Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Allmogekeramik! - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogekeramik!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • PES är en stor inspirationskälla för mig.Här finns så mycket kunskap samlad på ett och samma ställe.Skönt att kunna få vara nördig tillsammans med likasinnade.

    Comment


    • Jag tackar så mycket för de fina bilderna och upplysningarna, Fnusfröken!

      Comment


      • A.M.Willner

        Har inte varit inne på detta forumet på ett tag.
        Kul att det gick att hitta en hantverkare som gjort krukan.Click image for larger version

Name:	A.M.Willner.jpg
Views:	1
Size:	90,2 KB
ID:	556651
        Köpte den av en Antikhandlare i Stockholm på 1990-talet. (Handlaren blev skjuten några år senare.)
        Jag kan inte annat än att instämma att den är formskön i sin enkelhet.
        Vore kul om någon har några fler alster att visa från denne krukmakare.....



        Ursprungligen postat av Gideon
        År 1890 och 1900 fanns varken krukmakare eller kakelugnsmakare i staden, och inte heller någon Villner överhuvudtaget. I hela landet fanns åtta Villner 1890, men ingen av dem i yrkena.
        Villner eller Willner finns inte heller med i Ellen Raphaels förteckning över kakelugnsmakare och gesäller fram till skråförordningens upphörande 1846. Fram till dess, under 1800-talet, fanns bara två kakelugnsmakarmästare i Askersund, och de hette Ekman resp Kullman.

        Det ser ut som att A.M. Villner hamnat "mellan två stolar" - det vill säga: Han blev etablerad efter 1846 och försvann ur folkräknarnas sikte redan 1890. Dessutom är kruset märkt 2 K, och litersystemet togs på allvar just kring 1890.
        Vår Villner har alltså haft otur i våra ögon, och får bli upprättad via forskning i lokala arkiv.

        En annan möjlighet, men inte så värst trolig, är att Villner var en gross-/viktualiehandlare som fick sitt namn stämplat av krukmakaren på annan ort. [/QUOTE]





        Kakelugnsmakare Anton Mauritz Willner född 17/4 1859 i Vimmerby

        hustru Maria Sofia Reinholdsson född 1860 i Hjo
        två döttrar Klara och Antonia

        1886 24/4 Flyttade till no 74 i Askersund kom från Hjo
        1890 5/4 Flyttade till Hjo
        1891 19/10 Flyttade till Askersund
        1894 24/11 Flyttade till Nässjö
        1894 Skriven i Åker Norregård, Nässjö Kakelfabrik, tills. med 3 döttrar och 2 söner

        Uppgifter från flyttningslängder och husförhörslängder Hjo resp. Askersund


        Tar mig friheten att flytta krukan till denna tråd.[/QUOTE]

        Comment


        • Är det möjligen någon som kan hjälpa mig att få veta varifrån den här hänkelvasen kommer? Målade styvmorsvioler där färgen runnit och på handtaget ett band och dekoration i blått. Invändigt ljus glasyr. Stämplad i två rader men jag kan inte läsa - varken med eller utan släpljus.....19,5 cm hög och 8,5 cm Ø i öppningen samt 12 cm Ø i botten.
          Bifogade filer

          Comment


          • Hej på nyåret Lars M. Nog ser det ut som Du börjar året i stor stil
            med PH (ev BH) Lundgren, Stockholm. Kolla på slutet i denna tråd.http://precisensan.com/antikforum/sh...light=lundgren
            Last edited by prylsnubben; 2015-01-05, 12:26.

            Comment


            • Tack Prylsnubben det gjorde du snabbt! Och jag som ägnade halva söndagen åt att leta igenom två allmogetrådar med närmare tusen inlägg. Men nu när jag vet syns det riktigt tydligt! Och så känns det bra att ha stöttat den lokala idrotten med en hel tjuga.

              Comment


              • Till dokumentationen och tyvärr utan märkning. Fyndat i skåne. Är nog mitt första äldre fat med årtal som jag fyndat.

                Click image for larger version

Name:	Äldre keramikfat.jpg
Views:	1
Size:	109,0 KB
ID:	557216

                Click image for larger version

Name:	Äldre keramikfat1.jpg
Views:	1
Size:	83,3 KB
ID:	557217

                Click image for larger version

Name:	Äldre keramikfat2.jpg
Views:	1
Size:	74,6 KB
ID:	557218
                Pes är mitt google.

                Comment


                • Grattis till Fyndet, wasistdas!

                  Comment


                  • Ett sent med stort tack Bengt H

                    Här kommer även en flaska med årtalsmärkning. Charmig tycker jag.

                    Click image for larger version

Name:	Flaska.jpg
Views:	1
Size:	64,9 KB
ID:	557328

                    Click image for larger version

Name:	Flaska1.jpg
Views:	1
Size:	62,8 KB
ID:	557329

                    Click image for larger version

Name:	Flaska2.jpg
Views:	1
Size:	60,7 KB
ID:	557330

                    Click image for larger version

Name:	Flaska4.jpg
Views:	1
Size:	60,0 KB
ID:	557331
                    Pes är mitt google.

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                      Ett sent med stort tack Bengt H

                      Här kommer även en flaska med årtalsmärkning. Charmig tycker jag.
                      Charmig är bara förnamnet, håll hårt i den när Polsson får syn på den.
                      Kolla särskilt inlägg 42 och Anno 1904.
                      Last edited by prylsnubben; 2015-03-10, 11:22.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Charmig är bara förnamnet, håll hårt i den när Polsson får syn på den.
                        Kolla särskilt inlägg 42 och Anno 1904.
                        http://precisensan.com/antikforum/sh...Lundholm/page5
                        Jäkla minne du har Prylsnubben. Den där tråden har jag ju läst, men kopplingen kunde jag inte göra. Stort tack.
                        Jag ska hålla hårt i den
                        Pes är mitt google.

                        Comment


                        • Kan någon hjälpa mig med den här äggkoppen och signaturen A.H.? I brist på säkrare uppgifter lägger jag in hönan bland allmogekeramiken. Färg och formspråk tycker jag talar i en viss riktning men jag hittar ingenting.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Hej Lars här är en omärkt . måste vara samma krukmakare

                            Comment


                            • Tack nobe för den länken som jag glömt!
                              Jag var också inne på västra Värmland men finner inget med A.H. Men nog är de lika!

                              Comment


                              • Trevligt med en signatur, Men jag har ingen aning vem det kan vara

                                Comment

                                Working...
                                X