Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aldo Londi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Aldo Londi

    Undrar om nån har foto på Aldo Londis keramik och om hur denna keramik är märkt. Finns det förfalskningar???MVH Undrande. http://www.precisensan.com/antikforu...s/confused.gif

  • #2
    Vet inte, tyvärr. Men man brukar iallafall ofta skriva "Aldo Londi style" om viss femtitalskeramik. Har lite svårt att tro att det finns regelrätta förfalskningar, oftast handlar det nog om önsketänkande och klumpiga försök att "förbättra" annan tillverkning.
    Kecke säger sig känna till Aldo Londi:

    Comment


    • #3
      tack

      Tack för hjälpen.

      Comment


      • #4
        Jaha, ja. Där tog jag väl i.
        Kunskaperna är även där minimala och kanske felaktiga.
        Jag vet att det finns en italienare vid namn Aldo Londi som bla gjort keramikserien Rimini Blue för Bitossi.
        Hade en bra länk tidigare som jag la i länkarkivet men den är inte längre användbar.
        Jag vet inget om signeringar eller annat.
        Jag har några osignerade saker som jag kan fota.

        Comment


        • #5
          Här kommer en bild.
          Endast stämplade ITALY + nummer.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            snygga

            Vilka mysiga figurer. Jag hittade en likadan tjur men den var inte stämplad nånstans vad jag kunde se. Letar efter djurfigurer åt en kompis. Verkar svårt att hitta...Jag börjar gilla dessa oxå. Ska nog försöka hitta nåt till mig själv oxå tror jag.

            Comment


            • #7
              Hej Kecke!Kolla in denna sidan . /www.gruppocolorobbia.com/flaviasrl/uk/scheda.php?id=9&idart=294&dsg=

              Här är bilder på Rimini Blue. Men jag har svårt med italienskan

              Comment


              • #8


                Här är bilder på Rimini blue. Kolla denna sidan.

                Comment


                • #9
                  Tack Molle.
                  Det var den sidan jag letade efter och inte kunde hitta nu.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Molle Visa inlägg
                    https://www.gruppocolorobbia.com/fla...idart=294&dsg=

                    Här är bilder på Rimini blue. Kolla denna sidan.
                    länken funkar inte för mig

                    Comment


                    • #11
                      Tjuren brukar oftast vara stämplad på ett av bakbenen.
                      Förfalskningar tror jag inte förkommer, däremot så förväxlas Rimini Blu ofta med liknande tysk keramik.
                      Rimini Blu nytillverkades på nytt för något år sedan, dock inte alla olika modellerna utan en del utvalda.
                      Här en en riktigt bra länk.
                      Bitossi Ceramiche rappresenta l'eccellenza della manifattura di ceramiche italiana nel mondo: scopri tutti gli oggetti design in ceramica nel catalogo.

                      Comment


                      • #12
                        Hej, vilken jätte-bra länk!
                        Jag har också några Rimini Blue saker, bl a en uggla och en stor tjur men de finns inte på sidan. Är inte det lite konstigt?
                        Ha det / Hls Yvonne E

                        Comment


                        • #13
                          Både uggla och tjur...

                          Design store specialized in Scandinavian design and Italian design gifts accessories and tableware. Largest selection of iittala, Stelton, Fornasetti Toronto Canada

                          Comment


                          • #14
                            Vad kul att jag snubblade över denna tråden. Jag räddade undan ett ex av katten i första bilden från att slängas för någon vecka sedan men visste inget om den tills nu men nu vet jag iaf lite grann. Den är också bara stämplad med nummer och Italy.
                            / hittaren

                            Comment


                            • #15
                              Inte bara i Tyskland tillverkades liknande föremål, kolla in dessa från holländska Jema: http://www.jema-holland.com/animals.htm

                              Comment

                              Working...
                              X