Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glimma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Glasmannen Visa inlägg
    har jag inte fel för mej så var del väl en av dom som startade Gränna glasbruk/hytta runt 1970...jag ska bena ut antalet som jobbade på glimma när jag träffar ingvar Ekvall som är uppväxt på bruket o vars far var en av designerna på bruket,,,,mvh Lasse


    Det är Germano Padoan du tänker på!

    Du kan läsa lite mer här, i FM Konstglas tråden:

    Comment


    • #17
      Hej alegni...trevlig läsning,,,tackar för info...Jag har för mej att när elme glasbruk kursade 1970 så försvann vissa formar till gränna glasbuk bl.a. servis modellen Ilug,,,,mvh Lasse

      Comment


      • #18
        Gränna Glashytta.

        Hejsan.

        Gränna Glashytta köpte en hel del formar under 70 talet, men hyttan startades 1964, pappa kom dit Augusti 65. Gränna Glasbrukhar kvar många formar och även en press som stammar från förra sekelskiftet, det går att pressa med den fortfarande och tills nyligen var den utlånad till ett museeum, alla andra pressar och många formar är skrotade. Det används inte längre, formarna är för slitna.

        Mvh Paul Padoan


        Ursprungligen postat av Glasmannen Visa inlägg
        Hej alegni...trevlig läsning,,,tackar för info...Jag har för mej att när elme glasbruk kursade 1970 så försvann vissa formar till gränna glasbuk bl.a. servis modellen Ilug,,,,mvh Lasse

        Comment


        • #19
          Den här vasen tror jag också är från Glimma och har en del formspråk gemensamt med "Italienarna" härovan men känns på något sätt äldre, lite jugendkänsla. Finns det någon som vet något?
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
            På skylten i montern står det "4 Italienare på Glimma på 1950-talet Germano och Livio Padoan, Josef och Benito Marcolin.
            Här kommer bild på min Glimma vas. Vackert gul och ametist. Vasen är ca 35 cm hög.
            Som samlare av FM Konstglas, Ronneby, så är jag självklart nyfiken på vem som kan
            ha designat/formgivit vasen. Någon av bröderna Marcolin, någon av bröderna Padoan?

            (Min vas är omärkt, ingen signering eller etikett, men baserat på tidigare bilder i denna
            tråd så utgår jag ifrån att detta är Glimma glasbruk)



            Jag har ett annat objekt som också går i gult och ametist (ska nog vara en räv, troligtvis
            en ökenräv), gjord av FM Konstglas, Ronneby.



            Ursprungligen postat av Glasmannen Visa inlägg
            har jag inte fel för mej så var del väl en av dom som startade Gränna glasbruk/hytta runt 1970...jag ska bena ut antalet som jobbade på glimma när jag träffar ingvar Ekvall som är uppväxt på bruket o vars far var en av designerna på bruket,,,,mvh Lasse
            Hur gick det? Fick du "benat ut" antalet som jobbade på Glimma?
            Skulle vara mycket trevligt och intressant att få ta del av den information som kom
            fram vid din träff med Ingvar Ekvall. Tack på förhand!

            .
            Bifogade filer
            Last edited by alegni; 2008-09-02, 03:53.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
              Någon av Italienarna som var på Glimma, Lasse vet nog bättre vem av dom, här kommer ytterligare en bild på några trevliga vaser från Glimma Glasmuseum.

              Lasse allt OK med mej.
              jäkligt snygga glaspjäser maria den gråblåa till vänster är det oxå glimma den verkar vara ganska tjockväggig
              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

              Comment


              • #22
                Visst är väl vasen Glimma glas, Lasse kan du verifiera det? Allt glas på nedre våningen har jag för mej är Glimma glas, förutom dom större pjäserna som är skänkta och står underst i skåpet med dom fina figurinerna.
                I’m a real mean bitch!

                Comment


                • #23
                  Ja det är en glimma även den,,,,lite ovanlig,,,mvh,,Lasse

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Här kommer bild på min Glimma vas. Vackert gul och ametist. Vasen är ca 35 cm hög.
                    Som samlare av FM Konstglas, Ronneby, så är jag självklart nyfiken på vem som kan
                    ha designat/formgivit vasen. Någon av bröderna Marcolin, någon av bröderna Padoan?

                    (Min vas är omärkt, ingen signering eller etikett, men baserat på tidigare bilder i denna
                    tråd så utgår jag ifrån att detta är Glimma glasbruk)



                    Jag har ett annat objekt som också går i gult och ametist (ska nog vara en räv, troligtvis
                    en ökenräv), gjord av FM Konstglas, Ronneby.





                    Hur gick det? Fick du "benat ut" antalet som jobbade på Glimma?
                    Skulle vara mycket trevligt och intressant att få ta del av den information som kom
                    fram vid din träff med Ingvar Ekvall. Tack på förhand!

