Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Butelj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Butelj

    Såg att ni tycker det är tyst här nu i Januari, så jag tänkte visa min butelj
    som kom per post idag.

    Har ni några förslag om tillverkningsland, ålder och vilken dryck som den
    kan tänkas vara ämnad för?

    Den har sandpuntel ska jag väl tillägga och att den inte är Svensk.
    Bifogade filer

  • #2
    Man får en tanke att det torde vara en vinflaska. Från norra delen av Europa.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Inlägg raderat.

      /Admin
      /Admin
      admin@precisensan.com

      Comment


      • #4
        Jag ser att Bruce har varit på buteljen.

        Comment


        • #5
          AF Du får nog avslöja vad det är för butelj.

          Det verkar för mig som om buteljmynningen blivit uppvärmd efter att den skränkts av. Ligger det också en liten "glastråd" över mynningen om jag inte ser fel.
          Lasse

          Comment


          • #6
            Nja avslöja och avslöja det är inte så lätt med buteljer alltid LasseC,
            jag vet inte säkert därför undra jag om någon här har ideer om den.

            Men jag tror det är en champangeflaska ifrån Frankrike och ska man
            se på regalinen så skulle jag säga senare delen av 1700-talet.

            Möjligen vin som LS säger, men annars är den mycket lik den här
            buteljen föutom att min har en äldre variant av regalin.
            Min är något mindre, 26.5cm hög och lite drygt 7cm i diameter.

            Comment


            • #7
              Jag tror på Champagne-teorin. Under förutsättning att det är mycket glas i flaskan, är den tung?
              Frilagda ringar kan ibland finnas fram till runt 1840, så första halvan av 1800-talet skulle kunna vara ett försök till datering.
              Om jag minns rätt var man i Frankrike tidigt ute med litersystemet, har flaskan en literrymd skulle tillverkningslandet också kunna anas.
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

              Comment


              • #8
                Den har ganska mycket glas i sig, inte som moderna champangeflaskor
                förvisso.

                Jodå visst finns det som du säger frilagda regaliner/ringar fram till
                1840 och även senare på vissa flaskor.

                Men det var formen på min regalin som gjorde till att jag tror på
                senare delen av 1700-talet.
                Nu ska man ju inte bara gå efter regalinen som du brukar säga, men
                om man tittar på franska, Tyska, belgiska och Holländska flaskor i
                Van de Bossches bok så stämmer 1700-talet.

                Min har en spetsig regalin, alla flaskor i boken som är ifrån 1700-talet
                har så, medan de ifrån 1800-talet har en rund regalin eller fyrkantig.
                Rita lite så du ser hur jag menar, för på mitt foto kanske det inte syns.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  LasseC buteljmynningen har som det serut blivit uppvärmd efter att ha
                  avkränkts, det du tycker serut som en glastråd är bara märken som blivit
                  vid tillverkningen ( vriden hals ).

                  LS jag har mätt buteljens volym nu, den rymmer 5dl dit strecket är som
                  jag målat dit, kan det tala för Frankrike och deras metersystem?

                  Titta efter när de införde metersystemet och det var år 1795 man
                  införde det i Frankrike.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Nog tycker jag att det lutar åt Frankrike för si så där 150 - 200 år sedan. Vore kul om någon kontinental flaskexpert skulle finna detta forum, i och med att det är så mycket mer än svenska flaskor på tapeten numera. Men jag misstänker att även de skulle komma med väldigt svepande och generella försök till förklaringar. Det är inte lätt, och tur är väl det för annars hade man ledsnat för länge sedan, är det inte lite på det viset AF?
                    --I de blindas rike är den enögde kung.--

                    Comment


                    • #11
                      Jo visst är det så LS!

                      Buteljens form och glasmassa säger 150-200år gammal som du säger och
                      det låter helt rimligt, jag glömmer mina reagalin funderingar på den, för ser
                      man på helheten på buteljen så kan den vara gjord även år 1850.

                      Comment

                      Working...
                      X