Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FM Konstglas Ronneby / Marcolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    ...att om jag lägger in den på FM-tråden
    så kanske någon av FM-pesarna kan av-
    göra om det kan vara ett FM-föremål.
    Om inte så ber jag om ursäkt och föreslår
    att inläggen raderas.

    http://precisensan.com/antikforum/sh...ght=korsn%E4bb


    Hej Prylsnubben,

    30 års produktion i Ronneby. Många föremål/modeller som tillverkats under den perioden. Man kan inte omedelbart känna igen allt. Det kan kännas bekant men utan bra underlag/bilder så låter frågeställaren det förbli ett mysterium.

    Du vet ju själv när man ska försöka identifiera något, t.ex. en vas. Flera glasbruk har tillverkat liknande. Det kan komma förslag om fem olika glasbruk som tillverkat liknande. Det kan vara svårt att avgöra men då kommer vi till vikten av att kunna se detaljer. Då kan detaljer avgöra. Något är typiskt för vissa glasbruk, något är typiskt för andra glasbruk. Därför det är viktigt med hur man presenterar en fråga om id.

    Man behöver t.ex. kunna se kvaliten på glaset, finns bubblor, lusighet, orenheter i glaset.
    Viktigt att lägga in en bild på botten. När det gäller bild på botten så är det inte enbart fråga om huruvida det står något där eller inte. Det behöver alltid framgå hur botten är slipad, matt eller blankpolerad, planslipad eller kulslipad, samt hur kanten runt ser ut (fasad, skarp, naggig).

    När det gäller storlek på bilder så kan man använda de riktlinjer som ges på PES.
    Bifogade filer

    Comment


    • Tack för föreläsningen alegni, men FM-glas är ju inte ett av mina
      specialintressen, det känns inte så viktigt att behöva en fotokurs
      för att bedöma mitt föremål. På andra trådar fotograferar man med
      mobilen och bilderna blir lite hursomhelst, det är ju inte så kul alla
      gånger kanske men på FM-tråden känns det som att man även ska
      ha fotografering som specialintresse. Går det inte att identifiera
      korsnäbben så går det inte, ingen fara.
      En fantastisk tråd är det iaf, jag vill inte att den ska bli sönderhackad.

      Mvh prylsnubben Bosse Carlsson

      PS Jag skulle inte lagt in en fråga på en dokumentationstråd, fel av mig!
      Last edited by prylsnubben; 2021-10-07, 19:21.

      Comment


      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Tack för föreläsningen alegni, men FM-glas är ju inte ett av mina
        specialintressen, det känns inte så viktigt att behöva en fotokurs
        för att bedöma mitt föremål. På andra trådar fotograferar man med
        mobilen och bilderna blir lite hursomhelst, det är ju inte så kul alla
        gånger kanske men på FM-tråden känns det som att man även ska
        ha fotografering som specialintresse. Går det inte att identifiera
        korsnäbben så går det inte, ingen fara.
        En fantastisk tråd är det iaf, jag vill inte att den ska bli sönderhackad.

        Mvh prylsnubben Bosse Carlsson

        PS Jag skulle inte lagt in en fråga på en dokumentationstråd, fel av mig!

        Prylsnubben, jag funderade lite mer på din fågel när jag var ute, och kom på några intressanta saker jag skulle kolla upp när jag kom hem. Som samlare är jag van att jämföra/titta på detaljer. Tror möjligen att jag är på rätt spår … men så ser jag ditt svar. Vilken trist attityd du uppvisar. Men jag ska inte ”föreläsa” för dig med mina teorier, istället önskar jag dig lycka till med id för din fågel.
        Last edited by alegni; 2021-10-08, 01:28.

        Comment


        • Efter alla vackra fiskar och fåglar kommer här en stor fet gris. 12 cm lång och 11 cm hög. Vikten är 853 g. Inte så många i stian men en grön dito finns på # 2824 och en blå mindre #645.
          Bifogade filer

          Comment


          • .

            Dokumentation - Etikett – Made in Sweden


            Det händer att vi hittar föremål från FM Konstglas/Marcolin med etikett: Made in Sweden. Men vilka olika varianter av etiketten ”Made in Sweden” har FM/Marcolin använt under åren?

            Kan alla FM/Marcolin-intresserade vänligen se efter vad ni har i er samling/på era hyllor, så får vi se vilka varianter som kan tänkas dyka upp.

            Det är intressant att få bild på föremålet, samtliga etiketter som sitter på föremålet samt om signering finns så ta även bild på den. Tack!

            Mitt bidrag blir en tjur. Den har ingen signering.
            Bifogade filer

            Comment


            • Hej på er,
              Då det råder lite torka i FM tråden får jag passa på och visa upp min liggande hund/snobben.
              Osignerad och 17cm lång.
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                .

                Dokumentation - Etikett – Made in Sweden


                Det händer att vi hittar föremål från FM Konstglas/Marcolin med etikett: Made in Sweden. Men vilka olika varianter av etiketten ”Made in Sweden” har FM/Marcolin använt under åren?