                    .


                    Hej igen Glasmannen!

                    Ytterligare en liten undran!

                    När var Gunnar Nylund på Glimma?

                    Tack på förhand!

                    Comment


                    • #25
                      Jag har en liten glasbok där det har blivit tokigt med Glimma glasbruk.

                      Där räknas först Glimåkra glasbruk upp och sedan även Glimma glasbruk,
                      alltså ser det ut som två olika glasbruk men det är väl ett och samma, inte sant?
                      Det har väl inte funnits mer än ett glasbruk i Glimåkra, dvs. Glimma glasbruk.

                      Kan någon också bekräfta datum för Glimma glasbruk. Boken säger start 1954 vilket är fel.
                      Är startdatum 1918 eller 1919 och stängde dom ner 1968 eller 1969.

                      Tacksam för svar!

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Jag har en liten glasbok där det har blivit tokigt med Glimma glasbruk.

                        Där räknas först Glimåkra glasbruk upp och sedan även Glimma glasbruk,
                        alltså ser det ut som två olika glasbruk men det är väl ett och samma, inte sant?
                        Det har väl inte funnits mer än ett glasbruk i Glimåkra, dvs. Glimma glasbruk.

                        Kan någon också bekräfta datum för Glimma glasbruk. Boken säger start 1954 vilket är fel.
                        Är startdatum 1918 eller 1919 och stängde dom ner 1968 eller 1969.

                        Tacksam för svar!
                        Fick du klarhet i detta, alegni? Tråden slutade med din fråga - utan att någon svarade i höstas.
                        Jag har i ett annat sammanhang, förra veckan, listat ut skånska glasbruk från Glasboken av Carl Hermelin och Elsebeth Welander. Där anges endast ett glasbruk i Glimåkra socken - nämligen Glimma med årsangivelsen 1918 - 1969.

                        Följande skånska glasbruk med ”blandad” tillverkning finns i förteckningen över svenska glasbruk i Glasboken av Carl Hermelin och Elsebeth Welander. Boken utgavs 1980.

                        Kvidinge i Herrevads socken 1576 – 1582
                        Esperöd i Vånga 1690 - ?
                        Henrikstorp i Perstorp 1692 – 1762
                        Hälsingborg I 1873 – 1874
                        Sibbhult i Hjärsås 1892 – 1900
                        Hälsingborg II 1896 – 1908
                        Färe i Hjärsås 1896 – 1917
                        Dänningarum i Broby 1899 – 1900
                        Perstorp 1914 – 1936
                        Glimma i Glimåkra 1918 – 1969
                        Trelleborg 1919 – 1957
                        Billesholm i Risektslösa 1933 -
                        Klippan i Gråmanstorp 1935 – 1943
                        Landskrona 1943 – 1945
                        Hyllinge i Västra Broby 1962 – 1979
                        Last edited by Rebello; 2009-03-28, 16:32.

                        Comment


                        • #27
                          Det stämmer inte riktigt Glimma startade 1919 o inte 18

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                            Fick du klarhet i detta, alegni? Tråden slutade med din fråga - utan att någon svarade i höstas.
                            Jag har i ett annat sammanhang, förra veckan, listat ut skånska glasbruk från Glasboken av Carl Hermelin och Elsebeth Welander. Där anges endast ett glasbruk i Glimåkra socken - nämligen Glimma med årsangivelsen 1918 - 1969.

                            Ja, jag fick svar privat.....

                            Enligt dom uppgifter jag har fått så är det ett glasbruk i Glimåkra

                            Glimma glasbruk i Glimåkra, 1919-1969

                            Comment


                            • #29
                              Behöver de inte ett kärleksfullt hem??????

                              Jag måste bara få lägga till att dessa två
                              den häftiga vasen o den lite uppkäftiga hunden? skulle omdelbart få ett hem hos mig

                              De får mig verkligen att le åt hela livet!!

                              Underbara

                              Alltså, blev nog ett litet fel, men va gör det. Det är alltså de UNDERBRA gulgröna charmskapelserna på förra sidan jag vill ha hem
                              Last edited by annestig; 2010-09-01, 16:38.

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

                                Ja, jag fick svar privat.....

                                Enligt dom uppgifter jag har fått så är det ett glasbruk i Glimåkra

                                Glimma glasbruk i Glimåkra, 1919-1969
                                Den 7 juli 1918 skrevs kontrakt med 125000 kr i aktiekapital och med Albin Creutzer som disponent att grunda ett glasbruk i Glimåkra. Den 4 mars 1919 startade arbetet på bruket som kom att få namnet Glimma Dessa uppgifter är hämtade från en uppsats av Monica Berger om Sibbhults och Färeköps glasbruk.

                                Comment

                                Working...
                                X