Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminia Fajance 1862-1969

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    tackar så mycket!
    Inget vidare vackert kakfat men nu vet jag åtminstone varifrån det kommer!

    Comment


    • #32
      Signaturen BJ står för Berte Jessen, och jag gissar att kakfatet ingår i serien Tenera hos Aluminia.
      Du skulle inte kunna visa upp resten av det gamla möget, som inte är nåt vidare ha, men ändå?
      Det finns tre andra trådar om Tenera här. Sök på det.

      Comment


      • #33
        Aluminia serie 2010 samlare

        Hej,

        söker kontakt med samlare av Aluminia serie 2010, senare även KD efter 1969.
        Vore intressant att utbyta information och annat matnyttigt såsom inköpsställen byten och annat. Kontakta mig gärna på min mail sighede@gmail.com

        Bifogar en bild på Runde Torn i orginalutgåva från 1949
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          givetvis! Skall hosta upp en bild. :-)

          Comment


          • #35
            Danmark men vad

            Hallå där ute. Köpte den här idag och kan inte riktigt komma på vem som gjort den. Visst påminner stämplarna om Kunglig Dansk men det känns inte som det stämmer. Någon som vet mer om ålder och tillverkning?
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Aluminia och Nils Thorssen (stavas det så?måste kolla)Jaa det var rätt. Ändrar igen. Ibland står det Thorssen ibland Thorsson. Vilket är rätt?
              Last edited by Kolmårdstrollet; 2010-09-17, 19:35.

              Comment


              • #37
                Grattis! Aluminia är det och fomgivaren är Nils Thorsson och vasen (11,5 cm hög?) ingår i Baca-serien.

                Comment


                • #38
                  Tack

                  Tack båda två.
                  Grattis till rätt gissning eller till vasen? Nog tyckte jag att den hade något speciellt när den stod där och väntade...

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                    Aluminia och Nils Thorssen (stavas det så?måste kolla)Jaa det var rätt. Ändrar igen. Ibland står det Thorssen ibland Thorsson. Vilket är rätt?
                    Eftersom Nils var skåning så stavas namnet med -son och inte -sen.

                    ... Gratulerar till vasen. Jag tycker att Thorssons formgivning har "det" även om jag är mer förtjust i den något äldre produktionen t ex Marselis-serien.

                    Comment


                    • #40
                      om det är ett streck under M i Denmark så är den från 1945
                      om det är ett U under M i Denmark så är den från 1959
                      om det är ett X under M i Denmark så är den från 1966
                      Kan inte se det på bilden

                      Comment


                      • #41
                        Var hittade Du de uppgifterna, sighede? Annars så är inte dateringsnyckeln för Royal Copenhagen tillämplig här, men nog är det något under M:et.

                        Citat ur "Aluminia Fajance 1862-1969" av Leif Bering Mikkelsen, 2002:
                        "En helt ny dekorationsmetod, silketrycket, blev tagen i bruk vid dekorationen av den nya konstfajansen, Baca, som tillkom 1965.
                        Serien designades av Nils Thorsson och Johanne Gerber. Thorsson framställde olika färgade dekorationer, som kan påminna om kinesiska skrifttecken, medan Johanne Gerber skapade mer figurativa notiv med bl.a. djur och fåglar. Från 1967 gjorde Ellen Malmer också en rad moderna organiska dekorationer.
                        Över 100 dekorationer lanserades, som alla fick dekorationsnummer över 600, många av dem på helt nya former och en del på kakel. Föremålen från Baca-serien har varit i produktion ända till 1996.
                        Baca är latin och betyder ring, och Baca-fajansen blev märkt med en ring, som omsluter konstnärens signatur, samt med ännu en signatur: dekoratörens."

                        Comment


                        • #42
                          Här har vi datering av Aluminia.

                          Comment


                          • #43
                            Där var det, ja!
                            Tack för det, Kaptenen.

                            Comment


                            • #44
                              Vem har gjort den här? [ID: Aluminia, Danmark, 1903]

                              Är det någon som vet vem som kan ha gjort denna
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Fin dosa, men jag anar att ett lock kan ha hört till.
                                A:et med tre streck över, står för Aluminia, Frederiksberg i Danmark. Det är låga nummer, som hänför dem till 1901-06.
                                Flerfärgad konstfajans kallas materialet för och formgivaren i det här fallet, kan vara Harald Georg Slott-Möller (1864-1937), och han var anställd hos Aluminia 1902-06.

                                Comment

                                Working...
                                X