Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan märkningen betyda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad kan märkningen betyda?

    Om man förutsätter att det är ett lite designat H finns det tre svenska glasbruk som kan tänkas komma i fråga, Hofmantorp, Haga eller Hammar. Det sistnämnda verkar vara det sannolikaste. Det är bara den haken att de H-märkta Hammar alltid har sitt H vid kanten av botten, här sitter bokstaven precis i mitten. Om det nu är ett H, kanske kan det vara ett N eller kanske Z? Titta och tänk!

    Flaskan ser tveklöst svensk ut, vad som möjligen kan kallas en liten avvikelse, gentemot det vanliga, är att flaskans hals är ovanligt grov.
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

  • #2
    Hmm.. jag kan inte få det till ett Z:a för då är det sämre än zorros han gör
    med ett svärd :-)
    och är det ett H är det mycket dåligt gjort.

    Själv skulle jag hålla på att det är ett N, men vad sjutton kan det vara då
    för glasbruk?
    Titta lite i en skrift jag har och det finns bara 2 glasbruk som passar in i
    tiden och jag vet inte alls vad dom tillverkat, det är Nittorp och Nol.
    För den bör väl vara ifrån sista kvarten av 1800-talet.

    Kan det vara något Finsktglasbruk tror du?
    Eller är det så att det inte är en bokstav alls, utan någon miss eller
    märke i formen bara?

    Comment


    • #3
      Gjorde en liten mix med din och mina två som har H med hakar.

      Din är i mitten, den skiljer sig lite ifrån mina två tycker jag eller?
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Jag tycker det ser ut som ett N.
        Ser märkningen ut som det jag markerat?
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Vilket jag iofs. tycker framgår av bilden, det snedliggande tvärstrecket når inte på något ställe fram till ändarna på de två lodräta strecken.
          Bifogade filer
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

          Comment


          • #6
            Halsvidd?

            Din flaska LS förefaller vara väldigt vid och rak i halsen. Jag tycker inte det skiljer speciellt mot denna, den verkar också vidhalsad.
            Bifogade filer
            Last edited by Lars Kallin; 2006-01-23, 20:41.

            Comment


            • #7
              Kroppen på flaskan till höger på din bild är väldigt stor, undrar om det inte är en helflaska. Men visst finns det likheter.
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av LS
                Kroppen på flaskan till höger på din bild är väldigt stor, undrar om det inte är en helflaska. Men visst finns det likheter.
                Kolla under gammalt krafs, där ser du flaskan tillsammans med andra flaskor. det är kanske lättare att se om det är en helflaska då.

                Comment


                • #9
                  Jag har också sedan en tid ett exemplar av en sådan flaska, dessvärre skadad. Tycker bokstaven mest liknar ett Z med en knorr uppåt på basen (bild kommer senare). Men Z och svenska glasbruk, går det ihop sig?

                  Comment

                  Working...
                  X