Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Korkkul

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Korkkul

Dessa två flaskor är ungefär lika höga, ca 19 cm, men där slutar likheterna.
    Den vänstra, som rymmer 2 dl, har jag lärt mig är en gräddflaska. Blåst i tre-delad form och med hamrad yta. När var dessa i bruk ungefär?

Den bruna, som rymmer 333 ml (har en likadan som är volymmärkt i botten), har som förslutning en gammal pilsnerkork från Maspelösa bryggeri.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Den vänstra är en Apollinarisflaska, för olika typer av mineralvatten, när de
    var i bruk vet jag inte exakt, men jag har haft en maskinblåst sådan.
    Så jag kan tänka mig att de funnits i början av 1900 och då min var
    maskinblåst bör de ha funnits under 1930-1940-talet också.

Den andra har nog inte en orginalkork, kan ju ha satts dit när som helst.

Läste i somras om den vänstra flaskan på AntikPrat och förutom att modellen användes till mineralvatten, nämdes också att den hade innehållit grädde.

Nej, förstås, pilsnerkorken till den bruna medicin/tekniska flaskan är inte original. Men vill med detta visa att man bör granska sina fynd noga och inte slänga bort gamla korkar...

Seniormedlem LSs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    En bekant har en tidningsannonns från 1920-talet där det framgår att din vänstra flaska har använts av en gräddtillverkare. Men flaskans överlägset vanligaste användningsområde är det som AF skriver här ovan. Den finns i glasbrukspriskurant benämd apollinarisflaska samt i tillverkningsrapport från Årnäs glasbruk kallas den vattenflaska. Man kan för övrigt notera att den ser likadan ut som apollinarisflaskor av större storlekar.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Tackar, då är det helt utrett!

Denna kork är stämplad i bägge ändarna med PILSENER BIER och ligger i en 1/3 lit. knoppöl med reklamtexten DRICK STORA BRYGGERIETS PILSENERÖL.

Namn:  pilsener bier liten.jpg
Visningar: 513
Storlek:  40,3 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •