Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brevpressar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Snygg press Liljerik, blomman ser ganska verklig ut, men inte tänker jag på rödklöver snarare Kaprifol.
    Undersidan på Grännapressen är planslipad, mkt snyggt.
    Här en Marcolin press.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
      Snygg press Liljerik, blomman ser ganska verklig ut, men inte tänker jag på rödklöver snarare Kaprifol.
      Undersidan på Grännapressen är planslipad, mkt snyggt.
      Här en Marcolin press.
      Så vacker! En hundskit i klarglas!
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
        Så vacker! En hundskit i klarglas!
        Jag trodde det var en kanelsnurra.

        Comment


        • #34
          Vi har väl olika utgångspunkter, Kecke!
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
            Vi har väl olika utgångspunkter, Kecke!
            Ja, jag har ju ingen hund...........

            Comment


            • #36
              Haha! Jag har nu hört några olika varianter på denna brevpress!
              snigelhus, marängtopp, komocka, hundskit, kanelsnurra .....
              ..... men en snäcka ska det nog vara!

              Här kommer en FM snäcka till.

              .
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Designare???

                Denne vakre saken undrer jeg på. Ligner en kvinna omsluten av en blomma...vet nogon?? Hilsen fra Embla (Island/Norge)
                Bifogade filer
                Last edited by embla; 2008-04-16, 21:00.

                Comment


                • #38
                  Här har jag en brevpress med följande inskription:
                  EH 70/200 Sg. Strömbergshyttan

                  höjd ca 10 cm

                  Enligt uppgift från säljaren så ska EH stå för Erik Höglund.

                  .
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Ohhh!

                    Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Här har jag en brevpress med följande inskription:
                    EH 70/200 Sg. Strömbergshyttan

                    höjd ca 10 cm

                    Enligt uppgift från säljaren så ska EH stå för Erik Höglund.

                    .
                    Den gillade jag!!! Vill ha!
                    Söffe

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                      Den gillade jag!!! Vill ha!
                      Söffe
                      Håller fullständigt med föregående talare!!!

                      Innan jag gör bort mig... Räknas sådana där lägre brevpressar i glas som har ett foto fastklistrat i botten?
                      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                      Comment


                      • #41
                        De räknas! menra du med ett äldre fotografi? som t.ex minnesbild över en utställning el. liknande?
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #42
                          Den ena kan jag inte för mitt liv datera, en ordentligt sepiafärgad vy över Göteborg, en souvenir från gammalt. Köpt på Tradera, men säljaren glömde tala om att någon försökt ta bort bilden och att den därför är sönderknaprad i kanterna...

                          Den med damen är nog äldre. Håruppsättningen och klänningen är nästan identisk med min mormors mormors på ett porträttfoto som finns hos mamma. Kan tänka mig bilden tagen någon gång i mitten av 1870-talet eftersom det var då mormors mormor gifte sig. Damen på brevpressen kan ha varit mormor eller farmor till gubben eller gumman som bott i huset mamma köpte i Långsele. Huset såldes med inventarier och lösöre. Jag har t ex en bibel från rum nr 7 i Hotell 4:an, Västerås. Icke stöldgods eftersom paret i fråga ägde och drev sagda hotell innan de flyttade norrut. Det blev en lång harang för en så liten grej...

                          Den lilla grejen i mitten kan knappast hålla ner mycket vid korsdrag. Vita glasstavar i botten ger härlig effekt både på mörka och ljusa underlag. Fattar inte riktigt hur det gått till eftersom det är ett vasst puntelmärke i botten. Tänkte först att de vänt upp-och-ner på den, lagt dit glasstavarna och eftervärmt - men då skulle puntelmärket smält och blivit mjukare...

                          Återkommer så småningom med mina tre "riktiga" brevpressar - bilderna blev inte bra...
                          Bifogade filer
                          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                          Comment


                          • #43
                            Nu har jag fått lite bättre bilder på de riktiga brevpressarna, den första är jag till och med nöjd med.

                            Det har suttit etikett (eller små runda prislappar) i botten på två medan den med blommor nästan verkar ha blivit planslipad en extra gång, kanske p g a skada. Blommorna ser faktiskt ut att vara äkta, inte plast eller glas, bl a för att de tre blommorna är så väldigt individuella.

                            Efter att ha tittat på alla brevpressar i den här tråden, förstår jag att det är hart när omöjligt att identifiera mina. Men det skadar ju inte att fråga, eller hur? ;-)
                            Bifogade filer
                            Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
                              Nu har jag fått lite bättre bilder på de riktiga brevpressarna, den första är jag till och med nöjd med.
                              Den första var fin! Snygg bild! Tyvärr vet jag inget om dina brevbressar.

                              Satt och tittade runt och hittade brevpressar som jag skulle vilja ha.
                              Säger skulle vilja ha för priset är !!!!!!!!!!!!
                              .......... här kommer t.ex. en för 4.750,00 EUR


                              Men jag kom på ett billigare alterntiv!
                              Jag sparade samtliga 17 bilder av ovan nämnda brevpress i min dator,
                              det har jag i alla fall råd med!

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                                Satt och tittade runt och hittade brevpressar som jag skulle vilja ha.

                                ---

                                Men jag kom på ett billigare alterntiv!
                                Jag sparade samtliga 17 bilder av ovan nämnda brevpress i min dator,
                                det har jag i alla fall råd med!
                                Jag växlade till engelska och blev väldigt nyfiken på vad de menade med "root people". Fick se på de två sista bilderna - och jisses vad häftigt!

                                Det där med att spara bilder känner jag igen. Höll på att knäcka förra datorn med alla bilder på Ekeby-keramik (och en hel del annat)!
                                Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                                Comment

                                Working...
                                X