Förvånad att du glömde Orla Muff när du var inne på storögda djur Gideon :-)
Men visst har du rätt om Haico. Hans unika stengods är fantastiskt och jag har några stora serietillverkade skålar som är riktigt bra.
Förvånad att du glömde Orla Muff när du var inne på storögda djur Gideon :-)
Men visst har du rätt om Haico. Hans unika stengods är fantastiskt och jag har några stora serietillverkade skålar som är riktigt bra.
Har en fråga ang denna keramiktavla, som jag gillar, främst för att jag tycker så mycket om fåglar. Det är en tungviktare, väger 3240 gram, så det räcker inte att ”hänga upp” den på väggen. Den bör nog förankras. Storleken är 37 x 30 cm och eftersom fåglarna är i kraftig relief är tjockleken ca 6 cm.
Jag kan se att den har en signatur i nedre vänstra hörnet – men jag kan inte tyda den. Vet inte heller om ”K”:et på baksidan har med konstnären att göra. Det är det jag önskar hjälp med. Vem har gjort den? Och när? vore också trevligt att veta. Har letat, googlat och ”haft mig” för att själv finna svar på frågorna men har gått bet.
Står det inte Søholm Bornholm Denmark stentøj (stengods).
Tack Susiflätan! Visst står det Söholm.Har googlat lite till på just det namnet.
Så har jag även vänt och vridit på "fågelklumpen" och kunnat tyda signaturen i vänsterhörnet (tror jag). Det verkar stå AME - bokstäverna ihopskrivna, dvs att M:ets "ben" utgör A:ets högra ben och E:ets "rygg".
Himmel det blev visst lite krångligt i beskrivningen. Kvarstår frågan vem denna / denne AME kan vara.
denna lilla figurin eller vad man nu ska kalla det är märkt under med made in söholm Denmark 785 vart hittar man info om söholm?
finns det nått sätt att avgöra hur gammal den är?
livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!
Du kan ju borja har.....
http://www.ceramicstoday.com/article..._ceramics3.htm
Prova googla pa "Bornholm ceramics" kanske blir det ett napp eller tre......
Brudparet gjordes av Svend Nielsen, Söholm i Bornholm, och lanserades 1953 i polykroma färger. Senare såldes en billigare variant i blått och vitt, då den blev populär present att ge bort.
Den blev också i många år framställd åt Rönne kommun, som gav figurinen till borgerligt vigda par.
tack gideon vad skulle jag ha gjort utan din hjälp =) *niger djupt*
livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!
Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)