Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Ursprungsland med denna stämpel "Terra"

EPA-krafs är ett uttryck men som inte speglar den hela sanningen. Visst sålde dem kända märken också.
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

För den intresserade kan man nämna avhandlingen "Ett Paradis för Alla" som tar upp just fenomenet EPA. Jag har den därhemma, men har inte mer än bläddrat i den.
    http://www.nordiskamuseet.se/makefra...licationid=998

Intressant. Jag minns vårt EPA där man kunde köpa mjukglass i foajen och köpa trasiga kakor i kaffeterian för en krona
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Terra blå klisteretikett

Spännade med denna märkning. Jag hittade en ytterkruka i porslin där jag tycker reliefdekoren håller god klass. Tycker dekoren är väldigt fritt tecknad och utan att banalisera och göra växterna gulligare. Speciellt gräsens vippor känns nordiskt ängslika och det kunde vara ett Jobs-mönster. Den är gjuten i två delar och därför är det en odekorerad "glipa" på två motstående ställen. Varje halva är en egen komposition så de är inte identiska, det gillar jag.

En kompis köpte en tekanna i Gustavsberg i somras som också hade liknande etikett, riktigt 50-talssnygg, ska försöka få tag i en bild på den.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Tekanna Terra

Jaha, så här ser tekannan ut. Och märkningen i botten har sällskap av ett märke som liknar en näckros/lotus (?).
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Smile

Lupo, du måste fixa ränderna så locket och kannan passar ihop annars blir Gideon vansinnig!!

Krukan påminner litegrann om Arabias kruka Suvi. Tror att de rider lite på deras design. Att det är skarvar betyder bara att gjutformen varit i två delar. Själva krukan har gjutits i ett stycke.

Citat Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
    Lupo, du måste fixa ränderna så locket och kannan passar ihop annars blir Gideon vansinnig!!
    Ja, JAG hade justerat så ränderna möttes, men bilden kommer från en kompis (=inte min kanna) som inte har den riktigt rätta "känslan för feeling" ; )
    Tack för tipset om Suvi-krukan. Den är lite elegantare tecknad, min mer naivt. Och snyggare med matt yta, min glänser som skoputs. Fast jag gillar cylinderformen på min, cylinder är aldrig fel!

Jag fattar inte varför det finns krukor helt utan skarvar så dekoren löper obruten runt om, när min ovan måste ha skarvar? Ja, om gjutformen är i två delar = två skarvar, men de andra då? Skarvlös gjutform? Jag tycker det känns som ett nerköp med skarvar. Jag gissar att Suvi inte stoltserar med några.
    Ser fram emot fler Terra-tillägg i den här tråden!

Lupo
    Senast redigerat av Lupo Montegrigio den 2013-11-20 klockan 23:14.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •