föreställa tro? ngn eucalyptusätare fr. Australien
              Ja inte vet jag Du Äjth. Vi får väl börja studera fågelböcker
              DG

              Comment


              • #37
                Samlar egentligen inte på burkar, men det var dags att damma av de burkar som ändå på något vis hamnat på hyllan , så då passade jag på att ta några bilder. Vet inte mycket om dom men burken med Munk Cacao verkar ganska gammal.
                Bifogade filer
                Slainte Mhath

                Comment


                • #38
                  Slotts-the var väl inte dålig. Den har jag inte sett.
                  DG

                  Comment


                  • #39
                    Uhmmm. Lundgrens slotthe har jag haft en del, men bara småburkar. Den är är ju....stooor!! o fiin!!!
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #40
                      Ja visst är den fin !

                      27*16*10 cm stor, Slotts The "finbladigt höglandskvalité Ceylonthé", och lite instansad reklam på undersidan av burken för exempelvis Drakthé, Elefantens Thé, Frimärksthé och Karlavagnsthé.

                      Törs någon ge sig på någon gissning på årtal (jag har ingen aning ).
                      Slainte Mhath

                      Comment


                      • #41
                        Om du har tid o lust ser jag gärna fler bilder på den burken så kanske vi kan komma fram till en tid.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #42
                          Här kommer lite fler bilder på teburken !
                          (Mittenbilden är en del av botten)
                          Bifogade filer
                          Slainte Mhath

                          Comment


                          • #43
                            Grundat som det står på burken 1888.Flaggan på slottet visar att det är efter 1905. Ceylon bytte namn till Sri Lanka tidigt 70-tal, -72 -73 tror jag. Reste dit -77 och besökte bland annat höglandet där teodlingarna fanns(finns). På den tiden rensades teét för hand. Jättebord med högar av the omringade av kvinnor som satt och plockade skräp från thebladen! Teormen som tillhör en av Sri Lankas dödligaste lever naturligtvis i teplantagerna och det förekom åtskiliga dödsfall bland teplockarna. Resan gjorde stora intryck på flera plan. Sri Lanka stod just i porten till att öppna upp och bli ett välbesökt turistland, som det är idag.
                            Det är svårt att datera burken men alltså mellan 1930-1950 skulle jag gissa mig till + - några år hit och dit. Det finns många samlare av James Lundgren & co´s theburkar. Personligen har jag inte sett just denna burk men andra med samma stockholms slotts-motiv på. Roligt oxå att deras theér är listade på baksidan! Fin burk!
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #44
                              Tack Äjth för det utförliga svaret !

                              Låter inte speciellt trevligt med de där ormarna, annars är det nog ett intressant land att besöka. Om någon vet hur Frimärksthe smakar kan dom väl skriva en rad och berätta....

                              Önskar en fortsatt trevlig helg!
                              Slainte Mhath

                              Comment


                              • #45
                                Är det ingen mer än jag som undrar varför den gamla svenska stavningen är så konstig? Det heter Te och inte Thé. Har hört en vag förklaring om att man skulle ha tagit det engelska namnet, men där heter det ju Tea... Har någon en bättre förklaring?

                                Comment

                                Working...
                                X