Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminia Fajance 1862-1969

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Börnehjälpsfigur Aluminia

    Har förstått att den här figurinen hör till några som brukar kallas Börnehjälpsfigurer. Har inte lyckats hitta något om skälet till det. Någon som känner till historien bakom det?
    Söffe
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Jag fick en förklaring för några år sedan om att dessa figurer såldes till förmån för barnhemsbarn. Det kom ut nya varje år.
      På denna sida finns några fler bilder där det desutom står vad de heter och årtalet de tillverkades.

      Comment


      • #18
        Tack så mycket luchur! Där fanns min figur också med Fätter (kusin?) från år 1944.
        Söffe

        Comment


        • #19
          Förtydligande: Fätter=manlig kusin. Kusin=kvinlig dito.

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
            Förtydligande: Fätter=manlig kusin. Kusin=kvinlig dito.
            Tack!
            Söffe

            Comment


            • #21
              Aluminia skål

              Har i min ägo en Aluminia skål. Skulle vilja veta mer om den. Signaturen har jag försökt att googla på men inte lyckats så bra. Denna skål skall ju enligt siffrorna vara från 1904 men enligt stämpeln så börjas den användas först 1906. Någon som vet vad modellen heter, från vilket årtal, samt om signaturen är målarens eller den som gjort krukan.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Välkommen till PES, lizziett!

                Christian Joachim (1870-1943) är den som formgivit dekorförlagan, och det stämmer att den gröna gummistämpeln infördes 1906. Det är inte fel att säga c:a 1910 om skålen.
                Signaturen EK står för den utförde dekoren i målarstaben, och är än så länge okänd - men den kanske kan återfinnes i eventuellt större och bättre böcker än den bok jag har av Leif Bering Mikkelsen, som skrev "Alumiia Fajance 1862-1969" och utgiven 2002.
                Något dekornamn kan jag inte finna.
                Den odekorerade mynningskanten antyder att det har varit ett lock till.

                Comment


                • #23
                  Aluminia skål

                  Hej Gideon!
                  Tack för ditt svar. Skulle vilja fråga dig en till sak. Du säger att det förmodligen är ett lock till. Kan du tänka dig hur det skall se ut? Platt eller med någon sorts knopp på?

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Välkommen till PES, lizziett!

                    Christian Joachim (1870-1943) är den som formgivit dekorförlagan, och det stämmer att den gröna gummistämpeln infördes 1906. Det är inte fel att säga c:a 1910 om skålen.
                    Signaturen EK står för den utförde dekoren i målarstaben, och är än så länge okänd - men den kanske kan återfinnes i eventuellt större och bättre böcker än den bok jag har av Leif Bering Mikkelsen, som skrev "Aluminia Fajance 1862-1969" och utgiven 2002.
                    Något dekornamn kan jag inte finna.
                    Den odekorerade mynningskanten antyder att det har varit ett lock till.
                    Gideons skicklighet bevisas ännu en gång. Skålen (eller en med snarlik dekoration) finns på bild 1909 i Deutsche Kunst und Dekoration (Utgiven av Alexander Koch, Darmstadt).
                    Den har trots att kanten inte är dekorerad inget lock.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Hjälp med dansk signatur!

                      Hej alla!

                      Jag har kommit över ett fyrkantigt fat? föreställandes en målad påfågel. På baksidan går att läsa ett stort A och under det Denmark. Det går även att läsa III 1791 ett till A och sedan en stor 4:a. Är det någon som har en aning om vem som kan vara upphovsmakare till detta fat? Jag har ingen som helst koll och hittade det i en kartong med saker som skulle slängas. Kan det ha något värde?

                      Bilderna är tyvärr av dålig kvalitet, men jag hoppas att ni ska se.

                      Tack på förhand,
                      Sofia



                      Comment


                      • #26
                        Inge-Lise Koefoed (Sørensen) (1939 - ) för Aluminia 1966 (prick under M i Denmark)

                        Kunsthåndværkerskolen, Köpenhamn 1956-1960,
                        Keramiker vid Kungl Dansk 1976 - 1978.

                        Comment


                        • #27
                          Tack för snabbt svar! Spännande Ska forska vidare nu när jag vet namnet.

                          Comment


                          • #28
                            Rätt så, och tilläggas bör att fatet ingår i serien Tenera, som framställdes under åren 1958-1967 - varje år med nya modeller och motiv.

                            Comment


                            • #29
                              Dansk stämpel och signatur. Vem är detta?

                              Känner så väl igen denna stämpel men hittar inte den någonstans.
                              Någon som vet?
                              Har den på ett gammalt kakfat.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Aluminia......Denmark

                                Comment

                                Working...
                                X