                Mitt bidrag blir en tjur. Den har ingen signering.

                Hej! Mkt trevlig tjur du visar Jag saknar den här modellen och man ser den inte så ofta.

                Har få föremål med den här etiketten, men jag hittar två varianter, varav den ena ser ut att vara samma typ som du visar.
                Tyvärr har mina föremål inga andra etiketter eller signering.
                Mvh
                Bifogade filer
                Last edited by Skogens; 2021-11-08, 08:34.

                Comment


                • Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                  Dokumentation - Etikett – Made in Sweden
                  Det händer att vi hittar föremål från FM Konstglas/Marcolin med etikett: Made in Sweden. Men vilka olika varianter av etiketten ”Made in Sweden” har FM/Marcolin använt under åren?
                  Kan alla FM/Marcolin-intresserade vänligen se efter vad ni har i er samling/på era hyllor, så får vi se vilka varianter som kan tänkas dyka upp.
                  Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                  Har få föremål med den här etiketten, men jag hittar två varianter, varav den ena ser ut att vara samma typ som du visar.
                  Stort tack, Skogens. Tack för bidrag/fina bilder, samt tack för ditt engagemang.





                  Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                  Hej på er,
                  Då det råder lite torka i FM tråden får jag passa på och visa upp min liggande hund/snobben.
                  Osignerad och 17cm lång.
                  Bra att du är på hugget, Cenedese.

                  "råder lite torka i FM tråden"
                  Men hallå alla FM-vänner, detta är ju faktiskt något vi kan råda bot på.
                  Jag föreslår att vi drar igång en kavalkad med bilder på FM Konstglas/Marcolin-föremål. Visa upp era inköp, stora som små, allt är välkommet. Vad har ni hittat under året, vi är nog alla nyfikna på vad som gömmer sig på hyllorna. Jag har en FM-vas som jag inte visat upp så den ska jag lägga in bilder på. Ser fram emot bilder från er alla, ögongodis att njuta av.
                  Last edited by alegni; 2021-12-15, 19:14.

                  Comment


                  • Ett av lördagens inköp, en fågel. (Det ska väl vara en svan?) Etikettmärkt, osignerad. Höjd c:a 13 cm, längd c:a 18 cm.

                    Click image for larger version

Name:	FM4 (2).jpg
Views:	1
Size:	37,5 KB
ID:	575790

                    Click image for larger version

Name:	FM5 (2).jpg
Views:	1
Size:	42,3 KB
ID:	575791
                    Last edited by Eskil; 2021-12-19, 15:31.

                    Comment


                    • Denna lilla elefant fick följa med hem idag. Osignerad och saknar etikett, men det är väl FM...
                      Längd c:a 16 cm, höjd c:a 11,5 cm.

                      Click image for larger version

Name:	FM9 (2).jpg
Views:	1
Size:	33,6 KB
ID:	575812

                      Click image for larger version

Name:	FM7 (2).jpg
Views:	1
Size:	30,5 KB
ID:	575813

                      Click image for larger version

Name:	FM1 (2).jpg
Views:	1
Size:	28,6 KB
ID:	575814

                      Comment


                      • [QUOTE=Eskil;289037]Denna lilla elefant fick följa med hem idag. Osignerad och saknar etikett, men det är väl FM...
                        /QUOTE]



                        Hej Eskil, jättefina föremål du hittat! Elefanten ser ut att vara en M-487 "Jumbo" och "svanen" tror jag är en And B-625.

                        Mvh
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Jag har roat mig lite med att försöka matcha olika föremål med äpplen som C-86 och B-632 mfl, så mitt bidrag till kavalkaden blir ett axplock från det.

                          God fortsättning och gott nytt år FM-vänner!
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Forts..
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Tack, FM-vänner! Vilken trevlig bildkavalkad ni har bjudit på. En helt underbar presentation, samt en variation av föremål som ger en överblick av Marcolins produktion.

                              Vi avrundar 2021 och riktar blicken mot 2022. Tack för i år, och väl mött nästa år!

                              I FM-tråden har vi pratat ping-vin vid olika sammanhang, t.ex. när FM-tråden fyller år, och gissa, gott folk, vad jag äntligen har hemma. Jo, en flaska ping-vin. Så mina pingviner står nu redo att skåla in det nya året.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hallå alla FM-vänner på sista dagen i januari.

                                Hallå?

                                Oj, det är bara jag här…..

                                Då finns det ingen att visa bilder för…..
                                Vas – 36 cm hög
                                signerad:
                                Benito Marcolin
                                FM Konstglas Ronneby 1982

                                Jag slänger in en bild här i tråden. För den som är intresserad så finns det fler bilder att beskåda här.


                                .
                                Bifogade filer
                                Last edited by alegni; 2022-01-31, 20:29.

                                Comment

                                Working...
                                X