Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
    Här har vi en liten...
    ...häst! Eller åtminstone en del av en. 12 cm hög.
    Och här är en släkting från fantasilandet, en enhörning. 13 cm hög.
    Signerade "FM Ronneby Sweden B-150-110" respektive "Marcolin Sweden B-151-13"
    Fint par! Enhörningen är underbar, vilken härlig man!



    Ursprungligen postat av texasdolly Visa inlägg
    Tror denna fm fågel är av äldre produktion höjd ca 14.5 cm
    Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
    Grattis texasdolly till din fågel du köpte den av mej.
    Kolmårdstrollet, är det fågeln med blå näbb som du avser? Är det samma som du har visat upp tidigare i FM-tråden (inlägg 2101)?


    __________________________________________________ _______________________________



    Titta vad som hittat hem till mig! En underbart läcker äppelvas!

    höjd 14 cm

    signerad Marcolin Sweden 1988

    .
    Bifogade filer
    Last edited by alegni; 2017-08-07, 19:39.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Zeruel Visa inlägg
      Hej!

      Fin fågel!
      En har vi sett tidigare, i en annan färg: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post173069
      Sedär ja, kul att se i annan färgsättning med. dom är väldigt fina.

      Comment


      • Ja Alegni det är det.

        Comment


        • Ursprungligen postat av texasdolly Visa inlägg
          Tror denna fm fågel är av äldre produktion höjd ca 14.5 cm
          Jättetrevlig fågel.
          Den är kanske med innan men för den som inte orkar gotta ner sig i hela tråden som t.ex jag, uppskattar den mycket då jag inte sett den innan.

          Mvh
          Cenedese.

          Comment


          • Ursprungligen postat av texasdolly Visa inlägg
            Tror denna fm fågel är av äldre produktion höjd ca 14.5 cm
            Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
            Grattis texasdolly till din fågel du köpte den av mej.
            Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Kolmårdstrollet, är det fågeln med blå näbb som du avser? Är det samma som du har visat upp tidigare i FM-tråden (inlägg 2101)?
            Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
            Ja Alegni det är det.
            Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
            Jättetrevlig fågel.
            Den är kanske med innan men för den som inte orkar gotta ner sig i hela tråden som t.ex jag, uppskattar den mycket då jag inte sett den innan.

            Att gotta ner sig i hela FM-tråden - eller som jag kallar det: att dokumentera - kan man lära sig mycket av!

            Ta t.ex. den trevliga konversation vi just nu har om fågeln med blå näbb.

            Texasdolly visar upp en fin fågel med blått näbb. En mycket tidig sak. Den fågeln har Texasdolly köpt av Kolmårdstrollet.
            Kolmårdstrollet bekräftar att det är samma fågel som visades upp i inlägg 2101, ett inlägg daterat 2010-11-23.
            Cenedese skriver: uppskattar den mycket då jag inte sett den innan


            Under alla dessa år som FM-tråden har existerat har alltså enbart en fågel med blått näbb visats upp. Men man kanske inte kan dra så mycket slutsatser här annat än att FM-fåglar med blå näbb sällan visas upp i FM-tråden. Vad som finns hemma på hyllorna hos andra samlare kan vi bara gissa? Så jag säger inte att FM-fågel med blå näbb är ovanlig, utan att det sällan/inte visas upp.

            Vad som finns ute på loppisar har jag ingen aning om?

            Jag har inget minne av att jag sett FM-fågel med blått näbb på Tradera eller eBay. Men jag ser ju inte alla listningar så det kan ju ha funnits utan att jag sett det.

            Så vad säger ni om FM-fågel med blått näbb. Vad ser ni på era loppisrundor? Ni som läser FM-tråden, nu har ni chans att dokumentera!

            Och ska vi prata blått näbb så kan vi väl ta med gult näbb också, som i inlägg 1887


            Ser ni några FM-fåglar med gult näbb? För det verkar vara samma sak här, en FM-fågel med gult näbb visas upp i FM-tråden, men den är också den enda som jag kan påminna mig att jag har sett.

            Och har jag glömt bort något inlägg, påminn mig gärna!

            Comment


            • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
              Att gotta ner sig i hela FM-tråden - eller som jag kallar det: att dokumentera - kan man lära sig mycket av!

              Ta t.ex. den trevliga konversation vi just nu har om fågeln med blå näbb.

              Texasdolly visar upp en fin fågel med blått näbb. En mycket tidig sak. Den fågeln har Texasdolly köpt av Kolmårdstrollet.
              Kolmårdstrollet bekräftar att det är samma fågel som visades upp i inlägg 2101, ett inlägg daterat 2010-11-23.
              Cenedese skriver: uppskattar den mycket då jag inte sett den innan


              Under alla dessa år som FM-tråden har existerat har alltså enbart en fågel med blått näbb visats upp. Men man kanske inte kan dra så mycket slutsatser här annat än att FM-fåglar med blå näbb sällan visas upp i FM-tråden. Vad som finns hemma på hyllorna hos andra samlare kan vi bara gissa? Så jag säger inte att FM-fågel med blå näbb är ovanlig, utan att det sällan/inte visas upp.

