Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Symaskiner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Symaskiner

    Startar en symaskinstråd där vi kan visa upp våra maskiner Har idag köpt en kul symaskin i Kopparberg. Lägger in bild ikväll när vi kommit hem.
    Om samlartrollet vill så kunde ju hon lägga in sin fina (tyckte den gamla tråden blev för rörig), ja, ni andra med som har maskiner hemma

  • #2
    Hittade du något annat kul i Kopparberg? Vilka ställen kollade du in? Symaskiner har vi inga, här har vi tummen mitt i näven vad gäller sådant.

    Comment


    • #3
      Jasså det finns fler som köper på sig symaskiner...
      Hemma hos mig finns två industrisymaskiner som jag använder för "hobbyprojekt" och fyra andra mer eller mindre antika och fungerande.
      Min industrioverlock från Singer med klassiskt bordsunderrede i svart järn, fungerar lika bra nu som när den var ny. Jag köpte den 1989 av ett skrädderi i Solna, instruktionsbok medföljde! Lägger in bilder senare. Är det någon som vet ungefärlig ålder? 50,60,70,80 år gammal

      Comment


      • #4
        Att scanna gick fortare än jag trodde
        Här kommer bilder på instruktionsboken.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Menar du denna? Har även en singer som tyvärr saknar en låda.
          Bifogade filer
          Last edited by Samlartrollet; 2008-02-19, 18:48.
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

          Comment


          • #6
            Ja just den, Samlartrollet riktigt snygg

            zeza, du lägger väl in bilder på dina maskiner sen också

            Här kommer symaskinen som jag bara var tvungen att köpa
            Den är från "JOH.HEDLUND&SON Eskilstuna". Tyvärr så är väl orginalfärgen övermålad. Vet inte om marmorplattan har funnits där från början? Det är väl kålmårdsmarmor?
            Låda är också häftig, bakstycket sitter "utanpå" och är träpluggat fast. Det står en text på insidan av locket, översta raden/raderna går knapp att se, men vi gissar att det på slutet står ".....som är min största(eller hjärtans) glädje"
            Säljaren hade en uppgift att modellen skulle ha börjats att tillverkas 1829.....finns det någon som har koll på sånt?
            Bifogade filer
            Last edited by Liljerik; 2008-08-27, 20:49.

            Comment


            • #7
              Wow Vilken häftig apparat. Verkligen teknikhistoria. Gratulerar
              DG

              Comment


              • #8
                Jodå Kolmårdsmarmor.

                Comment


                • #9
                  Mitt bidrag till symaskinens historia är den här tillverkad vid Mora Mekaniska Fabrik. Jag har fått uppgift om att då Moraklocksförsäljningen gick trögare 1870-talet var det några som tidigare tillverkat urverken till dessa klockor som startade tillverkning av den här symaskinen. Troligen blev det ingen vidare framgång för tillverkningen upphörde snart.
                  Min uppgiftslämnare påstod att det på ett museum skulle finnas en likadan.


                  Det må jag alltid betänka, då jag mina rader skriver ner,
                  det finns tusenden som vet mindre än jag men ock hundraden som vet mer.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Njae tror inte 1829. 1844 tillverkas väl den första riktiga symaskinen. Under 1860-talet gör de sitt segertåg över världen. Främst efter nordamerikanska inbördeskrigets slut får de sitt verkliga genombrott.
                    Fast just de här handvevade hör till de allra första modellerna. Kan bara läsa "Carl(o?) som är min största glädje.".
                    Går det att se mera av texten?
                    Har själv inte så mycket i symaskinsväg. Själv använder jag en eletrisk Singer som mormor köpte kort efter kriget (det senaste). Sedan har jag en svart husqvarna efter mormors mor, den tror jag hon köpte begagnad för modellen fanns alla fall redan på 1880-talet, fast symaskinsbordet är omgjort till trädgårdsbord.

                    Comment


                    • #11
                      Missade gellos apparat - kul att se den. Jag vet att de startade symaskinstillverkning i Mora på 1870-talet, men jag hade inte sett någon märkt därifrån förrut. Kul!

                      Comment


                      • #12
                        gello, det är nästan så man baxnar den ena maskinen häftigare än den andra, tackar!

                        FBQ, i min iver att köpa maskinen så glömde jag att fråga var uppgifterna kom ifrån…..
                        Du har så klart koll på det här med när de första kom så det var väl fel årtal jag fick, men den är härlig ändå.
                        Har vi tur så tittar någon med mer detaljkunskaper in och rättar till

                        Nä, texten syns inte bättre i verkligheten än på bilden......

                        Comment


                        • #13
                          Det museum som jag hört talas om skulle ha en likadan sim min maskin skulle ligga i Dalarna, kanske Mora. Någon som bor i trakterna kanske kan få fram en bild på stativet som jag saknar. Det blev ett bordsunderede vilket var tråkigt då denna maskin borde haft ett ovanligt stativ efter som maskinen var driven med en plattrem och hade säkert ett mycket mindre remskiva.

                          Comment


                          • #14
                            Har sett fotografier från fabriken - undrar om en del byggnader finns kvar?
                            Skall fråga någon Morabo, och passa på att fråga om maskiner.

                            Comment


                            • #15
                              FBQ, jag skulle var mycket tacksam om Du kunde få fram något om min maskin, gärna foto om det går. Maskinen såldes komplett på auktion för några år sedan och köparen skruvade av stativet och lämnade resten, som var på väg till återvinningen då den räddades av en bekant, som trodde att jag kunde vara intresserad. Ett nog så riktigt antagande.

                              Comment

                              Working...
                              X