Missade gellos apparat - kul att se den. Jag vet att de startade symaskinstillverkning i Mora på 1870-talet, men jag hade inte sett någon märkt därifrån förrut. Kul!
Missade gellos apparat - kul att se den. Jag vet att de startade symaskinstillverkning i Mora på 1870-talet, men jag hade inte sett någon märkt därifrån förrut. Kul!
gello, det är nästan så man baxnarden ena maskinen häftigare än den andra, tackar!
FBQ, i min iver att köpa maskinen så glömde jag att fråga var uppgifterna kom ifrån…..
Du har så klart koll på det här med när de första kom så det var väl fel årtal jag fick, men den är härlig ändå.
Har vi tur så tittar någon med mer detaljkunskaper in och rättar till
Nä, texten syns inte bättre i verkligheten än på bilden......
Det museum som jag hört talas om skulle ha en likadan sim min maskin skulle ligga i Dalarna, kanske Mora. Någon som bor i trakterna kanske kan få fram en bild på stativet som jag saknar. Det blev ett bordsunderede vilket var tråkigt då denna maskin borde haft ett ovanligt stativ efter som maskinen var driven med en plattrem och hade säkert ett mycket mindre remskiva.
Har sett fotografier från fabriken - undrar om en del byggnader finns kvar?
Skall fråga någon Morabo, och passa på att fråga om maskiner.
FBQ, jag skulle var mycket tacksam om Du kunde få fram något om min maskin, gärna foto om det går. Maskinen såldes komplett på auktion för några år sedan och köparen skruvade av stativet och lämnade resten, som var på väg till återvinningen då den räddades av en bekant, som trodde att jag kunde vara intresserad. Ett nog så riktigt antagande.
Fick just svar från en komis. Fabriken låg vid bastubacksbron i Mora, och jag mindes rätt, en annan kompis från Mora hade visat mig på byggnaderna, de gamla fabriksbygnaderna finns kvar (fast inget av inventarierna, tror att något annat inrymdes där efteråt)
Symaskinerna är tydligen ganska ovanliga, eftersom fabriken drevs så kort tid. Tydligen var maskinerna dessutom ganska dyra - de utländska maskinerna var billigare.
Det finns tydligen en del om fabriken i en bok som heter "Vardagens teknik : exemplet Dalarna 1700-1900" av Anna Götlind, lärare vid Högskolan Falun/Borlänge.
Jag skall försöka komma ihåg att meddela dig om jag hittar mer, eller kan hitta den där fotografierna. Tror att det var någonstans i Dalarnas musei årskrift jag såg något.
Står lite om Mora och symaskiner i boken: Symaskinen historiskt och socialt av Kerstin Sjöqvist. Återkommer i kväll om ingen annan hinner före med uppgifter om tillverkningen. Finns några bilder från fabriken men vad jag kan se ingen med stativ som passar Gellos.
Jag har nu googlat lite och hittat en gammal artikel i Eskilstuna-kuriren från 2001 där man frågat om Johan Hedlunds symaskinstillverkning. Finns ingen bild kvar men det verkar som om johan gjorde symaskiner någon gång på 1860-1870-talet.
Har fått fram lite uppgifter om min maskin. Startade 1865, gjorde konkurs 1877. Verksamheten bedrevs i Finngården Östnor. 1870 hade fabriken 80 anställda och tillverkade som mest under ett år 1000 maskiner.
Lite kul det här med teknikhistoria. Symaskinerna kom ju och slog igenom ganska fort på 1860-talet - inom skrädderiet slog det ganska snabbt ut handsömnaden, men enklare saker fortsatte man ju handsy i hemmen en lång tid framöver.
I början var ju maskinsydda kläder något fint.
Kommer inte ihåg om jag visat den här Leksandsvästen förrut? Den är från slutet av 1800-talet, skulle tro att den är gjord på 1870-talet. Maskinsömmarna är väldigt tydligt placerade och sydda i gul tråd för att märkas, så att man kunde stoltsera att man kunde bära kläder sydda på maskin![]()
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)