Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Samarin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Samarin

    Hittade en gammal Samarinflaska. Tyvärr lite trasig etikett.
    Återanvändning, innehållet är nämligen torkade blåbär. Vad man använde dem vet jag inte men jag kommer ihåg att min mormor torkade blåbär. Någon som vet.
    DG
    Bifogade filer

  • #2
    Blåbär är bra mot lös mage.

    Comment


    • #3
      Torkade
      DG

      Comment


      • #4
        Torkade blåbär
        Blåbär är ganska enkla att torka även om det tar tid. Sätt ugnen på en låg temperatur något under 50 grader.

        Blåbären ska inte bli hårda utan mer vara som russin. Det kan ta upp till 15 timmar.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Torkade
          DG
          Nej, man får blöta upp dom först.
          Men det var ett utmärkt sätt att spara blåbär före frysens tid.

          Comment


          • #6
            Det finns mycket om torkade blåbär.

            Se här


            Förr såldes blåbär på apoteken som febernedsättande medel. Idag använder vi bären främst i saft, sylt och kräm. Plocka gärna bären själv. Ät dom direkt, frys in eller torka. Om du köper bären så leta efter bär som är lite knubbiga och ungefär lika stora. Undvik rynkiga bär eller sådana som saknar den karakteristiska beläggningen.

            Huskur
            Blåbärsväxten är ett effektivt naturmedel mot matsmältningsstörningar och diarréer. Bladen kan användas till te och bör plockas på försommaren när blåbärsriset blommar. Låt bladen torka och förvara dom sedan i en teburk. För att göra te tar du 1-2 tsk blåbärsblad och häller en kopp kokande vatten över. Sila och drick varmt 1-2 ggr/dag så länge besvären varar.

            Att knapra på torkade blåbär ger liknande effekt. Färska bär kan däremot verka avförande. Om du inte vill torka blåbär själv så finns det att köpa i välsorterade hälsokostaffärer. Blåbär liksom tranbär sägs också skydda mot urinvägsinfektion.

            Comment


            • #7
              Jag tror jag måste planera in en blåbärsplockningsskogstur till hösten.

              Comment


              • #8
                Tänk bara på hälsenorna
                DG

                Comment


                • #9
                  Cederroths samarin - här med skruvlock i plast och 17 cm hög.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Till skillnad mot den förra flaskan har denna fått med "Fruktsalt-Samarin" på långsidan. Och texten med öppningen till höger. 17 cm hög.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Denna låg i min källargömma. 16,7 cm hög.
                      Click image for larger version

Name:	IMG_0052.jpg
Views:	1
Size:	60,8 KB
ID:	575829Click image for larger version

Name:	IMG_0054.jpg
Views:	1
Size:	61,3 KB
ID:	575830Click image for larger version

Name:	IMG_0053.jpg
Views:	1
Size:	50,5 KB
ID:	575831
                      Originallitteratur och manualer till gamla fordon hittar man på www.hortlund.se

                      Comment

                      Working...
                      X