Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Uhr

Uhr

Minns kanske fel men, diskussionen kring korta signaturer på tryckta textilier har förekommit. Kom själv över en hel del info kring sign: UHR som finns på otalet textilier med tryck! Är ngn intresserad, skriv en rad här.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Självklart! Om det hade stått MHR hade jag gissat på Märta Helena Renstierna. Men UHR har jag ingen aning om. Det här intresset gäller ju även de som skriver ut en längre signatur eller som skrivit hela namnet men hamnat i glömska. Ilse Roempke var en sån där härlig aha-upplevelse!

Sen finns också alla matt-signaturer, men det var inte det du menade nu va?

Loppade en bok: 50 år i och kring Göteborg. Författad av Ingrid Uhr och utgiven i samband med hennes 50-årsdag och hennes o makens (Lars-Ivar) konstutställning på Galleri Galax i oktober 1981. Utgivet på eget förlag.
    F. 1931 12 okt. Boken är en" illustrerad uppsats" av tiden från 1930 - 70-talet.
    UHR var således ingen.
    Ex. från konstindustriskolan 1957. Har stud. vid Gustavus Primus Målarskola 1975-77.
    Medlem av KRO o Gbg konstnärsklubb.
    Antalet separatutställningar 1961, 1977. 1979.
    Sedan i en rinnande flod utställningar över götaland, Har gjort utsmyckningar i offentlig miljö, flera av dem i samerbete med maken. Ex. AB Volvo. Hallands Läns Landsting, Liksom Älvsborgs läns landsting. Hagakyrkan Gbg. Biskopsgårdens kyrka o församlinghem.
    Den som vill kan nu söka vidare när namnet finns och lite data. Vet inte om hon är i livet idag.
    Boken är illustrerad.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Det verkar ju logiskt. Finns det en antydan i texten att hon gjort textiltryck också, eller är det fortfarande bara starka misstankar?

Jodå hon har gjort textiltrycken. Hennes illustrationer är lätt igenkänningsbara för de som stött på hennes tryck. Även namnet UHR på omslagssidan illustrerar hennes textil-sign.

Här kommer min nyloppade UHR-bonad:
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Tack Äjth för dessa upgifter, mycket intresant. Det fins många dolda märkningar på textiler.

Kul! Jag har hittat flera grejer som jag sålt med signaturen, nu vet jag vem det är!
    http://www.porslinsbloggen.se/

Jag känner ingen signaturen och "stilen" på trycket. Gillar det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •