Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min första knoppöl!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Min första knoppöl!

    Har idag inhandlat min första knoppöl, alldeles för dyrt förmodligen. Inget märkvärdigt, men var tvungen att ha den inspirerad av alla glasnördar här.
    Den är märkt med ett "O" omgivet av tre femuddiga stjärnor och därunder "1/3 Lit."
    I botten är den märkt med "1900". Märkningen är liksom dubblerad och lite suddig.
    Var och när är frågan.
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Försöker mej på ett svar med ledning av LS utmärkta bok.
    Blir säkert snabbt rättad om jag har fel.
    Österviks glasbruk. År 1900.
    Prickarna på Ö är tydligen svåra att se.

    Comment


    • #3
      Tack för ditt svar. Har lovat mig själv ett ex av LS bok, men det verkar aldrig bli av att skaffa den.

      Flaskan är för övrigt i tre delar som jag kan se på skarvarna.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Du kan säkert köpa direkt genom LS, knoppsölboken.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Knoppöl med år 1900 är ganska svåra att hitta då det var ett brytnings år,
          man införde årtalsmärkning under år 1900, när? Vet inte när under året
          beslutet tog.

          Sedan skriver ju LS att inte alla bruk märkte år 1900, utan många började
          inte förens året efter med 1900+1 eller 1900.1 m.m.

          Så man får annta att en del som man tror är 1890-tals utan årtal kan vara
          ifrån bruk som körde på under hela år 1900 och fram tills man märkte
          1900+1

          Comment


          • #6
            Då var den inte så vanlig som jag trodde. Österviks ska visst vara lite ovanligt också, eller har jag fel?
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Beror kanske på vart i landet man bor, men jag ser dem ibland, men de
              är inte de 5 lättaste här i mina trakter.

              Här där jag bor är Hammar, Borensberg, Årnäs, Liljedahl och Surte
              det man ser i alla antikaffärer och loppisar.

              Comment


              • #8
                Förlåt en total imbecill på området: Österviks är alltså glasbruket?
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Ja det stämmer bra Greven, Ö märkta knoppisar är gjorda på Östervik
                  och din är munblåst i en tredelad form.

                  Comment


                  • #10
                    AF Du måste väl tala om att Östervik ligger i Småland

                    Comment


                    • #11
                      I min lilla värld hade det varit mer logiskt att bryggeriets symbol funnits på flaskan.
                      Vad var syftet med att ha glasbrukets symbol så påtagligt synligt? Något slags pantsystem?
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        I LS eminenta bok kan man läsa "Vitsen med att märka flaskorna med signatur var att bryggerierna skulle veta var de var tillverkade" Bryggarna måste ju veta vart de skulle klaga om inte flaskorna höll. Du får nog snarast skaffa boken Greven
                        Last edited by LasseC; 2006-01-07, 00:47.

                        Comment


                        • #13
                          Tack för alla svar tålmodiga människor!
                          Jag har redan kontaktat LS om boken, men jag är så nyfiken ju.
                          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                          Konfucius

                          Comment


                          • #14
                            Bruken gjorde ju mängder med knoppölsflaskor, det rör sig om flera
                            miljoner knoppisar, man skrek efter knoppöl då man ibland inte fick
                            fram så många flaskor som marknaden krävde.

                            När det fanns ledig kapacitet på något bruk kunde B.F AB skicka dit formar
                            som bara var märkte med LIT. och 3 stjärnor, inget bruksnamn för att få
                            fram fler flaskor.
                            Flaskorna var gjorda för att gå i omkrets upp till 100 gånger och de verkar
                            ha gått runt ganska friskt runt hela Sverige.

                            Därför hade det varit lite opraktiskt och dyrt för många bryggerier att märka
                            bryggerinamn på flaskorna.
                            Först hade det blivit dyrt för ett litet bryggeri att ha en egen loggoflaskform
                            och sedan hade det nog blivit krångligt med returerna, så just rätt bryggeri
                            fått tillbaka sina loggomärkta flaskor för påfyllning.

                            Men det finns bryggerier som haft egna loggon på knoppölen, men det var
                            nog inte så många som hde det.

                            Själv skulle jag bli ganska nöjd om jag hitta en knoppöl med Askersunds-
                            bryggeri på, men det finns nog med störrsta säkerhet inte någon sådan.

                            Comment


                            • #15
                              LasseC det är klart det glömde jag skriva ( att Östervik ligger i Småland ),
                              Österviksknoppisen du fick av mig per post köpte jag på Öland i sommras
                              dessutom ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X