Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Häftig sten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Orstenar är häftiga bildningar! Uppstår i mer eller mindre alla oljehaltiga sedimentära lager med tiden bara trycket är tillräckligt. De oljehaltiga sedimenten rör sig lättare än det övriga materialet och förflyttar sig sakta sakta genom berget och ansamlas i runda noder för att det är den form som ger minst spänning i berget. Dessa orkalkstenar som de också kallas använde man gärna som barn för att spela somliga vissa spratt med, knackade man lätt till en bit orsten med något hårt under näsan på någon så kunde man få se densamme svära något så gruveligt då stenen avger den vedervärdigaste lukt man kan tänka sig.

    Comment


    • #17
      Jag undrar om inte LS snart blir stensamlare. Vad gör han då med flaskorna?

      Det finns mycket underligt i naturen när man börjar undersöka den. Jag skall senare fota en orsten som jag har En är oarbetad och en är arbetad.

      Men jag håller med Lundegårdhs bild är otroligt vacker.

      Tyvärr finns inte den gode PH kvar i livet. Han dog för ett par år sedan. Han inrättade ett stenmuseum på Öland när han blev pensionär. Jag vet inte om hans fru driver det vidare.

      Comment


      • #18
        Blir LS stensamlare så har han det ju gott förspänt, flaskor är bra att ha stenar i! Visar upp dem snyggt och förhindrar en massa dammsamlande bara man försluter dem rätt! Och hur ofta är det inte man önskar att man hade en flaska eller något att lägga alla de däringa småflisorna som man inte kan med att slänga, men som inte går att ha uppe någonstans!?

        Hans samling tror jag finns kvar i stora drag, men jag tror inte att den är öppen för besök längre. Hans fru var inte heller alltför kry när jag ringde dem för ett besök för några år sedan. Men det är ju alltid värt att kolla upp.

        Ursprungligen postat av LasseC
        Jag undrar om inte LS snart blir stensamlare. Vad gör han då med flaskorna?

        Det finns mycket underligt i naturen när man börjar undersöka den. Jag skall senare fota en orsten som jag har En är oarbetad och en är arbetad.

        Men jag håller med Lundegårdhs bild är otroligt vacker.

        Tyvärr finns inte den gode PH kvar i livet. Han dog för ett par år sedan. Han inrättade ett stenmuseum på Öland när han blev pensionär. Jag vet inte om hans fru driver det vidare.

        Comment


        • #19
          Jung-Kee.
          Enligt Lundegårdh så innehåller diorit i många fall mindre mängder av kvarts.
          Ökar kvartshalten till mer än 10% så benämns den kvartsdiorit.
          Stämmer detta?

          Comment


          • #20
            Lådor kan innehålla mycket, i en av mina fann jag följande "stenar". Någon som ser nå´t speciellt eller är det mer att beteckna som allmängods.
            Bifogade filer
            --I de blindas rike är den enögde kung.--

            Comment


            • #21
              Kul med sten eller hur?
              Nr 1 ser spännande ut men vågar mej inte på någon gissning.
              Nr 2 har lila ametister.
              Nr 3 är porfyr
              Har ingen aning i övrigt. Sista stenen är kul. Någon typ av gråsten med den hårdare kvartsen kvar i en ring.

              Comment


              • #22
                Ja Du LS det är inte lätt så här att bara titta på några bilder men om jag skall leva upp till namnet så här kommer min gissning
                1 Är förmodligen blyglans det blanka och det gula är kopparkis. Hade det varit svavelkis hade det förmodligen haft en dragning åt grönt

                2 Den här är lite svår. Det violetta är förmodligen flusspat (fluorit) Men bottenstenen kan vara fältspat. Det finns några varianter på det här men jag vågar inte gissa.

                3 Är som Kecke säger en porfyr som legat och slipats av vatten och sand

                4. Är någon form av brecksia Alltså en krossad sten som har läkts ihop av t.ex.kvarts
                5 och 6 Det ljusa är förmodligen kvarts Nr6 ligger i ett mjukare matrial som slipats bort lättare än kvartsen.

                Men det är som gammalt glas det är bättre att få hålla det i handen.

                Comment


                • #23
                  Håller med LasseC i det mesta, men jag skriver min egen lista för klarhets skull:

                  1. Blyglans, kopparkis och siderit (brunt längst upp) tycker jag är rimligt att gissa på. Märk väl, gissa, sten är liksom glas något man behöver ha i handen.

                  2. Troligen lila fluorit i någon okänd matrix.

                  3. Porfyr.

                  4. Antingen en metamorf breccia eller bara metamorf i största allmänhet. De gröna linjerna är nästan garanterat epidot.

                  5. Kvartsitiskt (ljust) och något obestämbart mörkt, kanske andesitiskt eller granitiskt, eller vad som helt i princip, trumlade stenar är svåra att bestämma överhuvudtaget. Färsk brottyta behövs. (Tror att det rör sig om någon sprickfyllnad eller möjligen en sedimentär, lågmetamorf bergart, svårt att se på bilden)

                  6. Samma sak här, det ljusa är förmodligen utlöst kisel som fällts ut till något kvartskit. Intressant bildning i minst två steg. Verkar som att stenen har spruckit en gång för att läkas ihop (tunna linjen) och sedan spruckit igen vid något senare tillfälle och ånyo ha läkts ihop.

                  Comment


                  • #24
                    Kecke: Stämmer bra det, överstiger halten 30% så är det granit.

                    Comment


                    • #25
                      Håller med Dig J K att det förmodligen är epidot. Hade inte bilden framför mig när jag skrev.

                      Jag har tittat på nr 2 Matrixen kan ev vara spodumen men då är det ju inte så säkert att det är fluorit. Jag tänker på Varuträsk. Men det är som vi säger man måste hålla i det för att ha torrt på fötterna Så det här inlägget få ses som spekulationer.
                      mvh

                      Comment


                      • #26
                        Jag nämnde att jag skulle lägga in en bild på en orsten som var bearbetad.
                        Det var en norrman som bodde på Öland som svarvade i orsten Han hette Kåre Johansen En mycket duktig hantverkare som tyvärr har gått ur tiden.
                        Lägger in en bild på en oarbetad och en svarvad skål. I ljusreflexerna ser den delvis brunaktig ut men den är svart och blankpolerad. Den här orstenen skall komma från Öland. Jag har fått den av Kåre. Den arbetade är ca 12 cm i diam
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Oj vad häftig! Hur stod han ut med lukten??? Ju mörkare orstenen är, desto värre brukar den lukta...

                          Comment


                          • #28
                            Han svarvade dessa i gamla metallsvarvar modell äldre och större. Han hade väl byggt en del special till dem visserligen Tyvärr fortsatte inte hans son med hantverket Han blev visst keramiker.
                            mvh

                            Comment


                            • #29
                              Den skålen var bland det vackraste jag sett, alla kategorier! För skojs skull, betingar den ett större värde eller skulle det kunna dyka upp något liknande på nå´n antikmässa?

                              Tack för svaren allihop!!!
                              --I de blindas rike är den enögde kung.--

                              Comment


                              • #30
                                Jag kommer inte ihåg hur mycket han tog för en skål. Han var väl inte så spridd i Sverige men på Öland kan det ju finnas en del. Om man besökte honom och ville köpa en skål så la han en lapp med ens namn och adress så kanske man fick vänta ett halvår tills han fick fram en liknande som han kunde ställa i utställningen. Jag håller med att det är en häftig skål och jag tycker att den är rätt unik. Jag fick en och köpte en, min mor har den andra.
                                Om det skulle dyka upp på en antikmässa Svårt att säga. AF får väl hålla ögonen öppna när han besöker Öland
                                mvh

                                Comment

                                Working...
                                X