Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminia Fajance 1862-1969

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Vilka kunskapsklippor ni är.. Helt underbart. O läromästere med. Tackar!!!

    Comment


    • #62
      13 trådar sammanfogade till ämnestråd för Aluminia.

      Det här lilla julfatet från 1924, specialtillverkades åt Magasin du Nord på Kongens Nytorv i Köpenhamn, av Københavns Fajancefabrik, som Aluminia kallade sig under åren 1920-33. Namnet Københavns Porcelænsfabrik användes också.
      Då Nils Thorsson tillträdde som chef, när Christian Joachim drog sig tillbaka, lät han återta namnet Aluminia.

      Click image for larger version

Name:	Magasin Julen 1924 1.jpg
Views:	1
Size:	65,6 KB
ID:	541800

      Click image for larger version

Name:	Magasin Julen 1924 2.jpg
Views:	1
Size:	30,7 KB
ID:	541801

      Click image for larger version

Name:	Magasin Julen 1924 3.jpg
Views:	1
Size:	27,1 KB
ID:	541802

      Tydligen utkom inga fler julfat, eftersom jag inte har hittat andra årtal på nätet. Bättre besked kanske finns i större bokverk, än den jag har av författaren Leif Bering Mikkelsen, för i den nämns inte fatet alls.
      Last edited by Gideon; 2012-10-13, 18:41.

      Comment


      • #63
        En väggtallrik från Aluminia, 25 cm Ø, Copenhagen Denmark, 1080/352. Varberg och en annorlunda bild på stadsvapnet helt i blått på framsidan. Motivet med ett torn, en ek och en get stämmer men de tre kullarna saknas liksom färgerna rött, grönt, rött samt gula horn och gula klövar på getabocken.
        Som jämförelse har jag lagt in två varianter på stadsvapnet, varav det till vänster är det officiella.
        Min fråga är om fler städer i Sverige skaffat eller fått liknande väggfat med vapen från Aluminia. Givetvis skulle det vara intressant att veta från vilken tid det kommer och vad signaturen N står för.
        Bifogade filer

        Comment


        • #64
          Hej Lars.

          Djupstämpeln är från 1870 - 1920. Den gröna gummistämpeln börjades att användas 1906 på konstfajance. Från 1913 oxså på "luft målat" fajance. Siffran 1080 är formgivningsnumret. Från 1920 - talet. Så skulle tippa på att den är från tidigt 20 tal. Lite kul tycker jag att den är!!
          Vem signaturen N är. Hittar jag inte. Men det kanske någon annan vet.

          Mvh MrTompa

          Comment


          • #65
            Nyfiken på konstnär!

            Undrar vem som skapat denna fantastiska skål... hittar inget liknande...
            Den är 22 cm i diameter och är matt vinröd (inte så brun som kameran återger)
            ...Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	13,7 KB
ID:	556960Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	60,6 KB
ID:	556961

            Comment


            • #66
              Två figurer från Aluminia och Børnehjælpen stod bland alla andra porslinsfigurer på loppisen. Det är Fætter (manlig kusin) och Kusine (kvinnlig kusin) från 1943 0ch 1944. Formgivare är Herluf Jensenius (1888-1966). Mycket om honom finns att läsa bl a hans teckningar och illustrationer i tidningar och böcker t ex H.C. Andersen. Hur samarbetet med Aluminia gick till hittar jag inte. https://biografiskleksikon.lex.dk/Herluf_Jensenius
              Bifogade filer
              Last edited by Lars M; 2022-01-30, 17:26.

              Comment


              • #67
                Även Hans Henrik Hansen finns med som designer/formgivare till Børnehjälpsfigurerna. Skulle tro att Herluf Jensenius tecknade och Hans Henrik Hansen modellerade figurerna.




                Lite mera här:
                Kunstindeks Danmark (Art Index Denmark) is the central register of artworks and artists in the collections of Danish state-owned and state-subsidised museums. Supplemented by information from the digital version of the Danish art lexicon Weilbach Dansk Kunstnerleksikon (4. udg.) (Weilbach's Danish lexicon of artists, 4th edition)
                Last edited by Eskil; 2022-01-30, 16:27.

                Comment


                • #68
                  Ja, så måste det vara! Tack för trevliga och upplysande länkar där man skiljer på design och formgivning eller att JUS stod för det tvådimensionella och HHH för tre dimensioner. Eller JUS bilder i "skønvirke stile" och Hans Henrik formgav därefter. https://da.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%B8nvirke.
                  PS Mina två kusiner hade jag gärna ersatt med en bondeknøs och en direktör... DS
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2022-01-31, 10:46.

                  Comment

                  Working...
                  X