Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söholm / Søholm - c:a 1950 - 1996

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Välkommen till forumet!

    Comment


    • Säger också välkommen.

      Det man kan tillägga, är att i boken om Söholm (utgiven av Bornhoolms museum 1992) ses på hela sidan 91 ett reklamblad för bordsservisen Granit.
      Din tekanna ingår i den, och kostade 57 danska kronor i maj 1971. MP formgav, medan Jûrgen C. Bote svarade för glasyren.
      "Servisen Granit blev en succé, som föll i publikens smak, men då det var komplicerat och dyrt att framställa, slutade man i efter hand att tillverka den." står det också.

      Comment


      • Vas. MP samt signatur

        Hej!
        Hjälp! Jag har kört fast här. Vad står det för nånting? Vet ni vem som har gjort vasen? Har googlat febrilt utan att hitta nåt och börjar bli småtokig...
        tacksam för hjälpen.

        mvh bonnie
        Bifogade filer

        Comment


        • Hej bonnie!

          Din vas är från keramikfabriken Söholm. Tyvärr vet jag inte vem MP är, men under vasen ska det nog stå Söholm, Danmark, Stentöj, (med danskt ö)
          Gideon har skrivit en förträfflig dokumentation över fabriken:

          Comment


          • Tack så mycket för hjälpen!!!

            Comment


            • Tusen tack, Kaptenen!

              Comment


              • En liknande..........http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1263240429

                Comment


                • Maria Philippi, född i Hamburg, och konstskola i samma stad. Därefter i lära i en keramisk verkstad och utförde gesällprov.
                  Efter praktik på olika verkstäder och ett längre studieuppehåll i Frankrike, satte sig Maria igen på skolbänken, i mästarklassen i den keramiska yrkesskolan* i Höhr-Grenzhausen i Tyskland. Efter att ha avlagt mästarprov var hon lärare i några år på en keramisk yrkesskola i Wien.
                  Från 1962 till ungefär 1970, var Maria Philippi anställd hos Söholm. Hon har formgett serviser, bland annat den mycket sålda servisen ´Granit´, reliefer, bidrog till serien ´Alkali`med mera. Hon har åstadkommit många fina arbeten, präglade av formsäkerhet.
                  Ur boken Söholm, av Ann Vibeke Knudsen, Bornholms museum (1992).

                  * Idag Fachschulen für Keramikgestaltung und Keramiktechnik

                  Comment


                  • Marskatt

                    När man ska skaffa katt bör man veta att det kan ta tid att bekanta sig med den. Det har tagit flera timmar i eftermiddags, men trots detta lyckas jag inte komma fram till varifrån han är. Utifrån bilderna ser man att han inte är en solkatt!

                    Jag känner igen honom, men nu har har jag snart varit runt i hela Skandinavien. Sökandet startade i Karlskrona. Ganska stor och välväxt är han; hela 14 cm hög.

                    Hjälp!

                    Click image for larger version

Name:	Katt 4 res.jpg
Views:	1
Size:	31,7 KB
ID:	645290Click image for larger version

Name:	Katt 1 res.jpg
Views:	1
Size:	33,8 KB
ID:	645291Click image for larger version

Name:	Katt 2 res.jpg
Views:	1
Size:	35,2 KB
ID:	645292Click image for larger version

Name:	Katt 3 res.jpg
Views:	1
Size:	30,7 KB
ID:	645289Click image for larger version

Name:	Katt 6 res.jpg
Views:	1
Size:	84,3 KB
ID:	531045Click image for larger version

Name:	Katt 5 res.jpg
Views:	1
Size:	24,8 KB
ID:	531039Click image for larger version

Name:	Stämpel detalj res.jpg
Views:	1
Size:	21,4 KB
ID:	645293
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ser den inte ut att komma från Bornholm ??

                      Comment


                      • Min första tanke var Kjeld Jordan för Palshus, sedan ändrade jag mig till Syco för att sedan ändra mig till Söholm. En riktig svår misse att finna. Den har ju riktig attityd med svansen rakt upp och stiliserade drag. Vi ger inte upp!

                        Comment


                        • Tack!

                          Det som inte riktigt stämmer med Søholm är den delvis sidenmatta glasyren. Kvaliteten känns bättre än Søholms, mer gedigen på något sätt.

                          Att jag började på med Karlskrona är att jag får känslan av att det är porslinsmassa och jag tänkte på Brita Mellanders figuriner, men det känns inte riktigt som hennes stil.

                          Av stämplen eller ristningen kan jag nog få in alla tänkbara tillverkare- med lite fantasi går det.

                          Comment


                          • Söholm känns bra här, men jag undrar om inte Knud Basse känns bättre?

                            Comment


                            • Glöm det där med Knud Basse, även om djurets huvud (närgånget) kan påminna om den på hans stående mård.
                              Katten, vars uppståënde svans väckte mitt bildminne till slut, ledde till sidan 122 i Søholmsboken. Där ger den namnet Børge Jørgensen, som i sin tur leder vidare till tråden från 2009:

                              Comment

                              Working...
                              X