Sidan 452 av 503 FörstaFörsta ... 352 402 442 449 450 451 452 453 454 455 462 502 ... SistaSista
Resultat 4 511 till 4 520 av 5024

Ämne: FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Citat Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    På vissa föremål när man gör djur mm så går det att dölja ett puntelmärke om man känner det är nödvändigt,
    men ett vackert rakslipat puntelmärke bevisar handgjort, det var inget dom gömde, Marcolin kände stolthet för puntelfästet,
    jag själv gjorde sjölejon sälar på samma vis, rak slipning skall det vara, det blir inget bra om man slipar och donar för att få det runt, fasetter mm uppstår, nej som sagt! den som kan glasblåsarkonsten visar det gärna på detta vis.
    Hirvi
    Ett mycket stort tack för det utförliga svaret, verkligen intressant att höra och lära!
    Ni har och hade all rätt att känna stolthet Hirvi, det var mycket spännande att höra om hur det kan ge sig uttryck!

Med vänliga hälsningar
    Skogens
    Senast redigerat av Skogens den 2018-09-07 klockan 22:05.

Lördag igen, så skål....

Stor o tung skål fick följa med idag.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

.

Jag har inga nya FM att visa upp för stunden så jag njuter av alla era FM-inköp istället. Jag köpte i och för sig en brevpress nyligen men inte FM så den ska inte ligga i denna tråd. Kanske dyker upp i en annan tråd så småningom!

Citat Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
    Har fått hem några riktigt trevliga föremål och även kunnat återskapa en katalogbild från silverkatalogen, vilket jag tyckte var roligt! Inte helt enligt bild med bakgrunden, etc, men det var det bästa jag fick till i nuläget och hoppas ni tycker det är lite kul iaf!

Har äntligen fått en M 386 Spiral i guld, till min redan befintliga i silver och en M 385, men den i svart/vit dock (färgkod 21?). Men jag fick också en fin fågel i samma färgkod och har även 2 sälar, så den fann sin plats på flera olika platser då jag även har en modell i grön/ och en äldre mkt lik variant från Reijmyre (tyvärr nagg på stjärt), men är det troligtvis Marcolin som ligger bakom även den månntro?

Att återskapa en katalogbild är kul, och Skogens, det blev ju alldeles förträffligt.

Din brevpress är inte färgkod 21 svart+vit ..... utan den är färg svart-vit. Tidig etikett, 1960-tal, då använde Marcolin inte färgkoder/nummer utan beskrev färgkombinationerna. Nummerfärgkoder togs i bruk 1973. Men man kan säga att den motsvarar den senare färgkoden 21.

Reijmyrefågel
    Börja titta här inlägg 33-34
    http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post101004
    Är det den Reijmyreetiketten som du har på din fågel? Stjärten på din fågel är annorlunda så svårt att svara något säkert här.

Citat Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    .

Jag har inga nya FM att visa upp för stunden så jag njuter av alla era FM-inköp istället. Jag köpte i och för sig en brevpress nyligen men inte FM så den ska inte ligga i denna tråd. Kanske dyker upp i en annan tråd så småningom!

Att återskapa en katalogbild är kul, och Skogens, det blev ju alldeles förträffligt.

Din brevpress är inte färgkod 21 svart+vit ..... utan den är färg svart-vit. Tidig etikett, 1960-tal, då använde Marcolin inte färgkoder/nummer utan beskrev färgkombinationerna. Nummerfärgkoder togs i bruk 1973. Men man kan säga att den motsvarar den senare färgkoden 21.

Reijmyrefågel
    Börja titta här inlägg 33-34
    http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post101004
    Är det den Reijmyreetiketten som du har på din fågel? Stjärten på din fågel är annorlunda så svårt att svara något säkert här.

Stort tack för info, länk och kritik!
    Många fina fåglar på sidan du länkade till och den gröna svanen från Reijmyre med grå (sfumato?) rygg, var ju helt makalöst vacker! Wow!

Nja, min ser ut att ha varit silver.. eller kan den vara så blekt? Tycker det ser lite annorlunda ut överst på etiketten med, men annars ser "utformningen" av bokstäver och siffror, etc, ut att sitta på samma platser iaf. Bifogar lite bilder, även på stjärten. Den känns skarp/ vass längs kanten, så det är nog säkert nagg, men hur mkt som isf fattas är svårt att säga.

Jag har sett en annan fågel från Reijmyre med det gula och svarta mönstret du har på din första fågel i länken. Det kändes som Marcolin men jag var ändå osäker när det var Reijmyre-etikett, men då var det nog kanske Marcolin även bakom den också, eller vad tror du? Mönster och färg var snarlikt iaf.

Ha det gott!

Mvh Skogens

Här tittade det hem en örn

Citat Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
    Här tittade det hem en örn
    Mkt fin, den gör sig bra i klarglas!
    Du hittar verkligen många trevliga föremål Cendese!
    Mvh

Mkt fin, den gör sig bra i klarglas!
    Du hittar verkligen många trevliga föremål Cendese!
    Mvh
    Tackar för det, örnen var ett trevligt fynd.
    Pryder nu sin plats hos min mor, hon ville gärna ha den...

Vad är det här för något?

Namn:  fm-20180916.jpg
Visningar: 142
Storlek:  88,9 KB

Citat Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    Vad är det här för något?

Namn:  fm-20180916.jpg
Visningar: 142
Storlek:  88,9 KB
    Hej! Ser ut att vara en fin pjäs oavsett! ..men jag gissar främst på en falk i form av en T 36, annars kanske det möjligtvis kan vara en uggla och då en T 30..?

Här är 2 nya små föremål som tittat in, en and?, sign FM Ronneby Sweden C783 och en liten fisk B 850 sign FM Ronneby Sweden. Hade tyvärr bara bild på botten nu av fisken, så det fick bli en avslutande samlingsbild ackompanjerad av 2 tidigare visade valar.

Tycker det är lite ovanlig näbb på "anden"?
    Det är ej nagg och den har mjuka kanter, det verkar bara som de "nypt" till den där.
    Jag trodde först den var trasig, men tycker man kan se och känna att det verkar vara gjort med kniptång..? Den har "knipen"/ eller tillverkningsfelet från båda håll och det är mjuka former. Någon sett det förut, eller är det bara en tillverkningdetalj/miss?

Mvh Skogens
    Senast redigerat av Skogens den 2018-09-17 klockan 20:44.

Här är 2 nya små föremål som tittat in, en and?, sign FM Ronneby Sweden C783 och en liten fisk B 850 sign FM Ronneby Sweden. Hade tyvärr bara bild på botten nu av fisken, så det fick bli en avslutande samlingsbild ackompanjerad av 2 tidigare visade valar.

Det är en måsunge.

tidigare exemplar här
    inlägg 2272 + inlägg 2277
    http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post168982

samt Cobes inlägg 1534
    http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post143600

och här är hela familjen samlad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 2 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •