Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isbjörn på skål [ID: Ditmar-Urbach AG,Teplitz-Schönau, Böhmen, Tjeckoslovakien]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Såldes i dag för 150 kr på helsingborgsauktionskammare
    http://hbgauktionskammare.se/aktion_...bjektSortering

    Comment


    • #17
      Rubus Arcticus får be om ursäkt var borta då du lag ditt inlägg där du frågade om . signeringen . Den vänstra är från Ch och den andra helt omärkt . Ber om ursäkt att jag inte så ditt inlägg .
      Men jag har sett andra märkta med portugal .
      Mvh

      Comment


      • #18
        Det var INTE den tjeckiska isbjörnen jag pratade om, Danmark annekterar väl fortfarande Grönland eller hur? För 5 år sedan var jag Köpenhamn och åkte ut till Christiania för första gången i mitt liv, dom skulle lägga ner efter det nyåret med drohandel, alla horor och langare skulle ut på gatan igen.Hade jag inte haft en dansk och en svensk med mej?

        Comment


        • #19
          jag har också sett en sån och frågade försäljaren om det finns någon stämpel, men han kunde inte ta bild för hade ingen kamera
          Ville ha 200 för den

          Comment


          • #20
            Hej, jag köpte en isbjörns skål på loppis igår, som jag tycker är underbart
            fin, kvinnan jag köpte den av var i 50-60 års åldern och hon hade varit mycket rädd om den och sa att den tillhört hennes mormor och att den är minst från 40-talet. Den enda stämpeln under är ett gäng med siffror jag försöker uttyda, 14 st siffror. Står inget annat. Skulle vara kul att veta mer

            Comment


            • #21
              Hej och välkommen till forumet, Nimbo!

              För att kunna säga mer om din isbjörnsskål krävs bilder.

              Comment


              • #22
                Återupplivar ett gammalt ämne eftersom jag googlat och försökt hitta uppgifter om mitt loppisfynd (?).
                Är det en Ditmar Urbach från ca 1930? Den är ca 20 cm hög. Bildkvaliteten tyvärr inte den bästa.

                Click image for larger version

Name:	20121114-010.jpg
Views:	1
Size:	52,6 KB
ID:	542436
                Click image for larger version

Name:	20121114-012.jpg
Views:	1
Size:	21,9 KB
ID:	542437

                Comment


                • #23
                  Ja, Rosino, jag kan bara bekräfta Din undran. En isbjörn från Ditmar-Urbach och tidigt 1930-tal.

                  Ur http://www.collectorscircle.com/bohe...ks_table1.html
                  Ditmar-Urbach AG, Trnovany, Czechia (Turn-Teplitz, Bohemia, Austria)
                  1882 the factory was founded by the Urbach brothers and named, Bros Urbach.
                  1912 it was then taken over by Imperially and Royally Privileged Wilhemsberg-Earthenware Factory in Wilhelmsberg, Austria, owned by Richard Lichtenstern, who also owned Rudolf Ditmar Heirs factory in Znojmo, Czechia (Znaim, Moravia, Austria). At some point, the Urbach and Ditmar factories were combined to create one entity.
                  1913 the company was bought by Triptis AG in Triptis.
                  1919 Triptis AG was dissolved and the former owner Richard Lichtenstern bought back the company, Lictenstern maintained ownership, but split the factories to create two companies, Ditmar-Urbach AG and Wilhemlmsberger Eartheware Factory Richard Lichtenstern & Co.
                  1938 it was confiscated by the Nazis and became Ostmark-Ceramics AG.
                  1945 the factory was nationalized.
                  Present status uknown.


                  Fler och likadana isbjörnar att titta på:

                  Comment


                  • #24
                    Tack Gideon!

                    Jag var lite osäker då stämpeln i mitt tycke inte såg riktigt likadan ut, men det finns tydligen olika varianter.

                    Comment


                    • #25
                      Jag har sett föremål under den gångna hösten från Ditmar-Urbach som utifrån design och dekor bör vara tillverkade efter kriget. Jag har dock inte reagerat på stämplarna. För det skiljer på dessa eftersom din har en "vinge" till vänster medan den i tråden först visade har en stjärna.

                      Att isbjörnsskålarna har varit en storsäljare kan vi konstatera och förmodligen har även dessa tillverkats efter kriget.

                      Vi får vara uppmärksamma på föremål från tillverkaren med en design som skvallrar om en efterkrigstillverkning och se hur dessa är stämplade.

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Jag har sett föremål under den gångna hösten från Ditmar-Urbach som utifrån design och dekor bör vara tillverkade efter kriget. Jag har dock inte reagerat på stämplarna. För det skiljer på dessa eftersom din har en "vinge" till vänster medan den i tråden först visade har en stjärna.

                        Att isbjörnsskålarna har varit en storsäljare kan vi konstatera och förmodligen har även dessa tillverkats efter kriget.

                        Vi får vara uppmärksamma på föremål från tillverkaren med en design som skvallrar om en efterkrigstillverkning och se hur dessa är stämplade.
                        Tack Kaptenen!

                        Jag är nybörjare på sånt här, och undrar om det är nåt speciellt man ska titta på i design och dekor då du skriver "en design som skvallrar om en efterkrigstillverkning"?
                        Vad tror du om just min björn, ser den ut att ha tillverkats före efter kriget? Den såldes som "gammal" men det är ju relativt begrepp

                        Sen måste jag säga att för några år sedan kunde jag inte alls förstå hur folk kunde vara intresserade av gamla föremål och jag tyckte det var sak samma när en sak var tillverkad, och av vem... Kanske kommer det med åldern att det är intressant att ta reda på historien bakom.

                        Comment


                        • #27
                          Efter att jag hade svarat på din fråga fann jag denna nystartade tråd och Svärdfallas föremål stämplade med med två vingar kan vara svaret på frågan om just din "isbjörn" är tillverkad före eller efter kriget. Modellen är från mellankrigstiden. Jag kan inte se några större skillnader i utförandet på din och den första isbjörnen i tråden.



                          Vad jag tänker på när jag skrev skvallrar om en senare tillverkning är att de föremål jag har sett har haft en dekor eller modell som känts som typiskt 1950-60-tal.

                          Comment


                          • #28
                            OK, tackar igen Kaptenen!

                            Comment


                            • #29
                              Stämpelvarianterna är förvirrande, minst sagt.
                              Den med stjärna och vinge kan vara yngre än man kan tro, vilket det här fatet visar:
                              Hi I think this piece of Czech Pottery is by Ditmar Urbach and in Sharons' Medley Pattern, but its mising the Ditmar Urbach Mark just says Czechoslovakia Hand-


                              Varianten med två vingar hittas inte så lätt i Google, men den stämplade siffran nio (eller sex) på Rosinos isbjörn ser yngre ut än 1930-tal.
                              Ingenstans på nätet verkar stämplarna vara ordentligt utredda och kronologiskt ordnade, men det kan finnas en tjeckisk sida och en sådan borde veta bäst.

                              Det finns några trådar till med fler isbjörnar från Ditmar-Urbach här på forumet, som skulle kunna slås ihop men man blir ändå inte klokare av dem tillsammans.
                              Jag brukar gå på ögonen och utformningen på nospartiet, när det gäller dessa isbjörnar. Ju bättre målat och modellerat, desto äldre - inbillar jag mig.

                              Lite fler faktahistoriska detaljer:

                              och spridda stämplar:


                              Och ja, Rosino, det verkar som att historiegrävandet tilltar, ju äldre och nördigare man blir, ha ha.
                              Last edited by Gideon; 2012-11-17, 17:14.

                              Comment


                              • #30
                                Där hade vi en 50-talare med stjärna och vinge!

                                Comment

                                Working...
                                X