              Vad som finns ute på loppisar har jag ingen aning om?



              Jag har inget minne av att jag sett FM-fågel med blått näbb på Tradera eller eBay. Men jag ser ju inte alla listningar så det kan ju ha funnits utan att jag sett det.

              Så vad säger ni om FM-fågel med blått näbb. Vad ser ni på era loppisrundor? Ni som läser FM-tråden, nu har ni chans att dokumentera!

              Och ska vi prata blått näbb så kan vi väl ta med gult näbb också, som i inlägg 1887


              Ser ni några FM-fåglar med gult näbb? För det verkar vara samma sak här, en FM-fågel med gult näbb visas upp i FM-tråden, men den är också den enda som jag kan påminna mig att jag har sett.

              Och har jag glömt bort något inlägg, påminn mig gärna!
              Hej Alegni,
              Jag misstänkte inlägget kunde misstolkas..
              Vad jag menade med det är att ingen får vara rädd att publicera ett objekt även om det ev. skulle råkat vara med innan.
              Jag har postat många dubletter..
              Inget objekt är ju ändå helt lika.
              Mvh
              Cenedese

              Comment


              • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                Hej Alegni,
                Jag misstänkte inlägget kunde misstolkas..
                Vad jag menade med det är att ingen får vara rädd att publicera ett objekt även om det ev. skulle råkat vara med innan.
                Jag har postat många dubletter..
                Inget objekt är ju ändå helt lika.
                Mvh
                Cenedese


                Jamen då är vi ju överens! Det är ju precis det som jag har sagt upprepade gånger, dvs.:
                - ingen får vara rädd att publicera ett objekt även om det ev. skulle råkat vara med innan
                - Inget objekt är ju ändå helt lika.

                nu senast i inlägg 4109, där jag hakade på och instämde i Zeruels inlägg 4106

                Comment


                • Gissning

                  Jag hittade en bild på nätet som jag lånat, det är ett FM objekt men vad är det egentligen?
                  Och hur kan man ta en sådan bild på ett objekt man vill sälja....
                  Bifogade filer
                  Last edited by Cenedese; 2017-08-10, 20:51.

                  Comment


                  • Mannens organ har kopierats i glas i många varianter under hundratals år,
                    alltid passar det någon.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                      Mannens organ har kopierats i glas i många varianter under hundratals år,
                      alltid passar det någon.
                      Hirvi
                      Hej Hirvi,
                      Det är bara bilden som är missvisande, det är något helt annat...

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                        Hej Hirvi,
                        Det är bara bilden som är missvisande, det är något helt annat...
                        Ha ha! OK, trodde du redan hade samma tanke som jag när du skrev texten.
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                          Jag hittade en bild på nätet som jag lånat, det är ett FM objekt men vad är det egentligen?
                          Och hur kan man ta en sådan bild på ett objekt man vill sälja....
                          Vid första anblicken så ser det ju onekligen ut som ..... och vinkeln är finurlig men jag tror att det är någon typ av fågel fotad bakifrån. En fågel med bredd och då kom jag att tänka på denna som visats upp i inlägg 653 http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post75253

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            Vid första anblicken så ser det ju onekligen ut som ..... och vinkeln är finurlig men jag tror att det är någon typ av fågel fotad bakifrån. En fågel med bredd och då kom jag att tänka på denna som visats upp i inlägg 653 http://precisensan.com/antikforum/sh...ll=1#post75253
                            Helt rätt det är en fågel.
                            Bilderna är lånade från Ebay..
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                              Helt rätt det är en fågel.
                              Bilderna är lånade från Ebay..
                              Kom på att jag har en egen i neodymium...
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Här är en fågel. 12 cm hög. Signerad "FM Ronneby Sweden C-1".
                                Click image for larger version

Name:	fm-20170811-1.jpg
Views:	1
Size:	118,3 KB
ID:	566037

                                Och här är en liten fågel till, en fink. 9 cm hög.
                                Click image for larger version

Name:	fm-20170811-3.jpg
Views:	1
Size:	120,0 KB
ID:	566036

                                Click image for larger version

Name:	fm-20170811-4.jpg
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	566035

                                Lite osäker på vad det står under denna. Överst står det "Marcolin" och underst "F-174". Kan det kanske vara "Ronneby" och "Sweden" på rad 2 och 3?
                                Click image for larger version

Name:	fm-20170811-5.jpg
Views:	1
Size:	137,6 KB
ID:	566034

                                Comment

                                Working...
                                X